LEXUS: IS 200t Z NOWYM 2-LITROWYM SILNIKIEM BENZYNOWYM

gora_1

Marka Lexus rozszerza gamę swoich modeli wyposażonych w nową, 2-litrową jednostkę benzynową z turbodoładowaniem. Po debiutującym na początku tego roku NX 200t i zapowiadanej na koniec roku premierze RX 200t, model IS będzie trzecim przedstawicielem marki Lexus wyposażonym w ten silnik.

Napędzany nowym silnikiem – z innowacyjnym układem wtryskowym D-4ST, obniżającym zużycie paliwa i zapewniającym sxzybki dostęp do pełnego momentu obrotowego – sportowy sedan dysponuje mocą 245 KM (180 kW) i maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

8-stopniowa skrzynia biegów Sport Direct Shift, pierwotnie opracowana dla wyczynowego RC-F, umożliwia błyskawiczne rozpędzanie do maksymalnej prędkości 230 km/h.

Połączenie chłodzonej cieczą głowicy cylindrów, integralnego kolektora wylotowego i turbosprężarki typu twin- scroll sprawia, że nowy silnik 2.0 t charakteryzuje się błyskawiczną reakcją, wysokimi osiągami i wysokim momentem z zakresie niskich prędkości obrotowych. Szerokozakresowy układ zmiennych faz rozrządu VVT-iW (Variable Valve Timing intelligent – Wide) pozwala przełączać pomiędzy pracą silnika w obiegu Otto a pracą silnika w obiegu Atkinsona, co dodatkowo przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.

lex11a

IS 200t przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,0 sekundy i legitymuje sie średnim zużyciem paliwa 7,0 l na 100 km.

Głowica z integralnym kolektorem wylotowym „4 w 2”

Kolektor wylotowy typu „4 w 2” łączy te pary cylindrów, w których tłoki poruszają się zgodnie w fazie (sprężanie lub rozprężanie). W połączeniu z bardzo wydajną turbosprężarką twin-scroll konstrukcja kolektora zapobiega wzajemnej interferencji strumieni gazów wylotowych z poszczególnych cylindrów i pozwala na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego w możliwie najszerszym zakresie prędkości obrotowych.

Wyposażona w obieg wodny chłodnica powietrza doładowującego została zamontowana bezpośrednio do silnika, co w znaczący sposób skraca długość kanałów za turbosprężarką i dzięki temu minimalizuje zwłokę doładowania, zapewniając krótki czas reakcji. W turbosprężarce twin-scroll zastosowano układ płynnego sterowania pracą zaworu obejściowego. Takie rozwiązanie ogranicza straty pompowania poprzez ograniczenie ciśnienia zwrotnego przy niskim obciążeniu silnika, kiedy turbosprężarka nie jest wykorzystywana, przyczyniając się do dalszego obniżenia zużycia paliwa.

Dodatkowo, połączenie kolektora wylotowego z głowicą poprawiło schładzanie spalin bez wpływu na czas rozgrzewania reaktora katalitycznego.

lex12a

Układ wtrysku paliwa D-4ST

Układ zasilania D-4ST (bezpośredni wtrysk paliwa w 4-suwowym turbodoładowanym silniku benzynowym – wersja Superior) łączy wysokociśnieniowy wtrysk paliwa bezpośrednio do cylindrów z niskociśnieniowym wtryskiem do kanałów dolotowych.. Dawka paliwa rozdzielana jest pomiędzy wtryskiwacze w cylindrach i wtryskiwacze w kanałach dolotowych w zależności od obciążenia silnika, co umożliwia optymalizację procesu spalania w każdych warunkach jazdy. Zaawansowany technicznie układ wtrysku paliwa współdziała z turbosprężarką.

Układ zmiennych faz rozrządu Dual VVT-iW

W nowej, turbodoładowanej jednostce Lexusa zastosowano mechanizm sterujący fazami rozrządu, w którym do sterowania fazami zaworów wylotowych zastosowano układ VVT-i, a zaworów dolotowych – układ VVT-iW, co poprawiło charakterystykę momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowych silnika i umożliwiło rozruch silnika w cyklu Otto, a następnie pracę w bardziej ekonomicznym cyklu Atkinsona, przy zachowaniu wysokich osiągów przy pełnym otwarciu przepustnicy.

Nowy, turbodoładowany silnik o pojemności 2,0 litra wyróżnia się małą masą i zwartą budową. Zastosowano szereg rozwiązań, których celem było obniżenie strat tarcia w różnych częściach silnika, a co za tym idzie – zmniejszenie zużycia paliwa. W mechanizmie rozrządu zastosowano lekkie dźwigienki zaworowe na łożyskach rolkowych oraz niskooporowy łańcuch rozrządu.

Wraz ze zwiększeniem sztywności głównych elementów konstrukcyjnych, mającym na celu wyeliminowania ich drgań, w nowym silniku zastosowano wałek wyrównoważający z kołami zębatymi z tworzywa sztucznego, co uczyniło jego pracę jeszcze bardziej płynną. W porównaniu z chłodzeniem powietrzem, międzystopniowe chłodzenie cieczą w układzie turbodoładowania pozwoliło skrócić o 0,3 sekundy czas rozpędzania 0-100 km/h.

lex13a

Sześciostopniowa skrzynia biegów

IS 200t otrzymał 8-stopniową skrzynię biegów Sport Direct Shift z wychylnymi przełącznikami zmiany przełożeń w kierownicy, pierwotnie opracowaną dla wyczynowego coupe RC F. Wyposażony w napęd przenoszony na tylne koła Lexus IS 200t jest pierwszym sedanem marki, w którym dobór biegu został uzależniony od działających na samochód sił odśrodkowych. Podczas silnego hamowania przed zakrętem następuje samoczynna redukcja biegu.

IS 200t będzie dostępny od września 2015 r.

IS 200t – DANE TECHNICZNE

* Silnik
– maksymalna moc (KM/kW): 245 / 180;
– pojemność skokowa (cm3) / cylindry / zawory: 1998 / R4 / 16;
– maksymalna moc (KM/kW przy obr/min.): 245/180 / 5800;
– maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr/min.): 350 / 1650-4400;
– przeniesienie napędu: na koła tylne;
– skrzynia biegów: 8-stopniowa automatyczna Sports Direct Shift;
– maksymalna prędkość (km/h): 230;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 7,0;
– zużycie paliwa (cykl mieszany): 7,0 (z kołami 17-calowymi) / 7,2 (z kołami 18-calowymi).

* Hamulce
– przednie i tylne: tarczowe wentylowane.

* Zawieszenie
– przód: podwójne wahacze rozwidlone;
– tył: wielodrążkowe;
– min. promień skrętu (m): 5,2.

* Masa własna (min. – maks.): 1590 – 1680.

* Zbiornik paliwa (l): 66.

* Bagażnik (l): 480.