LEAN MANAGEMENT CZYLI INNOWACYJNE ZARZĄDZANIE

robots in a car factory

Lean management poza Japonią ma już 25 lat. Gdzie w Polsce można zobaczyć sprawnie funkcjonujące „szczupłe” fabryki? Liderem pozostają firmy motoryzacyjne.

Pod koniec lat 80. okazało się, że Japończycy produkują samochody wydajniej, taniej, a na dodatek o lepszej jakości niż reszta świata.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Na początku lat 90. coraz więcej firm poza Japonią, nie tylko z przemysłu samochodowego, zaczęło naśladować te rozwiązania (znane jako Toyota Production System). Wiele z nich natrafiło jednak na trudności. Dlaczego? Przedsiębiorstwa próbują zidentyfikować kluczowe elementy TPS i zastosować je u siebie. Doświadczenie pokazuje jednak, że jeśli rozwiązania japońskie kopiuje się przypadkowo i selektywnie, to nie przynosi to oczekiwanych rezultatów.

Lean management trzeba postrzegać jako proces, a nie jednorazową interwencję albo eksperyment. W drużynie piłkarskiej też nie wystarczy pozmieniać kilku wybranych elementów treningu i taktyki, żeby zmienić styl gry na skuteczniejszy. Szczupłe zarządzanie” pochodzi z przemysłu motoryzacyjnego i jest dziś w tej branży już standardem. Niektórzy uważają wręcz, że w tym przemyśle „albo jesteś lean, albo cię nie ma”. W Polsce funkcjonują w ten sposób na przykład MAN w podkrakowskich Niepołomicach, gliwicka fabryka Opla czy zakłady Autoliv Poland w podwrocławskim Jelczu- Laskowicach, a z innych branż na przykład BSH z Łodzi, RECARO z Świebodzina czy Homag Machinery ze Środy Wielkopolskiej. Co innego czytać, czy słuchać o jakimś rozwiązaniu, co innego zobaczyć, jak działa. Uczestnicy warsztatów i Best Practice Tour, które organizujemy m.in. w tych fabrykach, widzą na własne oczy, jak wygląda „szczupła” hala fabryczna, jak ograniczać ilość zapasów czy w jaki sposób odbywa się na przykład produkcja w małych seriach – mówi Katarzyna Szczupał- Vieweg, prezes Staufen Polska, firmy wdrażającej lean management.

25 lat prób i doświadczeń

Produkcja oparta na kolejkowaniu i przetwarzaniu w partiach ma mnóstwo wad, a przede wszystkim sprzyja marnowaniu czasu i zasobów. Doświadczenia wielu firm, zebrane przez ostatnie 20-25 lat, pokazują, że efektywniejszy jest system produkcji oparty na ciągłym przepływie. Dlaczego? „Szczupłe zarządzanie” pozwala nawet podwoić wydajność i skrócić czas przejścia produktu nawet o 90 proc. Czy taki wzrost wydajności naprawdę można uzyskać bez wprowadzenia nowych technologii?

Przykłady osiągania takich rezultatów są dobrze udokumentowane. Wiadomo też, że w stosunkowo krótkim czasie po wprowadzeniu zmian w organizacji uzyskuje się nieraz skokową poprawę wyników, ale kultura jakości i synchronizacji to ciągłe usprawnianie i udoskonalanie. Po 2-3 latach można spojrzeć wstecz i zobaczyć, gdzie byliśmy wtedy, a gdzie jesteśmy teraz – mówi Katarzyna Szczupał- Vieweg.

Do wzrostu wydajności trzeba dodać korzyści wynikające ze zmniejszenia poziomu zapasów, a co za tym idzie również powierzchni magazynowej. Skraca się również czas potrzebny na wprowadzanie nowych produktów lub modyfikację już wytwarzanych, m.in. dzięki elastycznej organizacji procesów, w tym na przykład szybkim procedurom przezbrojeń.

– Ograniczanie kosztów jest istotne, ale kluczem do sukcesu jest jakość. Wytwarzajmy wartość, za którą gotów jest zapłacić klient. Wszystkie nasze czynności, które do tego nie prowadzą, są po prostu niepotrzebne. Jeśli to zrozumiemy, to lean management działa – dodaje Katarzyna Szczupał- Vieweg.

Można to zobaczyć w zakładach działających w Polsce. Dzięki temu terminy typowe dla „szczupłego zarządzania”, jak Kaizen, Kanban, Just-in-Time czy 5S zyskają zupełnie nowe znaczenie – staną się nazwami wypróbowanych rozwiązań.

Szkolenia otwarte Staufen Polska
– planowanie produkcji (Heijunka) – zakład Autoliv Poland, 4 marca 2015 r.;
– standaryzacja produkcji – zakład GMMP (Opel), 18 marca 2015 r.;
– zarządzanie w kulturze lean (Shopfloor Management) – zakład RECARO Aircraft Seating, 22 kwietnia 2015 r.

BestPractice Tour Staufen Polska
– Non-Automotive – zakłady RECARO Aircraft Seating i BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, 9-11 czerwca 2015 r.;
– Automotive – zakłady MAN Trucks, GMMP (Opel) i Autoliv Poland, 13-15 października 2015 r.