Podczas wystawy samochodów zabytkowych Concorso d’Eleganza Villa d’Este odbywającej się w okolicach Rzymu zaprezentowano rekonstrukcję pierwszego modelu legendarnego Lamborghini Countach LP 500 z 1971 roku.
Za projekt odpowiadało Polo Storico Automobili Lamborghini, a prace z nim związane pochłonęły 25 000 godzin pracy zespołu. Wkład Lamborghini Centro Stile był kluczowy przy odwzorowaniu karoserii i stylu kultowego modelu.
Zobacz relacje:
Countach zrewolucjonizował samochody o wysokich osiągach – mówi Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini. – Stał się ikoną stylu, która nawet dzisiaj, po upływie lat, wciąż inspiruje współczesne modele Lamborghini. Doprowadzenie rekonstrukcji pierwszego Countacha do klasy samochodów koncepcyjnych Concorso d’Eleganza Villa d’Este, w roku, w którym obchodzimy 50-lecie tego modelu, jest czymś niezwykłym. Pozwala podziwiać legendarny LP 500 z 1971 roku w całej okazałości po raz pierwszy od wielu lat.
Historia następcy Miury
W marcu 1971 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie Lamborghini zaprezentowało swój prototyp – LP 500 Countach. Pojazd natychmiast stał się gwiazdą wydarzenia, a jego zdjęcia były publikowane w największych magazynach na całym świecie. Nowy model Lamborghini miał zastąpić legendarną Miurę i zapisał nową kartę w historii motoryzacji, zarówno pod względem technologii, jak i designu. Trzy lata później, prototyp LP 500 został przeznaczony na testy zderzeniowe, które były wymagane do uzyskania homologacji. W 2017 roku pojawił się pomysł wskrzeszenia legendarnego samochodu, znanego wyłącznie z ówczesnych fotografii. Miłośnik klasycznych samochodów i zarazem klient Lamborghini zwrócił się z tym zamówieniem do Polo Storico.
Pierwsze miesiące spędziliśmy na zgromadzeniu kluczowych dokumentów i dogłębnej analizie dostępnych materiałów – podkreślił Giuliano Cassataro, szef serwisu i dyrektor Polo Storico. – Wiele uwagi poświęcono detalom samochodu, ich spójności i specyfikacji technicznej. Fotografie, dokumenty, relacje ze spotkań, oryginalne rysunki, a nawet wspomnienia niektórych ówczesnych pracowników: wszystko to przyczyniło się do jak najdokładniejszego odwzorowania formy pojazdu. Olbrzymie znaczenie miało też wsparcie Fundacji Pirelli, która dostarczyła nam materiały archiwalne, niezbędne do odtworzenia opon zamontowanych w oryginalnym modelu LP500 – dodał Cassataro.
Tak jak w 1971 roku, do wszystkich elementów mechanicznych zastosowano oryginalne części zamienne Lamborghini, bądź odrestaurowane z tamtych czasów podzespoły. W przypadku braku ich dostępności zostały one całkowicie zrekonstruowane.
W celu odtworzenia pierwotnego projektu Countacha, Polo Storico zwróciło się do Lamborghini Centro Stile. – LP 500 ma ogromne znaczenie dla Lamborghini, ponieważ dał początek projektowemu DNA wszystkich kolejnych modeli – przyznał Mitja Borkert, szef Designu Lamborghini. – Aby odtworzyć samochód, który zadebiutował w Genewie w 1971 roku, opracowano model w skali 1:1. Dzięki licznym fotografiom, ówczesnym publikacjom, kartom homologacyjnym i innym materiałom zebranym przez Polo Storico, udało nam się odtworzyć obliczenia matematyczne, niezbędne do stworzenia projektu. Największym wyzwaniem było uzyskanie dokładnej objętości samochodu. Skorzystaliśmy z możliwości wykonania skanu 3D naszego LP 400 (numer podwozia 001), który stanowił bogate źródło informacji. Uzyskanie ostatecznego modelu o odpowiednich kształtach zajęło nam łącznie 2000 godzin pracy. Dokładnie taka sama procedura została zastosowana w przypadku wnętrza – podsumował Borkert.
Zaangażowanie firmy Pirelli w proces rekonstrukcji Countacha
Współpraca z istniejącą od 1963 roku firmą Pirelli okazała się nieoceniona przy procesie odtworzenia opon. Dzięki zdjęciom i materiałom przechowywanym w archiwach Fundacji Pirelli możliwe było wykorzystanie oryginalnych projektów opony Cinturato CN12 zainstalowanej podczas prezentacji LP 500 w Genewie. Na podstawie tych dokumentów stworzono Cinturato CN12 dla gamy Pirelli Collezione, dedykowanej kultowym modelom z lat 1930-2000. Zachowują one oryginalne właściwości opon i łączą klasyczny wygląd z nowoczesną technologią. Wersja Pirelli dla Lamborghini Countach LP 500 jest dostępna w rozmiarach 245/60R14 dla opon przednich i 265/60R14 dla opon tylnych. Posiadają taki sam wzór bieżnika oraz estetykę jak w latach 70., z nowoczesną mieszanką gumową i strukturą opony.
Lamborghini Polo Storico, czyli archiwum do zadań specjalnych
Lamborghini Polo Storico powstał w 2015 roku i jego głównym zadaniem jest dbanie o zachowanie historycznej tożsamości producenta z Sant’Agata Bolognese. Dział zajmuje się renowacją oraz certyfikacją wszystkich pojazdów Lamborghini wyprodukowanych do 2001 roku, dbając o archiwum i pozyskiwanie nowych źródeł informacji. W związku z częstymi zapytaniami właścicieli klasycznych pojazdów Lamborghini, szczególną uwagę przywiązuje się do produkcji niedostępnych na rynku części zamiennych.