LEXUS: TESTY MODELU RZ ZASILANEGO Z GENERATORÓW NA OGNIWA PALIWOWE

Premiera generatorów prądu na ogniwa paliwowe podczas pierwszych jazd testowych Lexusa RZ

W lutym i marcu odbyły się pierwsze dziennikarskie jazdy testowe nowym Lexusem RZ 450e w Europie na drogach w południowej Francji.


Zobacz także:

NISSAN: NOWY KIERUNEK ROZWOJU ZELEKTRYFIKOWANYCH UKŁADÓW NAPĘDOWYCH
 

ECO


 

Lexus zadbał, żeby testy pierwszego zbudowanego od podstaw samochodu elektrycznego miały jak najmniejszy wpływ na środowisko. Dlatego do zasilania bezemisyjnego auta wykorzystano prąd, który powstał z wykorzystaniem technologii nie emitujących CO2, HC, NOx ani innych drobnych cząstek. Do ładowania baterii w testowych Lexusach RZ 450e posłużyła energia elektryczna z wodoru. Za wytwarzanie prądu odpowiadały generatory oparte na ogniwach paliwowych Toyoty, które produkowane są we Francji przez firmę EODev (Energy Observer Developments). Udziałowcem start-upu jest Toyota Motor Europe (TME).

Stacjonarny generator GEH2 nie emituje żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym jego pracy jest para wodna. Urządzenie powstało zgodnie z obowiązującymi przepisami i jest przyjazne dla środowiska. GEH2 na bieżąco kontroluje poziom wodoru, informuje o potrzebie uzupełnienia paliwa, a także o zbliżającym się serwisie. Pracę urządzenia można monitorować online. Niezależni eksperci z Solar Impulse Fundation nadali generatorowi GEN2 certyfikat „Efficient Solution”, co jest potwierdzeniem wysokiej jakości technologii wodorowej.

GEH2 ma 3300 mm długości, 1100 mm szerokości oraz 2252 mm wysokości, a jego masa to 3,3 tony. Moc wynosi 100 kVA/80 kW, napięcie wyjściowe 400 VAC/480 VAC, a urządzenie może pracować w temperaturach od -10 do 40 stopni Celsjusza.

RZ 450e – pierwszy taki Lexus

Lexus od ponad 18 lat elektryfikuje klasę premium. Marka sprzedała przez ten czas już prawie 2,5 mln pojazdów z napędami zelektryfikowanymi – klasycznych hybryd, hybryd plug-in oraz samochodów elektrycznych. Nowością w gamie jest Lexus RZ 450e – pierwsze zbudowane od podstaw auto elektryczne marki.

RZ 450e ma baterię, która składa się z 96 ogniw o pojemności brutto 71,4 kWh. Samochód podłączony do systemu szybkiego ładowania prądem stałym naładowanie do 80% może osiągnąć w około 30 minut. RZ 450e jest też wyposażony w kompaktową i lekką ładowarkę pokładową o mocy 11 kW. Auto ma dwa silniki elektryczne. Przedni wytwarza 150 kW (204 KM), a tylny 80 kW (109 KM), co razem daje maksymalną moc 230 kW (313 KM). W zależności od rozmiaru kół i wybranej wersji wyposażenia RZ 450 zużywa od 16,8 kWh do 18,7 kWh energii na 100 km w cyklu mieszanym WLTP.

RZ 450e ma innowaycyjny napęd na cztery koła DIRECT4, który kontroluje przekazanie momentu obrotowego oraz przechyły nadwozia podczas przyspieszania i hamowania. Samochód może być wyposażony w innowacyjne technologie, które zwiększają komfort pasażerów i pomagają zmniejszyć zużycie energii jak fotochromatyczny dach panoramiczny czy ogrzewanie promiennikowe.