LEXUS: HISTORIA CZYLI 31. LAT MODELU ES (ODCINEK 2)

Marka Lexus debiutowała w USA we wrześniu 1989 roku. Oficjalnie pierwszym autem był flagowy LS 400. Ale w tym samym terminie do salonów wjechał też inny model.

Był nim ES 250, luksusowy samochód segmentu E o nazwie pochodzącej od słów Executive Sedan.


Zobacz także:

LEXUS ES – HISTORIA MODELU

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Od tamtej pory Lexus ES nieustannie pozostaje w produkcji, ewoluując przez siedem generacji i wciąż będąc wiernym rozwiązaniom napędu na przednią oś. Prezentujemy historię modelu.

Druga generacja

Pod koniec 1991 roku w salonach w Stanach Zjednoczonych pojawił się zupełnie nowy Lexus ES drugiej generacji. Oferta marki poszerzyła się również o eleganckie coupé SC 400. Wiele standardowych elementów, które montowano w droższych modelach, znalazło zastosowanie również w nowej limuzynie ES, m. in. elektroluminescencyjna tablica zegarów, systemem zdalnego ryglowania drzwi i regulowana wysokość kolumny kierownicy.

Podobnie jak w przypadku siostrzanej Toyoty Camry ze zbliżonego okresu, wymiary samochodu widocznie wzrosły. Pod maską auta pojawił się silnik V6 serii VZ o pojemności skokowej zwiększonej do 3 litrów – stąd oznaczenie modelu ES 300.

Silnik rozpędzał limuzynę Lexusa do 100 km/h w ok. 8 sek. Do wyboru była pięciobiegowa manualna skrzynia biegów lub czterobiegowa skrzynia automatyczna z dwoma trybami pracy: Normal, zwiększającym oszczędność paliwa i Power, dla maksymalnych osiągów.

Na drodze nowy ES 300 wyraźnie nawiązywał do tradycji Lexusa, zapewniając zauważalnie płynniejszą i bardziej izolującą od otoczenia jazdę. Chociaż podwozie miało podobny, w pełni niezależny układ kolumn MacPhersonaw zawieszeniu, przednią i tylną ramę pomocniczą osadzono na wypełnionych cieczą tulejach, by zmniejszyć poziom przenoszonego hałasu i wibracji.

Lexus ES drugiej generacji szybko stał się najchętniej kupowanym modelem marki i bestsellerem w klasie sedanów. Aby pomóc w utrzymaniu tej pozycji, w 1994 roku przeprowadzono lifting. Pod maską znalazł się znacznie lżejszy, w całości wykonany z aluminium silnik V6 o pojemności 3.0 litra, który, bez uszczerbku dla osiągów, spełniał nowe normy emisji spalin.

Umożliwiło to zastosowanie elektronicznie sterowanej, inteligentnej automatycznej skrzyni biegów z modelu LS 400. Kolejnym, ważnym dodatkiem były dwie przednie poduszki powietrzne.

Ciąg dalszy zamieścimy jutro…