Marka Lexus debiutowała w USA we wrześniu 1989 roku. Oficjalnie pierwszym autem był flagowy LS 400. Ale w tym samym terminie do salonów wjechał też inny model.
Był nim ES 250, luksusowy samochód segmentu E o nazwie pochodzącej od słów Executive Sedan.
Zobacz także:
Od tamtej pory Lexus ES nieustannie pozostaje w produkcji, ewoluując przez siedem generacji i wciąż będąc wiernym rozwiązaniom napędu na przednią oś. Prezentujemy historię modelu.
Czwarta generacja
Lexus ES 300 czwartej generacji został wprowadzony na rynek latem 2001 roku, jako model na rok 2002. Co ciekawe, uprzednie wprowadzenie do gamy modelu IS, pozycjonowanego jako podstawowe auto w ofercie marki o bardziej sportowym usposobieniu, pozwoliło Lexusowi zamienić ES-a w bardziej komfortową, luksusową limuzynę. Dzięki temu jeszcze bardziej upodobnił się do flagowego modelu LS 430.
Z drugiej strony, ulepszenia w podwoziu i układzie napędowym sprawiły, że prowadzenie nowego ES 300 stało się bardziej precyzyjne. Aby zapewnić lepsze prowadzenie, niezależne zawieszenie jego czterech kół zamontowano na antywibracyjnych ramach pomocniczych o większej sztywności.
Wrażenia z jazdy dodatkowo wzmacniał opcjonalny system adaptacyjnego zawieszenia z automatycznie regulowaną siłą tłumienia amortyzatorów, rzadko wówczas spotykaną w segmencie luksusowych samochodów. Standardowe, 16-calowe aluminiowe felgi z oponami w rozmiarze 215/60 były większe, niż w poprzedniej generacji – podobnie jak przednie tarcze z dwutłoczkowymi zaciskami.
Do napędu nowego ES-a posłużyła ta sama, sprawdzona 3-litrowa jednostka V6 1MZ-FE, którą wprowadzono w modelu drugiej generacji, przystosowana do wytwarzania ponad 213 KM przy 5800 obr./min. oraz ok. 300 Nm momentu obrotowego przy 4400 obr./min. Tym razem jednak połączono ją z nową, pięciobiegową automatyczną skrzynią, która poprawiła osiągi, płynność jazdy i zwiększyła oszczędność paliwa.
Stylistyka nowego ES 300 emanowała elegancją, wyrażonym w liniach nadwozia. Szczeliny pomiędzy jego blachami zostały zwężone, aby podkreślić precyzję konstrukcji pojazdu, a nowe reflektory uprościły wygląd przedniego pasa. Płaskie podwozie, nowy kształt bocznych lusterek i inne udoskonalenia aerodynamiczne pozwoliły autu lepiej przecinać powietrze. A większy rozstaw osi i wysokość nadwozia zapewniły więcej miejsca pasażerom.
W samochodzie zastosowano nową technologię nie tyle izolacji, co redukcji hałasu. Wnętrze stało się cichsze dzięki aktywnym mocowaniom silnika i dwustopniowemu wytłumieniu wydechu. Zwiększono także bezpieczeństwo, dzięki nowym strefom zgniotu i wzmocnieniom przedziału pasażerskiego, wbudowanym w jego samonośną strukturę.
Słupki A głębiej zachodziły w konstrukcję dachu, a słupki B o podwójnej grubości połączono z masywnymi poprzecznymi wzmocnieniami, które miały lepiej tłumić siły zderzenia bocznego.
Do dalszego podwyższenia poziomu bezpieczeństwa przyczyniły się nowe, boczne kurtyny powietrzne, które uzupełniały działania dwóch pełnowymiarowych przednich poduszek oraz poduszek bocznych. Fotele zaprojektowano tak, aby zmniejszyć potencjalne obrażenia kręgów szyjnych.
Aktywne systemy obejmowały hamulce z ABS i elektronicznym rozdziałem siły hamowania oraz opcjonalny system kontroli poślizgu, który integrował w układy kontroli trakcji i hamulcowy, w celu kontrolowania pojazdu na śliskich nawierzchniach.
W roku modelowym 2004 Lexus zmodernizował napęd ES-a, wprowadzając pod maskę bardziej wydajny, 3,3-litrowy silnik MZ V6 o mocy 228 KM. Zmodyfikowany samochód, występujący od tamtej pory pod nazwą ES 330, mógł przyspieszyć do 100 km/h prawie o sekundę szybciej, a subtelne zmiany przełożeń w pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów oznaczały, że zużycie paliwa nie wzrosło znacznie.
Standardem stały się skórzane fotele z funkcją pamięci ustawień, a także większe boczne poduszki powietrzne i udoskonalona, opcjonalna nawigacja satelitarna.
Ostateczny i bardzo dyskretny lifting przeprowadzono w roku modelowym 2005. Z przodu auto wyróżniało się nową osłoną chłodnicy z poziomymi listwami, poniżej wbudowano okrągłe światła przeciwmgielne. Zastosowano projektorowe reflektory, a tylne światła otrzymały charakterystyczne, okrągłe elementy. Do palety lakierów dodano cztery nowe kolory.