Marka Lexus debiutowała w USA we wrześniu 1989 roku. Oficjalnie pierwszym autem był flagowy LS 400. Ale w tym samym terminie do salonów wjechał też inny model.
Był nim ES 250, luksusowy samochód segmentu E o nazwie pochodzącej od słów Executive Sedan.
Zobacz także:
Od tamtej pory Lexus ES nieustannie pozostaje w produkcji, ewoluując przez siedem generacji i wciąż będąc wiernym rozwiązaniom napędu na przednią oś. Prezentujemy historię modelu.
Piąta generacja
Lexus zaprezentował światową premierę piątej generacji modelu ES na salonie samochodowym Chicago Auto Show w lutym 2006 roku. Nowy ES zyskał bardziej opływowe kształty. Zwiększono komfort i bezpieczeństwo jazdy, jak również osiągi i podwyższono jakość.
To właśnie w tej odsłonie modelu wprowadzono nowy język stylistyczny L-finesse (ES był czwartą limuzyną Lexusa, zaprojektowaną w ten sposób), w postaci długiej maski, wydłużonej kabiny, zwężającego się słupka C i stosunkowo krótkiej pokrywy bagażnika. Jego sylwetka przypominała bardziej samochód sportowy, niż sedana, co zwiększało jego atrakcyjność, a jednocześnie tworzyło bliższe podobieństwo do innych modeli z oferty marki.
Większy rozstaw osi i kół zapewniły nowemu ES-owi jeszcze większą stabilność, zwiększając jednocześnie przestrzeń w przedziale pasażerskim i nie zmieniając jego całkowitej długości.
Wzmocnienie atletycznego wyglądu pociągnęło za sobą pojawienie się wyższej mocy pod maską. Nowy ES 350 został wyposażony w 3.5-litrowy silnik V6 o mocy podwyższonej do 276 KM, łączący możliwość przyspieszania do setki w 6,8 sek. z najwyższą w klasie oszczędnością paliwa.
Kilka lat później gamę piątej generacji powiększono o model ES 240, który zgodnie z przejrzystą strategią nazewnictwa Lexusa był napędzany silnikiem o pojemności 2.4 l. Był to pierwszy, lecz nie ostatni raz w historii modelu, gdy zastosowano w nim czterocylindrowy silnik.
Nowa, 3.5-litrowa jednostka V6 została zestawiona ze sprytną, sześciobiegową automatyczną skrzynią. Ograniczono wewnętrzne tarcie, zwiększając osiągi. Nowy silnik był lżejszy i bardziej kompaktowy, miał o 20 proc. mniej ruchomych części i o 24 proc. mniej hydraulicznych elementów sterujących.
Zastosowano większą inteligencję złożonych technologii. Wyposażenie obejmowało teraz bezkluczykowy system otwierania i uruchamiania pojazdu, dwustrefową automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowane (w dziesięciu płaszczyznach) przednie fotele, głosowe sterowanie nawigacją oraz – po raz pierwszy w Lexusie – opcjonalny panoramiczny dach, rozpościerający się nad całą kabiną pasażerską.
Zastosowano też wysokiej jakości, 14-głośnikowy system audio Mark Levinson nowej generacji o mocy 300 W, oferujący dźwięk w jakości kina domowego 5.1 Dolby Digital, zoptymalizowany pod kątem odtwarzania muzyki. Z estetycznego punktu widzenia, we wnętrzu hojnie zaaplikowano akcenty drewna i skóry, a wszystkie elementy, których dotykał kierowca i pasażerowie zaprojektowano tak, by zapewnić im najwyższą jakość.
Modernizację ES-a piątej generacji przeprowadzono w roku modelowym 2010. Obejmowała subtelne modyfikacje przedniej konsoli i tylnych soczewek, by dopasować je do nowych sedanów, takich jak Lexus HS. Środkowa konsola zyskała nowe wykończenie, dodano boczne poduszki powietrzne z tyłu (co zwiększyło ich łączną liczbę do 10) oraz całkowicie nowe systemy telematyczne.