LEXUS: NOWE ZAAWANSOWANE SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA

Lexus zaprezentował w Australii prototyp systemów bezpieczeństwa nowej generacji

Bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu jest jednym z priorytetów Lexusa, dlatego cała gama modelowa marki, od najmniejszego miejskiego crossovera LBX po ekskluzywnego vana LM, wyposażona jest w zaawansowane układy bezpieczeństwa Lexus Safety System +3. Lexus cały czas pracuje nad kolejnymi rozwiązaniami, które pozwolą ograniczyć liczbę wypadków oraz wyeliminować ofiary śmiertelne takich zdarzeń.


Zobacz także:

EURO NCAP: FORD CAPRI ZDOBYŁ KOMPLET 5 GWIAZDEK
 

BEZPIECZEŃSTWO


 

Podczas australijskiego sympozjum inteligentnych systemów transportowych – Intelligent Transport System (ITS) Australia Summit 2024, którego tegoroczna edycja poświęcona była najbardziej narażonym uczestnikom ruchu drogowego, czyli pieszym, rowerzystom, motocyklistom i osobom na hulajnogach, Lexus zaprezentował trzy samochody testowe wyposażone w prototypowe rozwiązania w ramach Kooperatywnych Inteligentnych Systemów Transportowych (C-ITS).

Jeszcze lepsze przewidywanie zdarzeń drogowych

Przez trzy dni wydarzenia, które zgromadziło 800 przedstawicieli sektora publicznego, przemysłu oraz firm badawczych, dwa egzemplarze elektrycznego Lexusa RZ 450e oraz hybrydowy Lexus RX 500h wykonały ponad 150 przejazdów demonstracyjnych na Darling Island w Sydney. Zaprezentowano, jak samochody komunikują się między sobą oraz z infrastrukturą, a także pokazano zaawansowane możliwości układów ostrzegania o niebezpieczeństwach na drodze o zdecydowanie lepszych parametrach od obecnie stosowanych technologii wykorzystujących radary i kamery.

Układ Dedicated Short-Range Communication (DSRC) odpowiada za komunikację między autem, infrastrukturą drogową oraz siecią, a kierowcy Lexusów z prototypowymi rozwiązaniami otrzymywali ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne. Wykorzystując komunikację z infrastrukturą drogową samochód jest w stanie z dużym wyprzedzeniem poinformować kierowcę o wychodzących zza budynku i zbliżających się do przejścia dla pieszych osobach. Z kolei wymiana informacji między samochodami pozwala np. na jeszcze szybsze ostrzeganie o autach nadjeżdżających z prostopadłej ulicy, a do systemu można włączyć także rowery, żeby w trakcie manewru wyprzedzania utrzymać bezpieczny odstęp.

Nowa technologia jest też w stanie powiadomić kierowcę o wypadkach, nieprzewidzianych robotach drogowych czy nawet niespodziewanych zmianach ograniczenia prędkości z o wiele większym wyprzedzeniem. Technologia C-ITS może także kontrolować sygnalizacje świetle, by ułatwiać przejazd pojazdom uprzywilejowanym czy lepiej zarządzać ruchem drogowym.

Eliminacja ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym będzie możliwa, jeśli poprawi się bezpieczeństwo wszystkich uczestników. Lexus od 2018 roku uczestniczy w ITS Australia i chętnie współpracuje z rządem, przemysłem oraz firmami technologicznymi nad technologią, która poprawi społeczne, ekonomiczne i środowiskowe aspekty dla użytkowników dróg – powiedział John Pappas, prezes Lexus Australia.