Pandemia koronawirusa odbija się bardzo na przemyśle motoryzacyjnym. Produkcję w swoich fabrykach zdecydowało się zatrzymać kilku producentów aut.
Dotyczy to takich marek jak Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Porsche czy Toyota.
Zobacz także:
Volkswagen Samochody Dostawcze reaguje na pandemię wywołaną koronawirusem i wstrzymuje produkcję samochodów. Regulacje w tym zakresie weszły w życie od czwartku, 19 marca i będą obowiązywać wstępnie przez dwa tygodnie. Decyzja dotyczy fabryk w Hanowerze (T6.1, Amarok i eCrafter), Poznaniu i Swarzędzu (Caddy i T6.1) oraz we Wrześni (Crafter).
Powodem wstrzymania produkcji jest ochrona zdrowia wszystkich zatrudnionych osób, niepewna sytuacja na rynkach zbytu lekkich samochodów dostawczych oraz niestabilna sytuacja w obrębie łańcuchów dostaw u poddostawców.
Volkswagen Samochody Osobowe stopniowo zawiesza produkcję w swoich europejskich fabrykach. Dotyczy to również zakładów marki wytwarzających komponenty. W ten sposób marka reaguje na spadek popytu na rynkach samochodowych. Pojawiają się również zagrożenia dostaw z firm wytwarzających podzespoły do produkcji.
Zgodnie z aktualnymi założeniami fabryki zostaną zamknięte prawdopodobnie na dwa tygodnie. Zakłady zlokalizowane w Niemczech przerwały produkcję w czwartek po zakończeniu drugiej zmiany. Aby chronić załogę, od wtorku 17 marca zamknięte zostały zakładowe stołówki, sklepy samoobsługowe, kafeterie, bistra, a konferencje odbywają (i będą odbywały) się poprzez Skype’a lub połączenia wideo, odwołane zostają wszelkie duże eventy.
Specjalnej ochronie podlegają osoby szczególnie narażone ze względu na stan zdrowia, np. z powodu chorób serca, płuc czy z osłabionym systemem odpornościowym. Pracownikom, którzy po 14 marca wrócili z zagranicy zabrania się na czas inkubacji wirusa, czyli na 14 dni, wstępu na teren zakładu i innych obiektów Volkswagen AG. Osoby na stanowiskach kierowniczych oraz pozostali członkowie załogi powinni korzystać z możliwości pracy w domu. Taka praca jest możliwa w cyklu pięciu dni w tygodniu.
Począwszy od najbliższego tygodnia Porsche zawiesi produkcję – początkowo na okres dwóch tygodni. Oprócz podstawowej ochrony pracowników na właściwie zorganizowaną produkcję nie pozwalają już wąskie gardła w globalnych łańcuchach dostaw. Jednocześnie Porsche przygotowuje się na spadek popytu i dzięki tym decyzjom zabezpiecza swoją sytuację finansową.
Macierzyste zakłady w Zuffenhausen oraz fabryka w Lipsku będą zamknięte od soboty, 21 marca. Kroki te zostały podjęte w ramach uporządkowanego procesu i w ścisłej współpracy z radą zakładową. Firma zdecydowała się na szereg zintensyfikowanych działań: np. wydano zakaz podróży służbowych, znacznie rozszerzono zakres pracy mobilnej.
Toyota Motor Europe (TME) wprowadza szeroką gamę środków mających na celu ograniczenie wzrostu zachorowań. We wszystkich obiektach marki na kontynanecie zostały wprowadzone procedury zgodne z rekomendacjami podmiotów odpowiedzialnych za zdrowie publiczne.
Dotyczą one nadzwyczajnych standardów higienicznych, przekazywania informacji, organizacji pracy zdalnej z domu dla pracowników biurowych, ograniczeń w przemieszczaniu się, odwoływania lub przekładania spotkań i wydarzeń oraz ograniczania kontaktów międzyludzkich.
Zdecydowano o sukcesywnym zawieszaniu produkcji większości swoich fabryk w Europie. Dotyczy to zarówno zakładów produkujących samochody, jak i silniki oraz przekładnie. Fabryki wstrzymają produkcję do odwołania.
Decyzja o wstrzymaniu produkcji dotyczy następujących zakładów: Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) w Onnaing, Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) w Burnaston i Deeside, Toyota Peugeot Citroen Automobiles (TPCA) w Kolinie i Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) w Sakarya.