Lexus LC czyli luksusowe coupe marki sygnowane na rok 2021 przeszło facelifting. Zamówienia na nowy model ruszą niedługo – latem tego roku.
Zmian jest wiele: obejmują zarówno obniżenie masy, poprawę zawieszenia, udoskonaloną, 10-biegową automatyczną skrzynię biegów czy liczne nowe systemy.
Zobacz relacje:
Modelu LC 500 na rok 2021 będzie posiadał lepsze osiągi. Masa została zmniejszona o prawie 10 kg, głównie dzięki zmianom w zawieszeniu, które objęły zastosowanie aluminiowych wahaczy, lżejszych, pustych w środku stabilizatorów o zmienionej średnicy oraz nowego materiału o wysokiej wytrzymałości w sprężynach śrubowych. Lżejszą konstrukcję otrzymały również opcjonalne, 21-calowe, kute felgi aluminiowe.
Skupiono się także na nowym dostrojeniu zawieszenia w celu uzyskania płynniejszego i bardziej miękkiego skoku, aby kierowca miał lepsze wyczucie drogi. Elektroniczne elementy sterujące przednich amortyzatorów zostały wyregulowane, aby zapewnić im dłuższy skok, a sztywność ograniczników została zoptymalizowana, by pomóc w uzyskaniu bardziej płynnego skoku zawieszenia. Zwiększono sztywność tylnego stabilizatora.
Aby uzyskać lepszą kontrolę nad pojazdem w zakresie średnich i wysokich prędkości, system kontroli stabilizacji pojazdu VSC (Vehicle Stability Control) zyskał nową funkcję aktywnego pokonywania zakrętów (ACA). Pomaga ona kontrolować samochód w zakrętach, zapewniając hamowanie kół po wewnętrznej łuku podczas dynamicznej jazdy, gdy przy większych przeciążeniach występuje zjawisko bocznego przyspieszenia pojazdu.
Aktualizacje napędu hybrydowego i przekładni
Lexus wprowadził zmiany w działaniu 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów Direct Shift w celu usprawnienia codziennej jazdy przy otwarciu przepustnicy w zakresie 50–70 proc. Przekładnia pozwala zwiększyć obroty w tym zakresie, aby wzmocnić poczucie przyspieszenia przed zmianą biegu.
W LC 500h zaktualizowano tryb redukcji biegów napędu hybrydowego Multi Stage Hybrid System. Będzie on teraz częściej korzystał z drugiego biegu zamiast trzeciego, aby zapewnić płynniejszą pracę i lepsze przyspieszenie przy wychodzeniu z ostrych zakrętów.
Funkcje multimedialne modelu LC są kontrolowane za pomocą 10,3-calowego wyświetlacza o wysokiej rozdzielczości z funkcją podziału ekranu, która umożliwia jednoczesną obsługę różnych funkcji, w tym sterowników systemu audio i klimatyzacji.
Stylistyka
Najbardziej charakterystycznym elementem jest szeroka osłona chłodnicy w kształcie klepsydry. Duże szklane powierzchnie i zaczernione obszary w okolicach tylnych słupków dają efekt przedłużonego dachu, a chromowane listwy przywodzą na myśl krawędzie tradycyjnego japońskiego miecza katana. Jeszcze bardziej wyrazisty wygląd samochód uzyskuje za sprawą opcjonalnego dachu z kompozytu wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP).
Tylne lampy stanowią jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów stylistycznych, a ich charakterystyczne światło jest inspirowane dopalaczami odrzutowca. Zamontowane z przodu, ultrakompaktowe, potrójne diody LED są nie tylko efektowne, lecz również o połowę mniejsze niż tradycyjne reflektory. Nisko poprowadzona deska rozdzielcza i wąskie przednie słupki zapewniają kierowcy doskonałą widoczność drogi przed samochodem.
Płynne linie paneli drzwiowych dają wrażenie stylistycznej ciągłości, stanowiąc przedłużenie stylistyki nadwozia i zacierając granice między maską i wnętrzem. Ekskluzywne kolory nadwozia to Blazing Carnelian oraz Terrane Khaki, który wcześniej był zarezerwowany dla LC Limited Edition. Fotele, stworzone specjalnie dla modelu LC, są niezwykle wygodne. Ich dwuczęściowa konstrukcja zapewnia osłonę i solidne podparcie dla ramion i pleców.
Jakość wykończenia, tapicerki, materiałów wykończeniowych i detali można je zobaczyć i poczuć między innymi za sprawą ręcznie wykonanego ściegu na obszytej skórą dźwigni zmiany biegów i drapowanego wykończenia panelu drzwi z alcantary.
Kolorystyka wnętrza obejmuje nowe warianty skóry Flare Red i Manhattan Orange. Pozostałe odcienie skóry to czerń i ochra.
Wysokie osiągi
Silnik V8 ma charakterystyczne brzmienie, generowane przez zmienny, aktywny układ wydechowy (Active Exhaust System). Moc wyjściowa to 464 KM (351 kW) może rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 4,7 sekundy. 5,0-litrowy silnik połączono z 10-biegową, automatyczną skrzynią biegów Direct Shift.
Imponujące osiągi napędu hybrydowego
LC 500h zadebiutował jako pierwszy Lexus z nowym układem hybrydowym Multi Stage Hybrid. Podobnie jak w przypadku innych hybrydowych układów napędowych Lexusa, silnik benzynowy współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi, które mogą też pełnić rolę generatorów.
Pracujący w cyklu Atkinsona 3,5-litrowy silnik V6 zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych. System korzysta z bezstopniowej przekładni planetarnej, występującej także w znanych napędach hybrydowych Lexus Hybrid Synergy Drive. Jednak w tym przypadku układ został rozbudowany o czterobiegową, automatyczną skrzynię biegów.
Gdy kierowca wybiera tryb M, przekładnie współpracują ze sobą, dając efekt 10 przełożeń, jednocześnie umożliwiając kierowcy zmianę przełożeń za pomocą łopatek pod kierownicą. W trybie automatycznym sztuczna inteligencja (AI shift control) dobiera biegi do warunków oraz stylu jazdy kierowcy. Napęd pozwala zwiększyć wykorzystanie jednostki elektrycznej co umożliwia jazdę z prędkością do 140 km/h z wyłączonym silnikiem benzynowym.
Łączna moc układu hybrydowego wynosi 359 KM (264 kW). W układzie Multi Stage Hybrid System moc silnika V6 i jednostki elektrycznej można wzmocnić dzięki czterobiegowej automatycznej skrzyni, która umożliwia generowanie więcej mocy podczas przyspieszania. LC 500h wykorzystuje kompaktowy, lekki akumulator litowo- jonowy, umieszczony między tylnymi siedzeniami a bagażnikiem. Ma on wysoką gęstość mocy, z 84 ogniwami wytwarzającymi napięcie 310,8 woltów.
Bezpieczeństwo i wsparcie kierowcy
Wszystkie wersje LC 500 i LC 500h są standardowo wyposażone w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+. Obejmuje on system ochrony przedzderzeniowej z wykrywaniem pieszych, aktywny tempomat, działający w pełnym zakresie prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu, asystenta rozpoznawania znaków drogowych i automatyczne światła drogowe.
Kolejne zabezpieczenia przed ryzykiem kolizji obejmują monitorowanie martwego pola i ostrzeganie o ruchu poprzecznym za pojazdem podczas cofania.