Marka Lexus debiutowała w USA we wrześniu 1989 roku. Oficjalnie pierwszym autem był flagowy LS 400. Ale w tym samym terminie do salonów wjechał też inny model.
Był nim ES 250, luksusowy samochód segmentu E o nazwie pochodzącej od słów Executive Sedan.
Zobacz także:
Od tamtej pory Lexus ES nieustannie pozostaje w produkcji, ewoluując przez siedem generacji i wciąż będąc wiernym rozwiązaniom napędu na przednią oś. Prezentujemy historię modelu.
Siódma generacja
Od początku 2019 roku w sprzedaży jest model siódmej generacji, który zapoczątkował zupełnie nową erę dla modelu ES. Auto zastąpiło na europejskim rynku sedana GS i – w ślad za flagowym sedanem LS oraz coupé LC – kontynuuje nowy rozdział w filozofii projektowania samochodów Lexusa.
Zbudowany na nowej platformie Global Architecture- K (GA-K) Lexus ES siódmej generacji jest w Europie oferowany wyłącznie z hybrydowym napędem, przenoszonym na przednie koła. Nowa architektura zapewnia większą sztywność karoserii i niższe położenie środka ciężkości. W środku na kierowcę i pasażerów czeka skóra wysokiej jakości i inne, szlachetne materiały, np. panele Hadori, inspirowane tradycyjnymi technikami wytwarzania japońskich mieczy katana.
Zaprojektowane od nowa tylne wielowahaczowe zawieszenie, wbudowany w przekładnię kierowniczą elektryczny układ wspomagania oraz poprzeczne wzmocnienie karoserii, przyczyniły się do udoskonalenia własności jezdnych oraz zwiększenia komfortu jazdy. Wersja F Sport jest oferowana z aktywnym zawieszeniem o zmiennej charakterystyce AVS (Adaptive Variable Suspension), podobnym do stosowanego w sportowym coupé LC.
Siła tłumienia amortyzatorów każdego z kół jest regulowana w 650-stopniowym zakresie.
Nowy Lexus ES stał się pierwszym seryjnie produkowanym samochodem na świecie, dostępnym z kamerami zamiast konwencjonalnych lusterek bocznych. Standardem w tym modelu jest pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + drugiej generacji z asystentem utrzymania pasa ruchu, aktywnym tempomatem, asystent znaków drogowych czy systemem wykrywania pieszych w dzień́ i w nocy.
Pod maską ES 300h znalazła się hybryda nowej generacji o mocy 218 KM, wykorzystująca wysokiej mocy silnik elektryczny i 2,5-litrowy benzynowy silnik, pracujący w oszczędzającym paliwo cyklu Atkinsona i z najwyższą w swojej klasie sprawnością cieplną. Dzięki temu Lexus ES 300h cechuje się średnim zużyciem paliwa od 5,3 l/100 km oraz emisją CO2 na poziomie od 119 g/km.
I tak wygląda dotychczasowa historia Lexusa ES. Zapewne wkrótce – za 2-3 lata doczekamy się kolejnej generacji modelu… Od chwili premiery pierwszej w 1989 roku, sprzedano na całym świecie ponad 1,7 mln sztuk modelu ES. Od początku 2019 roku i z uwzględnieniem dostępności nowego ES-a w całej Europie, skumulowana sprzedaż wzrosła do ponad 2,3 mln egzemplarzy.