LANCIA: NOWA THEMA – GLOBALNY FLAGOWIEC

Nowa Thema to globalny “flagowiec” Lancii o napędzie na tylne koła, który powstał na bazie Chryslera 300, zbudowanego na nowej płycie podłogowej LX Grupy Chrysler. Podobnie jak pierwsza Thema z roku 1984, model mierzy w prestiżowy segment rynku. Grupą docelową Themy jest wymagający klient, nastawiony na to, co najlepsze.

Thema łączy typowo amerykańskie cechy wzięte z Chryslera, jak wymiary, komfort i zachowanie na drodze, z luksusem skórzanej tapicerki Poltrona Frau, charakterystyczną dla dużych Lancii ciszą we wnętrzu oraz dbałością o szczegóły.

NADWOZIEt

Mierząca 5066 mm długości, 1488 mm wysokości, 1902 mm szerokości i posiadająca 3052- milimetrowy rozstaw osi, nowa Thema wyróżnia się nowoczesną i wyrazistą stylizacją.
Z przodu znajduje się kratka chłodnicy z wkomponowanym logo Lancia i poziomymi poprzeczkami. Chromowane wykończenie poprzeczek i kształt logo efektownie kontrastują z chromowaną ramą. Obraz ten dopełniają nowoczesne reflektory z diodami LED i z funkcją DRL (Daytime Running Light – świateł dziennych), które tworzą literę „C”.

Profil nowej Themy charakteryzuje się znaczną smukłością. Agresywny przód łączy się z linią dachu, a następnie przechodzi w linię tyłu już na 3/4 jego wysokości. Następnie wyłania się charakterystyczny zespół świateł, dopełniając w ten sposób „sylwetkę” pojazdu. Ponadto nachylenie przedniej szyby zapewnia opływowy kształt, a umiarkowana grubość słupków zapewnia kierowcy doskonałą widoczność.

Finalnym elementem stylizacji jest zintegrowany spojler tylny, pod którym centralnie wkomponowany został logotyp Lancii. Kasety tylnych lamp LED łączy chromowana aplikacja wskazująca na klasę nowego flagowca. Swoistym nawiązaniem do potężnego przodu są dwie chromowane końcówki wydechu w roli stylistycznego “przypomnienia” potencjału oferowanych jednostek napędowych.

WNĘTRZE

Wnętrze wykonane jest ze szlachetnych, ciepłych i ekskluzywnych materiałów. W opcji otrzymamy elektrycznie podgrzewane siedzenia ze skóry nappa, czy obszycie nakładki tablicy przyrządów skórą Poltrona Frau, wstaweki z prawdziwego drewna w konsoli centralnej, na desce rozdzielczej, panelach drzwi i kierownicy (w wersji Executive obszytej dwubarwną skórą). Ponadto tablicę przyrządów i panele drzwi nowego modelu zdobią dyskretne akcenty wykonane w technice “cast skin”, z imitującego skórę tworzywa “trójwymiarowego” o połyskliwym ziarnie, potęgującego wrażenie komfortu i delikatności.

Walorem deski rozdzielczej jest jej dyskretne chromowanie i nowoczesny design, z zegarami w podświetleniu Sapphire Blue – w takim samym odcieniu, który odnajdziemy w oświetleniu LED w części dla pasażerów. Wszystkie siedzenia otrzymały nową architekturę stelaży i sprężyny typu falistego. Przednie fotele posiadają regulację siedziska w czterech położeniach (wysoko-nisko, przód-tył) oraz elektryczną regulację podparcia lędźwiowego oraz regulację twardości.

JAKOŚĆ

Na wysoką jakość wykonania złożyły się prace zrealizowane w zakładach w Brampton (Toronto, Kanada), gdzie jest wytwarzana Lancia Thema. Niedawno zakłady te przeszły gruntowną modernizację według założeń metodologii World Class Manufacturing (WCM), obejmującej cały cykl produkcyjny zakładu: począwszy od zagadnień ekologii, a skończywszy na aspektach obsługi posprzedażnej, logistyki i jakości.

W zakładzie Brampton powołano nowe Centrum Metrologii, gdzie realizowane są działania w zakresie pomiarów i walidacji geometrii nadwozi.

SILNIKI

Z myślą o wyjątkowych osiągach zarówno w jeździe miejskiej, jak i podczas dłuższych podróży, Lancia Thema wyposażona jest w dwie różniące się od siebie, wydajne, sześciocylindrowe jednostki napędowe współpracujące z przekładniami automatycznymi przekazującymi napęd na tylne koła: silnik benzynowy V6 Pentastar i dwie wysokoprężne jednostki napędowe V6.

Silnik benzynowy Pentastar V6 konstrukcji Chrysler Group spełnia normę emisji spalin Euro 5. Rozwija moc 286 KM przy 6 350 obr./min. a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 340 Nm przy 4 650 obr./min., natomiast emisja CO2 wynosi 219 g/km (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,4 l/100 km). Tak wyposażona nowa Thema może osiągnąć prędkość maksymalną 240 km/godz. i przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 7,7 sekundy. Wynik ten zawdzięcza również nowej automatycznej skrzyni biegów o 8 przełożeniach zaprojektowanej przez firmę ZF.

Produkowane przez VM Motori, a skonstruowane we współpracy z Fiat Powertrain silniki Diesla (Euro V) wytwarzają moc odpowiednio 190 KM lub 239 KM przy 4000 obr./min. i współpracują z pięciostopniową przekładnią automatyczną. Silnik o mocy 239 KM rozwija moment maksymalny 550 Nm w zakresie 1800-2800 obr./min., a silnik 190-konny – moment 440 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min. Emisja CO2 obu jednostek wynosi 185 g/km, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym nie przekracza 7,1 l/100 km. Nowa Thema może rozwijać prędkość maksymalną 230 km/godz. i przyspieszać od 0 do 100 km/godz. w ciągu 7,8 sekundy (239 KM) lub – przy słabszym motorze (190 KM) – jechać do 220 km/godz. i rozpędzać się do 100 km w w ciągu 9,7 sekundy.

Przy tworzeniu Themy zastosowano nowoczesną, sztywną konstrukcją nadwozia oraz innowacyjnym zawieszeniem kół przednich i tylnych typu multi-link.

Dźwiękochłonne panele podpodłogowe wykonane z materiałów kompozytowych, laminowana szyba czołowa oraz wykładziny głuszące kabiny i wnęk kół to elementy, które skutecznie absorbując hałasy jazdy oraz pozwalają znacząco podwyższyć komfort akustyczny podczas jazdy.

WYPOSAŻENIE

Wyposażenie Lancii Thema obejmuje nowoczesny system infotelematyczny Uconnect Touch, którego zadaniem jest zapewnienie łączności, bezpieczeństwa oraz maksymalnego komfortu kierowcy i pasażerom pojazdu. Wyposażony jest on w ekran dotykowy o przekątnej 8,4 cala (213 mm) i umożliwia komunikację – od systemu nawigacji satelitarnej z ekranem dotykowym, poprzez dwustrefową klimatyzację – aż po możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkowania różnych funkcji samochodu.

Począwszy od wersji modelowej Platinum seryjnym wyposażeniem jest system nawigacji GPS Garmin z programem usług TMC Premium oraz system audio klasy Premium z 9 głośnikami, subwooferem o łącznej mocy wzmacnianej 506 W (opcja w wersji modelowej Platinum i standard w wersji Executive). Dostępny opcjonalnie w wersji Executive jest także system dźwiękowy marki Harmon Kardon – obejmujący 19 głośników, plus subwoofer o łącznej mocy wzmacnianej 900 W.

BEZPIECZEŃSTWO

Nowa Thema wyposażona jest w ponad 70 zaawansowanych elementów bezpieczeństwa czynnego i biernego, w tym standardowy system stabilizacji toru jazdy (ESC) oraz systemy gotowości oraz osuszania hamulców (Ready Alert Braking i Rain Brake Support). System RAB powoduje przejście hamulców w stan gotowości z chwilą zwolnienia nacisku na pedału przyspieszenia, skracając w ten sposób opóźnienie w działaniu układu hamulcowego. System RBS aktywuje się po uruchomieniu wycieraczek w warunkach intensywnych opadów deszczu i chwilowo zbliża klocki do tarczy hamulcowych w celu ich osuszenia. Maksymalną widoczność w niekorzystnych warunkach pogodowych zapewniają adaptacyjne reflektory biksenonowe systemu SmartBeamTM montowane seryjnie w wersjach Platinum oraz Executive.

Kolejnym elementem bezpieczeństwa jest system aktywnej ochrony pieszego (Active Pedestrian Protecion), powodujący “podniesienie” maski silnika od tyłu celem uchronienia uderzonej przez samochód osoby pieszej przed większymi obrażeniami oraz system bezkluczykowego dostępu Enter-N-Go, który pozwala posiadaczowi odpowiednio zakodowanego klucza/pilota wygodnie otworzyć drzwi pojazdu, a następnie uruchomić silnik jednym naciśnięciem przycisku na desce rozdzielczej.

Parkowanie staje się znacznie prostsze i bezpieczniejsze dzięki systemom wspomagającym parkowanie: Parkview i Rear Back-Up Camera oraz Parkview, stanowiących wyposażenie standardowe we wszystkich wersjach modelowych. System Rear Back-Up Camera aktywuje się automatycznie po załączeniu biegu wstecznego i pokazuje przestrzeń za pojazdem na 8,4-calowym ekranie wbudowanym w deskę rozdzielczą.

Jako wyposażenie opcjonalne dostępny jest np. system adaptacyjnej kontroli prędkości (ACC). W przypadku zbliżania się do jadącego wolniej pojazdu poprzedzającego, ACC ogranicza zaprogramowaną prędkość lub uruchamia hamulce tak, by utrzymywać bezpieczny dystans bez konieczności częstych interwencji kierowcy (lub zmian ustawień w przypadku klasycznego tempomatu), dzięki czemu jazda staje się mniej stresująca i bardziej komfortowa. Uzupełnieniem jest funkcja ostrzeżenia o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd (FCW).

Do wyposażenia Lancii Thema należy także system detekcji martwych pół widzenia (BSD od “Blind Spot Detection”), wykrywający inne pojazdy poruszające się równolegle na drodze, lecz niewidzialne w lusterkach wstecznych samochodu. Sygnalizowany kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu powoduje uruchomienie alarmu dźwiękowego i wizualnego, zmuszając kierowcę do starannego sprawdzenia obecności innych pojazdów przed rozpoczęciem planowanego manewru.

System wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania (CPD) zapobiega kolizjom przy niskich prędkościach podczas manewrowania (oparty na kilku czujnikach obecności pobliskich pojazdów w trakcie cofania). Reflektory wyładowcze (HID) systemu SmartBeam reagują na jasność otoczenia oraz światła pojazdów nadjeżdżających z przeciwka tak, aby w każdej sytuacji zapewnić optymalne oświetlenie drogi.

USŁUGI SERWISOWE

Lancia Thema jest już dostępna u wszystkich dealerów w Europie w trzech wersjach wyposażenia – Gold, Platinum i Executive.

We współpracy z FGA, Customer Service i FGA Capital (spółką wyspecjalizowaną w usługach finansowych w branży samochodowej) Lancia utworzyła specjalny program usług finansowych. Program „Top Care Thema” oferowany jest na głównych rynkach Europy w okresie pierwszego roku po zakupie samochodu. Specjalnie wyznaczony zespół kontaktuje się z klientem zaraz po odbiorze Lancii Thema, a następnie po czterech i dwunastu miesiącach, aby poznać wrażenia z użytkowania, udzielić porady lub zaproponować pomoc. Tym samym uprzywilejowanym kanałem komunikacji będzie można uzyskać wsparcie techniczne (Top Assistance) zarówno w miejscu swojego zamieszkania, jak i w dowolnym miejscu pobytu pojazdu i właściciela.