KTO SIĘ NIE BOI KAR ZA PRZEKRĘCANIE LICZNIKÓW?

Opel-Insig1111

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji pojazdu, w przypadku jeśli wejdzie w życie projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Sprawiedliwości dotyczący większej kontroli i zaostrzenia kar za ingerencję w stan liczników samochodowych.

Ustawodawca proponuje od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności za „przekręcenie” licznika, kontrole w stacjach diagnostycznych i opłaty za obowiązkowe badania liczników.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

– Problemy „przekręcanych liczników” od zawsze mocno szkodziły rynkowi aut używanych. Dotyczyły one w szczególności samochodów importowanych stanowiących większość ofert komisowych, których historia i przebiegi były bardzo trudne do zweryfikowania. Dlatego projekt nowelizacji ustawy jest zdecydowanie dobrym ruchem w kierunku zniwelowania oszustw związanych z przebiegiem pojazdu. Zawsze podkreślamy naszym klientom, że dużo ważniejsze od wysokości przebiegu jest pewność pochodzenia i faktyczny stan techniczny pojazdu. A to jest akurat bardzo łatwe do sprawdzenia w przypadku aut pokontraktowych – zauważa Grzegorz Grodecki, Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease, właściciela platformy Master1.pl, sieci sprzedaży samochodów nowych i używanych.

Sprawdzone samochody z pewnych źródeł

Auta pokontraktowe to pojazdy, które wcześniej były użytkowane w ramach umów leasingu czy wynajmu długoterminowego. Pojazdy te to najczęściej modele 3-4 letnie, ponieważ właśnie na tyle średnio opiewają umowy. Pochodzą z polskich salonów i były nie tylko finansowane, ale również profesjonalnie serwisowane przez wyspecjalizowanego operatora – firmę leasingową, która dysponuje historią serwisowania tych aut, pełną wiedzą na temat ich stanu technicznego oraz przebiegu.

Samochody zarówno w trakcie, jak i po zakończonych kontraktach są dokładnie sprawdzane i dokonywane są niezbędne naprawy.

– Auta pokontraktowe są w Polsce coraz bardziej popularne. Od początku 2017 roku Master1 sprzedał ich o 30 proc. więcej niż w tym samym okresie (od stycznia do końca sierpnia) 2016 roku. Kierowcy są coraz bardziej świadomi tego, że pewne i sprawdzone samochody, bez ingerencji w stan licznika, mogą kupić właśnie w salonach aut pokontraktowych. W naszej sieci sprzedaży Master1.pl są to w większości auta 2, 3 i 4-letnie, bo właśnie tyle najczęściej trwają kontrakty leasingu czy wynajmu długoterminowego – podkreśla Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease.

Coraz częściej kupujący takie auto pokontraktowe spotka się również z dobrze skonfigurowanymi parametrami technicznymi i optymalnym wyposażeniem. Firmy, które nabywają floty dla swoich pracowników już od kilku lat odchodzą od wykorzystywania samochodów w standardowym wyposażeniu. Dziś samochód służbowy jest często benefitem i formą docenienia pracownika.

Druga grupa klientów to przedsiębiorcy z sektora MŚP. Oni, stawiając na samochód „do firmy”, często wybierają auto de facto dla siebie. Zwracają więc uwagę na bogatsze wyposażenia czy moc silnika. Zatem w ślad za rynkiem pierwotnym, również wśród aut pokontraktowych pojawiają się coraz ciekawsze samochody.

Pozbawienie wolności, kontrole i opłaty za obowiązkowe badania

Od 3 miesięcy do lat 5 pozbawienia wolności – tyle będzie grozić za nieuzasadnianą ingerencję we wskazania licznika przebiegu całkowitego pojazdu, jeśli wejdzie w życie projekt nowelizacji ustawy resortu sprawiedliwości. Ustawa ma objąć karą m.in. zmianę wskazań stanu licznika, ingerencję w prawidłowość pomiaru, dokonanie wymiany licznika przebiegu całkowitego pojazdu wbrew przepisom ustawy i niezawiadomienie stacji kontroli pojazdów o wymianie licznika.

Nowelizacja ustawy przewiduje również kontrole i opłaty za obowiązkowe badania liczników. Właściciel pojazdu będzie zobowiązany najpóźniej w następnym dniu roboczym po dniu wymiany licznika zawiadomić pisemnie stację kontroli pojazdów o fakcie, przyczynie i dacie wymiany tego licznika. Sprawdzenie nowo zamontowanego licznika i odczyt jego wskazań będzie podlegało opłacie i opłacie ewidencyjnej.

Oznacza to, że uprawniony diagnosta będzie zobowiązany m.in. do sprawdzania nowo wymienionych liczników, pobierania opłat, przekazywania wskazania nowo zamontowanego licznika do centralnej ewidencji pojazdów.