Land Rover wprowadza na rynek swoje pierwsze modele hybrydowe: Range Rover Hybrid i Range Rover Sport Hybrid, zapewniające niskie zużycie paliwa i znacznie niższą emisję CO2 przy zachowaniu typowych dla marki osiągów.
Dwa wykonane w całości z aluminium modele, bazują na platformie PLA Land Rovera i dzielą identyczną jednostkę napędową. To pierwsze na świecie hybrydowe SUV`y klasy premium, wyposażone w silniki wysokoprężne.
Zobacz także:
PREMIERY
W celu zaprezentowania możliwości hybrydowych modeli Range Rover, 22 sierpnia ekspedycja „Silk Tray 2013” wyruszyła w trudną podróż z Solihull w Wielkiej Brytanii do Bombaju w Indiach. Trasa wiedzie m.in. przez tereny południowej Polski, w tym między innymi Kraków.
Trasa ekspedycji „Jedwabny Szlak 2013” o długości 16000 km obejmuje 12 krajów i prowadzi jednymi z najtrudniejszych na świecie dróg, przełęczy i szlaków, w tym częścią starożytnego Jedwabnego Szlaku o długości 6000 km, który łączył Azję z rejonem Morza Śródziemnego. To pierwsze hybrydy, które kiedykolwiek podjęły to wyzwanie. Przyjazd do Bombaju zaplanowano na 15 października.
Zespół napędowy nowego modelu Range Rover Hybrid posiada trzy wybierane przez kierowcę tryby pracy i łączy popularny 3-litrowy silnik wysokoprężny Land Rover SDV6 i silnik elektryczny o mocy 35 kW, które zintegrowano z 8-biegowa przekładnią automatyczną ZF. Układ hybrydowy, obejmujący zestaw akumulatorów litowo-jonowych, falownik i silnik elektryczny, waży niecałe 120 kg.
Silnik elektryczny wytwarza 170 Nm momentu obrotowego, aby poprawić przyspieszenie, oraz dodatkowo napędza pojazd w trybie EV. Działa on również jako generator wykorzystujący energię kinetyczną odzyskiwaną podczas hamowania do ładowania akumulatora.
Łączna moc obu silników wynosi 340 KM przy 4000 obr./min., a najwyższy w klasie moment obrotowy 700 Nm dostępny jest w zakresie 1500-3000 obr./min. Zapewnia to zaskakująco dobre osiągi zbliżone do wersji SDV8. Obydwa modele przyspieszają do 100 km/h w niecałe siedem sekund, oferują dobrą dynamikę przy niskich i średnich obrotach oraz prędkość maksymalną 218 km/h. A wszystko w połączeniu z 26 proc. redukcją emisji CO2 do 169 g/km i średnim spalaniu 6,4 l/100 km w cyklu mieszanym.
Najnowsze modele Range Rovera opracowano z myślą o wykorzystaniu układu hybrydowego. W efekcie chłodzony cieczą zestaw akumulatorów zamontowano pod podłogą pojazdu w ochronnej kołysce ze stali borowej, tak by nie ograniczał przestrzeni dla pasażerów i ich bagażu. Podobnie jak wersja standardowa, Range Rover Hybrid mieści pięciu pasażerów i identyczną ilość bagażu wraz z pełnowymiarowym kołem zapasowym. Ta sama bezkompromisowa filozofia jest obecna w modelu Range Rover Sport Hybrid, którego wnętrze typu 5+2 pozostało niezmienione w stosunku do zwykłej wersji.
Oba hybrydowe modele Range Rovera oferują najlepsze w klasie możliwości i uniwersalność, a także wyjątkowo liniowy przebieg momentu obrotowego, zachowując przy tym niezrównany układ napędu na cztery koła Land Rover z systemem Terrain Response 2 oraz bezkompromisowymi możliwościami brodzenia i wysokim prześwitem.
DANE TECHNICZNE
(Range Rover Hybrid – Range Rover Sport Hybrid)
– silnik: 3.0 SDV6 HEV – 3.0 SDV6 HEV;
– moc maks. (KM przy obr./min) 340 KM / 4000 340 KM / 4000
– maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.): 700/1500-3000 – 700/1500 do 3000;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 6,9 – 6,7;
– prędkość maks. (km/h): 218 – 225;
– emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km): 169 – 169;
– zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 6,4 – 6,4;
– masa (kg): 2394 – 2372.