LEXUS: EWOLUCJA MODELU CT 200H CZYLI NOWE WERSJE, PAKIETY I OPCJE

lexusct1

Debiutując w 2010 roku na Salonie Samochodowym Geneva Motor Show, Lexus CT 200h wkroczył do segmentu premium jako pierwszy kompaktowy hatchback z napędem hybrydowym.

Dotychczas firma sprzedała na świecie ponad 300 tys. sztuk nowej hybrydy, z czego około 75 tys. w Europie, która pozostaje jednym z największych rynków zbytu dla tego modelu.


Zobacz także:

PREMIERY

ROZMAITOŚCI


 

Nowej wersji CT 200h projektanci nadali bardziej wyrazisty wygląd, na który wpływa szereg nowych elementów. Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry zyskał bardziej przestrzenną formę, z wysuniętą ku przodowi środkową częścią. Jest też bardziej wyrazisty dzięki nowemu wzorowi siatki oraz nowemu kształtowi przedniego zderzaka, z którego usunięto środkową część biegnącą wcześniej poniżej emblematu Lexusa.

lexusct2

Światła do jazdy dziennej, które zachowały swój kształt grotu strzały, przeniesiono nad reflektory LED. Szare, metaliczne wykończenie obwódek mają też światła przeciwmgłowe. Odświeżona gama obręczy kół o średnicach od 15 do 17 cali obejmuje 17-calowe obręcze w kolorze dark metallic dla modelu F SPORT oraz nowe, 10-ramienne, 16-calowe koła o kontrastujących czarnych i frezowanych powierzchniach.

Zmiany widoczne są również z tyłu. Wykorzystujące wyłącznie diody LED nowe lampy zespolone o kształcie litery L optycznie poszerzają samochód. Kierunkowskazy przeniesiono ku dolnej krawędzi lamp. Tylne drzwi zyskały nową dekorację, okalającą emblemat Lexusa między tylną szybą a lampami zespolonymi.

Wnętrze i wyposażenie

Kabina nowego CT 200h odznacza się komfortem, znakomitym wyposażeniem i jakością wykorzystanych materiałów. Najważniejszą zmianą w modelu 2018 jest zastosowanie znacznie większego wyświetlacza systemu Lexus Navigation, którego przekątną zwiększono z 7 do 10,3 cala, co ułatwia odczytywanie informacji i sterowanie systemami.

lexusct3

Tablica przyrządów kierowcy zawiera wskaźniki Optitron oraz – w przypadku wyposażenia w Lexus Premium Navigation – wielofunkcyjny, kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala. Wyświetlaniem informacji można sterować za pomocą przycisków na kierownicy lub centralnego wyświetlacza multimedialnego.

System łączności i rozrywki obejmuje możliwość korzystania z dwóch portów USB oraz funkcję MirrorLink (LDA). System Follow Me Home ułatwia przejście od samochodu do domu, włączając reflektory. W najwyższej wersji wyposażeniowej opcja jest 13-głośnikowy system audio Mark Levinson Surround. System Lexus Display Audio korzysta wciąż z 7-calowego kolorowego ekranu i do sterowania wykorzystuje pokrętło.

Napęd hybrydowy

Nowe auto wprowadza drugą generację spalinowo- elektrycznej technologii hybrydowej. Zastosowanie rozwiązań takich jak silnik benzynowy pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona, recyrkulacja gazów wylotowych (EGR, exhaust gas recirculation) i odzyskiwanie ciepła spalin (EHR, exhaust heat recovery) pozwoliło ograniczyć emisję niepożądanych substancji i zużycie paliwa. Ekologiczne rozwiązania to także energooszczędna klimatyzacja, oświetlenie szeroko wykorzystujące diody LED, system audio.

Układ napędowy wykorzystuje pracujący w cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności skokowej 1798 cm³ i mocy 99 KM wg DIN (73 kW) oraz potężny silnik elektryczny o mocy 82 KM wg DIN (60 kW). Łączna moc układu wynosi 136 KM wg DIN (100 kW), co zapewnia płynne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,3 sek. i prędkość maksymalną 180 km/h.

lexusct4

Zużycie paliwa wynosi w cyklu mieszanym 3,6 l na 100 km, a emisja CO2 – 82 g/km.

Wybór trybów jazdy

Oprócz normalnego trybu pracy hybrydowej jednostki napędowej, do wyboru są tryby EV, ECO i Sport, które dostosowują osiągi samochodu do nastroju kierowcy i warunków drogowych.

W trybach EV, ECO i Normal nacisk położony jest na płynność jazdy, a przy prędkościach poniżej 45 km/h CT 200h automatycznie przełącza się w tryb elektryczny i tak długo, jak to możliwe, porusza się bez emitowania substancji. W trybie ECO samochód reaguje delikatniej na naciskanie pedału przyspieszenia, zaś działanie klimatyzacji jest zoptymalizowane pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa.

Tryb Sport z kolei bardziej intensywnie wykorzystuje silnik elektryczny, umożliwiając większą dynamikę jazdy. Mniejsza jest też ingerencja elektronicznych systemów kontroli stabilności i trakcji (Vehicle Stability Control i Traction Control). Po włączeniu trybu podświetlenie przyrządów zmienia kolor z niebieskiego na czerwony, a wskaźnik hybrydowego układu napędowego przyjmuje funkcję obrotomierza.

lexusct5

Prowadzenie

Stabilność osiągnięto dzięki wysokiej sztywności struktury nadwozia, niskiemu położeniu środka masy i minimalnemu momentowi bezwładności uzyskanemu poprzez zastosowanie lekkich, aluminiowych pokryw silnika i bagażnika oraz wzmocnień zderzaków. Komfortowi jazdy i prowadzenia sprzyja również zawieszenie przednie z kolumnami MacPhersona i tylne zawieszenie niezależne.

W CT 200h zastosowano zapożyczony z samochodów wyczynowych system tłumików poprzecznych, którego zadaniem jest absorbowanie i minimalizowanie drgań nadwozia w celu uzyskania liniowej charakterystyki układu kierowniczego i wyższego komfortu jazdy. Podwyższona sztywność nadwozia umożliwiła optymalizację charakterystyki zawieszenia i zastosowanie grubszej tylnej belki stabilizującej. Użyto sztywniejsze zamocowanie kolumny kierowniczej i optymalizację elektrycznego wspomagania kierownicy.

LEXUS CT 200h F SPORT

W wersji CT 200h F Sport wprowadzono szereg zmian. Obejmują one specjalny wzór siatki grilla. Reflektory LED zaopatrzono w nowe, pojedyncze soczewki dla świateł drogowych i mijania. Paleta kolorów lakieru F SPORT została rozszerzona o nowe odcienie, takie jak Lava Orange CS (Crystal Sunshine) i Heat Blue CL (Contrast Layering). Klienci mogą również wybrać nowe opcje dwutonowe, łączące kolor nadwozia z kontrastowym, czarnym dachem.

lexusct6

Dostępne są także nowe warianty tapicerki oraz wykończenia i kolorystyki kabiny, w tym dwutonowa skóra i ekskluzywny detailing Naguri. Wnętrze wyróżniają też aluminiowe pedały i nakładki progów, kierownica obciągnięta perforowaną skórą, obszyty skórą lewarek zmiany biegów oraz emblematy F SPORT.

Oprócz stylizacji, CT 200h F SPORT różni się także od podstawowych modeli inną charakterystyką sprężyn śrubowych i optymalizacją rozkładu sztywności zawieszenia między przodem i tyłem w celu zapewnienia bardziej sportowej dynamiki jazdy.

Lexus Safety System +

Niemal wszystkie nowe modele Lexusa sprzedawane w Europie są wyposażone w Lexus Safety System +. Chodzi o udostępnienie pakietu bezpieczeństwa za przystępną cenę. System obejmuje funkcje, które monitorują otoczenie pojazdu i reakcje kierowcy, wykrywają określone zagrożenia kolizją i inicjują działania pomagające zapobiec zderzeniu lub, jeśli to niemożliwe, ograniczyć jego skutki.

lexusct7

System antykolizyjny (PCS) może pomóc kierowcy uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki, nawet przy dużych prędkościach.
PCS skanuje drogę przed samochodem za pomocą radaru fal milimetrowych oraz przedniej kamery. W chwili naciśnięcia pedału hamulca system uruchamia hamulec przedkolizyjny (Pre- Collision Brake). Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia i nie naciśnie pedału hamulca, system samoczynnie zainicjuje hamowanie. PCS obejmuje również funkcję ochrony pieszych.

Adaptacyjny tempomat pomaga kierowcy utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu przy prędkości powyżej 40 km/h.

Funkcja utrzymywania pasa ruchu (LKA, Lane Keeping Assist) wykorzystuje kamerę PCS za pomocą której śledzi tor ruchu pojazdu między oznakowaniem pasa ruchu na jezdni i zapobiega opuszczeniu pasa. LKA ma również funkcję ostrzegania o zmęczeniu kierowcy.

Adaptacyjne światła drogowe (AHB, Automatic High Beam) zapewniają kierowcy lepszą widzialność w nocy.

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych (RSA, Road Sign Assist) rozpoznaje znaki drogowe za pomocą kamery PCS i wyświetla je na ekranie wielofunkcyjnym.