LAND ROVER: PREMIERA RANGE ROVERA SPORT

RRS 1_ (24)

Warszawa jest trzecim miastem na świecie (po Nowym Jorku i targach motoryzacyjnych w Szanghaju), w którym zaprezentowanego nowego Range Rover Sport.

Opracowywany równolegle z nowym Range Roverem, model Sport zapewnia najlepsze w historii marki właściwości trakcyjne, zachowując własności terenowe. Technologicznie zaawansowany model prezentuje muskularny wygląd, luksusowe wnętrze i jest bardziej uniwersalny niż dotąd, zapewniając opcjonalny układ siedzeń 5+2.


Zobacz także:
PREMIERY
PREMIERA – NOWY JORK 2013


Wykorzystując zawieszenie ze stopów lekkich oraz innowacyjną strukturę nośną samochodu, Sport jest lżejszy od swego poprzednika nawet o 420 kilogramów. Kuracja odchudzająca znacząco wpłynęła na właściwości jezdne oraz osiągi samochodu, zwiększając przy tym komfort jazdy. Emisja dwutlenku węgla została zredukowana do 194 g/km.

Design

Wygląd Range Rover Sport pozycjonuje go między Range Roverem, a modelem Evoque. Model jest o 62 mm dłuższy od swego protoplasty – przy długości 4850 mm jest krótszy od innych 7-osobowych SUV`ów i większości sedanów segmentu „E”, umożliwiając większą zwrotność i bezproblemowe parkowanie. Znacznie większy rozstaw osi (+178 mm) przyniósł więcej przestrzeni na nogi i ułatwił dostęp do rzędu tylnych foteli. Krótkie zwisy nadwozia z przodu i z tyłu oraz zwiększona o 55 mm szerokość, dodatkowo poprawiły muskularną sylwetkę samochodu.

Zwiększony kąt pochylenia szyby czołowej, bardziej opływowa sylwetka i niżej, dynamicznie poprowadzona linia dachu poprawiły współczynnik aerodynamiczny nowego Range Rovera Sport o 8 procent w stosunku do modelu poprzedniej generacji (Cd 0.34). Nowy Sport jest krótszy o 149 mm i niższy o 55 mm od flagowego Range Rovera, z którym jest konstrukcyjnie bardzo powiązany. Różnica w wadze to 45 kg na korzyść modelu Sport.

 

 

Mimo, iż nowy Sport był opracowywany równolegle z modelem Range Rover i dzieli z nim niektóre rozwiązania konstrukcyjne, aż 75 procent wykorzystanych części jest unikalnych dla modelu Sport, bezpośrednio wpływając na jego wygląd i bardziej sportowe zachowanie na drodze. Aby maksymalnie zwiększyć możliwość personalizacji, klienci mają do wyboru szeroką paletę obręczy aluminiowych w rozmiarze 19-, 20-, 21- oraz 22-cali, w tym kultową obręcz o wzorze „Viper`s Nest”, dostępną teraz dla wszystkich modeli Range Rover.

Zawieszenie i napęd

Nowy Range Rover Sport został tak opracowany, aby zapewnić poprawę właściwości trakcyjnych i większą dynamikę jazdy. Lekkie, całkowicie niezależne zawieszenie ze stopów lekkich wykorzystuje podwójne wahacze z przodu i zaawansowanej konstrukcji układ wielowahaczowy na osi tylnej.

Zakres pracy zawieszenia nowego Sporta to 260 mm z przodu oraz 27 2mm z tyłu, zapewnia wyjątkowy skok zawieszenia – nawet 546 mm, ułatwiając pokonywanie najtrudniejszego terenu. Maksymalny prześwit wzrósł do 278 mm (+51mm), a przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne automatycznie wybiera między dwiema wysokościami jazdy. Terrain Response 2, automatycznie wybiera odpowiedni program do jazdy w terenie.

Zawieszenie pneumatyczne piątej generacji zapewnia 115 mm zakresu ruchu, od najniższego ustawienia (-50 mm, dla łatwego wsiadania oraz wysiadania) w stosunku do standardowej wysokości off-road. Automatyczne zwiększenie wysokości, uruchamiane za pomocą czujników lub manualnie, pozwala podnieść samochód o kolejne 35 mm, dając łączny zakres zmiany wysokości na poziomie 185 mm.

Przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne umożliwia podróż ze zwiększonym prześwitem (+35 mm) przy znacznie wyższych prędkościach niż w poprzednim modelu. Tryb off-roadowy jest dostępny do 80 km/h (dotychczas 50 km/h), przydając się szczególnie podczas szybkiej jazdy po mocno zniszczonych drogach gruntowych.

 

 

Całkowicie nowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem charakteryzuje się większą precyzją prowadzenia i jest bardziej bezpośredni w porównaniu do swego poprzednika.

Dostępne będą dwa rodzaje stałego napędu 4WD. Pierwszy wykorzystuje skrzynię rozdzielczą z funkcją reduktora i sprawdzi się w najbardziej wymagających warunkach terenowych, oferując stały napęd z podziałem momentu 50/50 i możliwość 100-procentowej blokady centralnego dyferencjału.

Alternatywny system przeniesienia napędu jest lżejszy o 18 kg i wykorzystuje dyferencjał typu Torsen, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na półoś z większą przyczepnością, współpracując z systemami kontroli trakcji dla najlepszego efektu. Domyślny podział momentu w stosunku 42/58 procent (przód/tył) faworyzuje sportową charakterystykę tylnego napędu, dla jak najlepszych właściwości jezdnych.

Silniki

W początkowej fazie produkcji, nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema różnymi jednostkami napędowymi – dwiema benzynowymi Supercharged (5,0l V8 o mocy 510 KM oraz 3.0 V6 340 KM) i dwiema z zapłonem samoczynnym (3.0l TDV6 258 KM i 3.0l SDV6 292 KM). Gama silnikowa zostanie powiększona w późniejszym okresie o silnik 4.4l SDV8 o mocy 340 KM oraz wysokowydajną hybrydę z dieslem już pod koniec 2013 roku.

Czas przyspieszenia 0-100 km/h wynosi dla najmocniejszej wersji około 5 sekund. Zużycie paliwa będzie niższe – w zależności od modelu – nawet o 24 procent przy emisji CO2 na poziomie 194 g/km. Wszystkie jednostki napędowe Range Rovera Sport wykorzystują automatyczną skrzynię biegów ZF 8HP70 o ośmiu przełożeniach.

 

 

Zmniejszenie masy pojazdu stwarza możliwość zastosowania w przyszłości lżejszej i mniejszej jednostki napędowej, na przykład silnika 4-cylindrowego o wysokiej wydajności. Wyposażony weń Range Rover Sport ważyć będzie 2000 kg, obniżając masę w stosunku do swego poprzednika o ponad 500 kilogramów!

Wnętrze

Wnętrze nowego Range Rovera Sport charakteryzuje się akcentami typowymi dla modelu Sport. Architektoniczne formy zostały wzbogacone o pięknie wykonane, miękkie w dotyku materiały.

Kierownica o niewielkiej średnicy, pionowo umieszczony drążek zmiany biegów, wyżej umieszczona konsola centralna, efektowne oświetlenia w kilku kolorach czy fotele o świetnym trzymaniu bocznym – to atrybuty auta.

Wnętrze zostało tak zaprojektowane, by stworzyć bardziej przestronną kabinę szczególnie w tylnej części – miejsca na kolana jest obecnie 24 mm więcej, nie zapominając o znacząco szerszej kabinie, porównując do poprzedniego modelu. Nowy, zintegrowany trzeci rząd siedzeń typu 5+2 dostępny jest opcjonalnie – elektrycznie składane i dzielone w układzie 50/50 fotele całkowicie chowają się w podłodze, nie zajmując przestrzeni bagażnika.

Technologia i bezpieczeństwo

Nowe lub rozwinięte rozwiązania poprawiające właściwości trakcyjne Sporta to m.in. Adaptacyjne Zawieszenie, wykorzystujące amortyzatory o regulowanej sile tłumienia (CVD) i dla wybranych wersji dedykowany tryb pracy Dynamic Mode systemu Terrain Response 2. Jest on połączony z dwukanałowym Dynamic Response (zapobiegającym przechyłom nadwozia), aktywnym tylnym dyferencjałem oraz systemem Torque Vectoring, przenoszącym moment obrotowy na zewnętrzne koła podczas pokonywania łuków, poprawiając trakcję i zmniejszając podsterowność.

 

 

Nowy Range Rover Sport oferuje pełen pakiet łączności. “Connected Car” to technologia pozwalająca kierowcy sprawdzić stan pojazdu poprzez aplikację zainstalowaną na telefonie, zapewnia w razie konieczności opcję śledzenia skradzionego pojazdu czy pozwala na wezwanie pomocy. Możliwe jest również zainstalowanie szerokopasmowego Hotspotu, umożliwiając pasażerom na korzystanie z internetu przy użyciu łącza o dużej przepustowości.

Opcjonalny kolorowy wyświetlacz Head-Up Display (HUD) wyświetla kluczowe parametry jazdy oraz wskazówki nawigacji, bez konieczności odrywania wzroku kierowcy z drogi.

Sport wyposażony jest w system cyfrowych kamer, które wspierają trzy funkcje wspomagające bezpieczną jazdę: Lane Departure Warning (ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu), Traffic Sign Recognition (rozpoznawanie znaków drogowych) oraz High Beam Assist (asystent świateł drogowych). Funkcja Wade Sensing pozwala na sprawdzenie głębokości podczas pokonywania brodów. Funkcja przydaje się szczególnie w kontekście maksymalnej głębokości brodzenia, która w obecnym modelu wynosi 850 mm, 150 mm więcej niż w modelu poprzedniej generacji.

Zaprojektowany i skonstruowany w centrach badawczych Land Rover w Wielkiej Brytanii, nowy Sport będzie produkowany w zakładzie w Solihull (Wielka Brytania).

Range Rover Sport trafi do polskich salonów w wakacje 2013 roku. Do dyspozycji będą cztery poziomy wyposażenia (S, SE, HSE oraz Autobiography), a także „Dynamic” dla wersji HSE oraz Autobiography. Szeroki wybór lakierów, tapicerek oraz elementów wykończenia SUV-a pozwala na personalizację.