Imponujące wyniki hybryd plug-in Lexusa kupionych w Polsce
Hybrydy plug-in Lexusa łączą największe zalety samochodów elektrycznych z wszechstronnością dopracowanego przez markę napędu hybrydowego. Pojemne baterie litowo-jonowe pozwalają pokonywać długie dystanse wyłącznie w trybie elektrycznym, a także zapewniają wysokie osiągi. Napęd Lexusa wyróżnia na rynku zachowanie po rozładowaniu akumulatora trakcyjnego – NX i RX w wersjach plug-in hybrid przełączają się wówczas w tryb klasycznej hybrydy, wspomagając silnikami elektrycznymi silnik spalinowy, co przekłada się na niskie średnie zużycie paliwa oraz utrzymanie osiągów na niemal niezmienionym poziomie. Potwierdzają to statystyki z blisko 1,4 tys. aut z tym napędem, które jeżdżą po polskich drogach.
Zobacz relacje:
CUPRA: DOBRA PASSA FLAGOWEGO MODELU FORMENTOR
Polska centrala Lexusa na bieżąco monitoruje dane dotyczące zużycia paliwa, wykorzystania trybu EV, czasu jazdy na prądzie czy średniej emisji spalin. Informacje przekazywane są anonimowo wyłącznie celach statystycznych dzięki użytkownikom aplikacji Lexus Link+, którzy wyrazili na to zgodę, i dotyczą aut kupionych w polskich salonach marki.
Hybrydy plug-in Lexusa przejechały do końca czerwca 2024 roku już ponad 56 mln km, a połowę tego dystansu pokonały w trybie elektrycznym. Co więcej, aż 68,7% czasu podróży odbyło się wyłącznie na prądzie. Właściciele Lexusów z napędem plug-in hybrid najczęściej wykonywali przejazdy na trasach o długości 5-10 km oraz 10-20 km.
NX 450h+ średnio z 52% dystansu na prądzie
Pierwszą hybrydą plug-in w gamie Lexusa był NX 450h+. Auto zadebiutowało w 2022 roku wraz z premierą drugiej generacji bestsellerowego SUV-a. Zastosowanie tego rodzaju napędu nie wpływa na właściwości użytkowe auta, ani na jego praktyczność. NX 450h+ ma taką samą pojemność bagażnika jak wersja z klasyczną hybrydą, a zbiornik paliwa pomieści tyle samo litrów paliwa (55 l). Umieszczona pod podłogą bateria gwarantuje zachowanie komfortowej przestrzeni pasażerom tylnej kanapy.
Napęd wykorzystuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona oraz baterię litowo-jonową o pojemności 18,1 kWh. Benzynowa jednostka, generator oraz przedni i tylny silnik elektryczny współtworzą inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR. Łączna moc układu wynosi 309 KM/227 kW, a samochód jest w stanie pokonać nawet do 98 km w trybie elektrycznym.
Do tej pory 992 zarejestrowane w systemie NX-y 450h+ pokonały 40 mln km, a średnio 52% dystansu przejechały w trybie elektrycznym. Średni czas poruszania się na prądzie wyniósł blisko 70%. Użytkownicy tego modelu chętnie ładują swoje auta i wykorzystują pełnię jego możliwości, ale po rozładowaniu baterii auto nadal pozostaje bardzo ekonomiczne. Średnie zużycie paliwa na tym dystansie w badanych pojazdach wyniosło zaledwie 4,2 l/100 km.
RX 450h+ w trybie elektrycznym średnio przez 65% czasu
W 2023 roku do gamy hybryd plug-in Lexusa dołączył model RX 450h+, który dzięki wydajnemu napędowi jest w stanie pokonać nawet do 70 km w trybie EV, a auto może poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym do prędkości 135 km/h. Układ ma te same parametry co w modelu NX. Większy i bardziej komfortowy RX 450h+ rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy, a dzięki zlokalizowaniu baterii pod płytą podłogową auto ma nisko położony środek ciężkości, co przekłada się na właściwości jezdne.
W systemie do tej pory zarejestrowano 450 egzemplarzy modelu RX 450h+. Auta pokonały prawie 16 mln kilometrów, z czego średnio 65% czasu jazdy odbyło się w trybie elektrycznym, a 45% tras RX-y z hybrydą plug-in pokonały na prądzie. Duży, wygodny SUV imponuje także średnim zużyciem paliwa, które na podstawie danych z analizowanych aut wyniosło 5,9l/100 km.