Zaprezentowany w 2013 roku we Frankfurcie koncepcyjny Lexus LF-NX wzbudził duże zainteresowanie branży nie tylko ze względu na nowatorski, wyrazisty design ale i na fakt, iż było to pierwsze podejście producenta do segmentu kompaktowych crossoverów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę i dał początek modelowi NX – jednemu z najchętniej kupowanych aut japońskiej marki.
Zobacz także: ROZMAITOŚCI
Stworzony w japońskim Lexus Design Centre, Lexus LF-NX był najodważniejszym stylistycznie projektem w historii marki i pod wieloma względami wyznaczał przyszłe kierunki ewolucji filozofii designu L-finesse. Muskularnie wyrzeźbiona bryła nadwozia z wyraźnymi przetłoczeniami i ostro zaznaczonymi liniami zapowiadała siłę i zwinność (litery NX oznaczają Nimble Crossover, czyli zwinny crossover). Główny projektant Lexusa Nobuyuki Tomatsu porównał LF-NX (zdjęcia 1 i 5) do zawodnika wagi lekkiej, o masie zredukowanej do niezbędnego minimum, ale umięśnionego w sposób pozwalający rywalizować w czołówce stawki. Istotnie, koncept miał w sobie coś z zadziornego dwudziestolatka w sportowej koszulce opinającej silny tors. W kwietniu 2014 na salonie samochodowym w Pekinie zaprezentowano Lexusa NX (zdjęcia 2-4) – seryjny model oparty na koncepcyjnym LF-NX. W porównaniu z pierwowzorem linie nadwozia nieco złagodniały – młodzieniec dojrzał i zmienił bluzę na sportową marynarkę, zachował jednak umięśnioną sylwetkę, a przy tym nabrał mądrości i wyrafinowania. Seryjny samochód wyposażono w szereg zaawansowanych rozwiązań, począwszy od napędu, a skończywszy na cyfrowych systemach wspomagających kierowcę. NX 200t o napędzie konwencjonalnym ma dwulitrowy, turbodoładowany silnik o zmiennym cyklu pracy – podczas jazdy szosowej działa on w oszczędnym cyklu Atkinsona, a w razie potrzeby przechodzi do dającego większą dynamikę cyklu Otto. Moc 238 KM zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,1 sek. i prędkość maksymalną 200 km/h. Lexus NX 300h napędzany jest jednostką hybrydową o mocy 197 KM, rozpędzającą auto do setki w 9,1 sek., a przy tym zadowalającą się pięcioma litrami benzyny na 100 km. Emisja CO2 to jedynie 116 g/100 km. Oba warianty dostępne są w wersjach z napędem na koła przednie lub na cztery koła. W NX 300h inteligentny napęd na cztery koła E-Four realizowany jest za pomocą dodatkowego silnika elektrycznego tylnej osi. Nowatorskie rozwiązania zastosowane w Lexusie NX obejmują m.in. reflektory w technologii LED, sterowanie funkcjami auta za pomocą komend głosowych i manipulatora Remote Touch oraz funkcje bezpieczeństwa czynnego takie jak system ochrony przedzderzeniowej, ostrzeganie przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu, aktywny tempomat z czujnikiem radarowym, monitor martwego pola lusterek przednich czy ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z boku podczas cofania. Z perspektywy czasu widać, że Lexusowi udało się wejście w bardzo atrakcyjny segment kompaktowych SUV-ów klasy premium i trafić do nowego grona klientów – młodych i dynamicznych ludzi sukcesu. NX należy dziś do najlepiej sprzedających się samochodów firmy.