Używany samochód z zamontowaną już instalacją LPG to ciekawe rozwiązanie dla osób, które chcą cieszyć się generowanymi oszczędnościami od momentu nabycia pojazdu.
Na co jednak powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie auta na gaz, aby faktycznie tak było? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Zobacz także:
Powód, dla którego Polacy decydują się na zakup oraz montaż instalacji LPG, jest taki sam jak w przypadku używanego auta, czyli oszczędność. Kiedy jednak decydujemy się na zakup auta z drugiej ręki już przekonwertowanego na LPG, musimy zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych kwestii. W przeciwnym razie, możemy narazić się na poniesienie wysokich kosztów związanych z naprawami, które mogą przekroczyć wartość nowego systemu autogaz.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta na gaz?
1. Wpis do dowodu rejestracyjnego
Pierwszą kwestią, jaką musimy sprawdzić przy zakupie jest to, czy instalacja LPG została wpisana do dowodu rejestracyjnego samochodu. Jest to warunek konieczny, gdyż w innym przypadku nie dokonamy corocznego przeglądu technicznego.
2. Data montażu
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, kiedy instalacja LPG została zamontowana.
– Warto mieć na uwadze fakt, że w przypadku, gdy montaż miał miejsce bezpośrednio przed sprzedażą samochodu, pod maską może znajdować się system niskiej jakości, mający na celu jedynie uatrakcyjnienie oferty. Jeżeli instalacja jest stara – może stanowić to przyczynę sprzedaży samochodu i w niedługim czasie oznaczać konieczność wymiany podzespołów systemu na nowe – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta systemów LPG/CNG marki STAG.
3. Niezbędna dokumentacja
Kolejnym krokiem jest upewnienie się, czy osoba sprzedająca pojazd posiada wszelkie niezbędne dokumenty instalacji, czyli atest zbiornika gazowego oraz wyciąg ze świadectwa homologacji. Należy sprawdzić również ważność legalizacji butli – jeżeli termin upływa w niedługim czasie, warto negocjować cenę pojazdu, gdyż zakup nowej lub ponowne wyrobienie legalizacji to koszt rzędu kilkuset złotych.
4. Serwis instalacji
Duże znaczenie ma również fakt, czy poprzedni właściciel samochodu regularnie serwisował instalację, gdyż wizyty w wyspecjalizowanych warsztatach wydłużają żywotność systemu. W tym przypadku warto dowiedzieć się także, czy właściciel nie próbował oszczędzać na naprawach – można to sprawdzić na podstawie wyglądu poszczególnych elementów pod maską samochodu, np. wiszących na przewodach części instalacji autogaz czy nieprecyzyjnie i niestarannie zamocowanych komponentach.
5. Praca silnika
Nie bez znaczenia pozostaje także zweryfikowanie, czy silnik poprawnie działa zarówno na benzynie, jak i gazie.
– Warto wiedzieć, że pojazd na LPG, w którym znajduje się uszkodzony układ zasilania benzyną, nie będzie prawidłowo pracował na gazie. W przypadku pracy silnika na LPG, należy upewnić się, czy nie pojawiają się problemy z przełączaniem zasilania benzynowego na gaz, czy podczas jazdy nie są odczuwalne szarpnięcia lub nieprawidłowości w pracy silnika, a także czy nie zapala się kontrolka „check engine”. Jeżeli wykryjemy nieprawidłowości w funkcjonowaniu silnika, powinniśmy udać się do warsztatu w celu zdiagnozowania pojazdu. Takie działanie z całą pewnością zaoszczędzi nam stresu i wydatków związanych z późniejszą naprawą samochodu” – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta systemów LPG/CNG marki STAG.
Podejmując decyzję o zakupie używanego auta na gaz, warto poprosić również sprzedającego o udostępnienie specyfikacji całego systemu LPG, dzięki czemu w przyszłości unikniemy trudności związanych z wymianą podzespołów na nowe.