Obecnie wybierając się do salonu samochodowego stajemy przed kilkoma możliwościami zakupu lub wynajmu samochodu na określonych warunkach.
Ilość ofert poszczególnych dealerów może mocno zawrócić nam w głowie, dlatego postanowiliśmy z bliska przyjrzeć się konkretnym rozwiązaniom i ich zaletom.
Zobacz także:
Z pewnością taka ściąga przyda się każdemu, kto myśli o kupnie nowego samochodu.
Kredytowanie samochodu do niedawna było jedną z najczęściej wybieranych metod kupna nowego samochodu, szczególnie dla osób nieposiadających dużych oszczędności.
O ile w przypadku osób prywatnych leasing jest raczej skomplikowany, o tyle kredytowanie wybierane jest jako najpowszechniejszym sposobem spłaty samochodu dla klientów indywidualnych.
Coraz więcej koncernów samochodowych oferuje możliwość długoterminowego wynajmu nowego samochodu na atrakcyjnych zasadach. Warto przyjrzeć się jej bliżej na konkretnym przykładzie.
Škoda zaoferowała swoim klientom program Kredyt Niskich Rat. Wkład własny może wynosić od 0 do 30 proc. wartości samochodu – to klient sam określa, ile jest w stanie wyłożyć gotówki. Dealer dopasowuje się do jego decyzji i na podstawie okresu trwania kontraktu (3 lub 4 lata) określa miesięczne zobowiązanie do spłacania przez czas trwania umowy oraz roczny limit kilometrów.
Do obliczenia miesięcznej raty samochodu potrzebne są informacje dotyczące:
• wkładu własnego;
• liczby rat;
• rocznego limitu kilometrów.
Co dzieje się po upływie czasu trwania umowy? Jest kilka możliwości:
1. Pierwszą jest oddanie samochodu do salonu – to wygodna opcja, szczególnie w przypadku kiedy klient chce zaoszczędzić sobie problemów z odsprzedażą. Wraz z upłynięciem czasu użytkowania samochodu klient może podpisać kolejną umowę wybierając nowszy model samochodu, spełniający jego oczekiwania. Ale biorąc nowy pojazd, będziemy musieli jeszcze raz zapłacić wkład własny.
2. Drugą możliwością jest zachowanie samochodu i spłacenie reszty jego wartości przy pomocy gotówki czy kredytu.
Wynajem długoterminowy możliwy jest także w przypadku firm. Zaletami takiego rozwiązania są: otrzymywanie faktury usługowej za miesięczne użytkowanie samochodu, pełny abonament usług, jak również dostarczenie samochodu zastępczego w przypadku awarii.
Wśród innych dealerów obecnych na polskim rynku podobne rozwiązania oferuje np. marka Ford.
Jakie ceny zaproponowała swoim klientom marka Škoda? Mechanizm zobrazowano na przykładzie Fabii 1,2 TSI 66 kW (90 KM) z 5-biegową manualną skrzynią biegów Start-Stop w wersji wyposażenia JOY o wartości 52 630 zł.
Przy wkładzie własnym wynoszącym 10 proc. (czyli 5,2 tys. złotych) rata miesięczna za samochód to 472 złotych (przy rocznym limicie kilometrów wynoszącym 20 tys. km). W tej cenie znajduje się także pakiet ubezpieczeniowy OC i AC.
Dla osób, które skłaniają się do kupna samochodu używanego nie mamy dobrych wiadomości: kilkuletni, używany samochód może nas kosztować ok. 20 tys. złotych.
Orientacyjne, roczne koszty posiadania i użytkowania auta używanego:
– utrata wartości – ok 8 proc. rocznie: 133,00 zł miesięcznie;
– ubezpieczenie: 83,00 zł miesięcznie;
– obowiązkowy coroczny przegląd: 10,00 zł miesięcznie;
– wymiana płynów eksploatacyjnych: 35,00 zł miesięcznie;
– wymiana rozrządu po zakupie pojazdu: 70,00 zł miesięcznie;
– podstawowy serwis: 40,00 zł miesięcznie;
SUMA: 371,00 zł miesięcznie.
W najbardziej optymistycznej wersji miesięczny koszt posiadania używanego auta to średnio 370,00 zł. Dla porównania miesięczny koszt wynajmu nowej Fabii jest o 100,00 zł wyższy.
Czy warto? Nowy czy 6-7 letni używany? Na to pytanie musi odpowiedzieć sobie każdy z użytkowników. Prawda jest taka: zazwyczaj nic nie jest zupełnie białe, albo zupełnie czarne. Warto dokładnie się zastanowić, przemyśleć, policzyć i… podjąć optymalną decyzję.