WAŻNA KONFERENCJA: JAK REDUKOWAĆ EMISJĘ W TRANSPORCIE?

kon_emi1

Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki we współpracy z Fundacja H. Bölla był organizatorem konferencji „Jak redukować emisje w budownictwie, transporcie i rolnictwie?”.

Posumowano na niej serię debat eksperckich dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych z sektorów non – ETS.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

W październiku i listopadzie br. Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, przy wsparciu finansowym Ambasady Republiki Federalnej Niemiec w Polsce, przeprowadził szereg debat eksperckich mających na celu określenie potencjalnych możliwości i sposobów redukcji emisji gazów cieplarnianych z sektorów non-ETS: budownictwa, transportu i rolnictwa oraz barier, które mogą utrudnić ich praktyczne wdrożenie. Debaty były także platformą wymiany doświadczeń pomiędzy ekspertami polskimi i niemieckimi.

Transport stanowi ważny sektor gospodarki narodowej gdyż wytwarza ok. 10% PKB, osiąga przychody przekraczające 60 mld zł oraz daje zatrudnienie ok. 1 mln osobom (co stanowi 7,5% wszystkich zatrudnionych w naszym kraju). Warto tez pamiętać, że jedną czwartą międzynarodowych przewozów w Europie realizują polskie firmy przewozowe!

kon_emi2

W ciągu ostatnich 25 lat nastąpiła znaczna zmiana warunków konkurencyjności – stało się to na niekorzyść kolei w stosunku do samochodu. W okresie 1990-2013 (wg Eurostatu), udział przewozów w tonokilometrach w krajowym transporcie drogowym wzrósł z 32,8 do 82,9%, a w kolejowym spadły 66,5 do 17%. Głównym powodem takiego stanu rzeczy był fakt, że rozbudowa i modernizacja infrastruktury drogowej miała pierwszeństwo względem infrastruktury kolejowej.

Wg. Generalnego Pomiaru Ruchu dobowe nasilenie ruchu pojazdów silnikowych na naszych drogach w 2010 wyniosło średnio blisko 10 tys. pojazdów i zwiększyło się o 22% w ciągu 5 lat. Badania ruchu przeprowadza się co pięć lat – niedługo będą dostępne wyniki badania za rok 2015. Można jednak przypuszczać, że nadal występuje tendencja rosnąca.

Wskaźnik motoryzacji, czyli liczba pojazdów na 1000 mieszkańców wzrósł z 160 w roku 1991 do 525 w roku 2014 . Jednocześnie systematycznie przybywa starszych samochodów (powyżej 10 lat), choć import takich pojazdów ostatnio maleje. Wg. Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców średni wiek pojazdu w Polsce wynosi aż 16 lat!

Zatłoczenie na drogach z roku na rok staje się coraz bardziej uciążliwe, choć oddane w ostatnich pięciu latach autostrady i drogi ekspresowe sytuację niewątpliwie poprawiły. Ruch wzrósł natomiast w miastach, o czym świadczy także spadek liczby pasażerów w komunikacji: łącznie w latach 2000-2011 liczba pasażerów przewieziona komunikacją miejską w Polsce zmalała z niecałych 5 mld do niecałych 4 mld, czyli o 21,5%.

kon_emi3

W dużych miastach w Polsce skala nasycenia samochodami jest większa niż w wielu metropoliach Europy Zachodniej. Jak napisano w Polityce Miejskiej do 2023 roku: „Przekłada się to na wzrost ruchu ulicznego, którego bezpośrednimi efektami są m.in. zatłoczenie ulic, w tym blokowanie tras komunikacji miejskiej oraz kłopoty z dostępnością miejsc parkingowych. Efekty pośrednie to przede wszystkim negatywne skutki środowiskowe (zanieczyszczenie powietrza, hałas) oraz pogorszenie jakości życia mieszkańców poprzez wzrost ilości czasu poświęcanego na odbywanie podróży i degradację przestrzeni miejskiej – motoryzacja wypiera inne funkcje ulic i placów. Żywiołowy wzrost motoryzacji i zwiększający się udział transportu drogowego w przemieszczaniu osób i ładunków wynikający z mniejszej roli transportu kolejowego, rosnącego natężenia ruchu i zwiększającego się obciążenia infrastruktury drogowej miast (co często wiąże się z nakładaniem się ruchu tranzytowego na ruch wewnętrzny) stanowi wyzwanie dla polskich miast. /*1

W roku 2020 w stosunku do roku 2010, długość autostrad ma wzrosnąć 2,33 razy, a dróg ekspresowych 4,15 razy przy jednoczesnym przystosowaniu w omawianym okresie 350 km linii kolejowych do szybkości 160 km/godz. oraz zmodernizowaniu szlaków kolejowych co najmniej do średniej prędkości kursowania pociągów pasażerskich 100 km/godz. (tak aby były nimi połączone wszystkie miasta wojewódzkie).

Zgodnie ze Strategią rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) /*2 za cel strategiczny dla Polski przyjęto utworzenie zintegrowanego systemu transportowego w wyniku inwestycji w infrastrukturę transportową. Ma nastąpić wzrost przewozów kolejowych i lotniczych. Jednocześnie przewiduje się (lata 2009 – 2020) wzrost emisji gazów cieplarnianych o 4%, to jest do wielkości prawie 45 mln ton CO2 eq.

kon_emi4

Przyjęta w dniu 20 października 2015 roku przez Radę Ministrów „Krajowa polityka miejska 2023” przewiduje szereg punktów, mających na celu poprawę sytuacji w sferze ochrony środowiska naturalnego. Należą do nich m.in.:

– graniczenie korzystania z samochodów indywidualnych poprzez odpowiednie kształtowanie przestrzeni ulic i organizacji ruchu na nich – np. strefowanie prędkości;
– promocja transportu zbiorowego, rowerowego, pieszego oraz samochodów elektrycznych jako alternatywy dla spalinowych (budowa infrastruktury np. miejsc do ładowania lub wymiany akumulatorów);
– priorytet dla inwestycji w system transportu publicznego;
– budowa multimodalnych węzłów przesiadkowych, łatwy dostęp do przystanków, integracja rozkładów jazdy i taryf;
– włączenie transportu kolejowego w strukturę transportu miejskiego;
– parkingi typu „P&R” i ”B&R”;
– systemy zarządzania ruchem i jego monitoring;
– kształtowanie zachowań komunikacyjnych;
– promocję roweru jako samodzielnego środka transportu (tworzenie sieci ścieżek, miejsc oraz urządzeń do parkowania, możliwość przewozu w środkach komunikacji, systemu rowerów oraz samochodów publicznych – o napędzie elektrycznym);
– ograniczanie ruchu samochodowego poprzez odpowiednią politykę parkingową (płatne strefy, określony czas możliwego postoju, strefy niskich emisji, płatny wjazd ).

kon_emi5

Obok licznych, zatwierdzonych strategii rządowych na następne lata, które m.in. poruszają konieczność organizacji transportu, wdrażania nowoczesnych technologii transportowych, promowania efektywności energetycznej w transporcie, budowania systemu stacji ładowania i wymiany baterii, wydzielania stref o zaostrzonym reżimie wjazdu i parkowania, tworzenia systemu taryf i opłat stymulujących pożądane trendy w transporcie, poprawie warunków przejazdów tranzytowych i obsługi ruchu w metropoliach czy rozbudowy systemów zarządzania ruchem – opracowany został pozarządowy raport 2050.pl – podróż do niskoemisyjnej przyszłości.

Jego autorzy dostrzegają szansę zapewnienia wysokiej mobilności Polaków oraz rozwoju gospodarczego kraju (trzykrotny wzrost PKB w okresie 2010 – 2050) przy jednoczesnym ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych z transportu w wyniku przede wszystkim:
– poprawy efektywności paliwowej (zmiana konstrukcyjnych parametrów pojazdów, poprawa aerodynamiki i obniżenie ich wagi oraz rozpowszechnienie innowacyjnych napędów elektrycznych i hybrydowych);
– dywersyfikacji miksu energetycznego w transporcie (dzięki wdrożeniu biopaliw drugiej generacji i rozwojowi infrastruktury dla pojazdów elektrycznych),
– promocji zrównoważonych form transportu (w tym komunikacji pieszej, rowerowej, kolejowej oraz zbiorowej).

kon_emi6

Propozycje bardziej szczegółowych działań ukierunkowanych na tereny zurbanizowane, które mogą przyczynić się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na klimat globalny /*3, to m.in.:

– dążenie do osiągnięcie zrównoważonej mobilności w obszarze miast (podróżowanie samochodem w ograniczanym zakresie, wykorzystywanie transportu publicznego)
– zmiany zasad opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (z uwzględnieniem ruchu drogowego, transportu zbiorowego, rowerowego, pieszego);
– wzmocnienie roli systemu płatnego;
– wprowadzenie obowiązku wykonania planu transportowego inwestycji (w jaki sposób będzie prowadzona obsługa komunikacyjna inwestycji);
– wprowadzenie zintegrowanego programu ;
– wprowadzenie systemu elektronicznie pobieranych opłat wszędzie tam, gdzie zatory uliczne wymagają redukcji ruchu;
– znaczącej poprawy atrakcyjności transportu (poprawa jakości komunikacji zbiorowej, pasy ruchu lub ulice tylko dla autobusów);
– zmniejszenie przepustowości ulic i skrzyżowań polegający na ograniczaniu szerokości jezdni oraz liczby i szerokości pasów ruchu;
– wprowadzenie poprawki do ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska, czyli tzw. ustawy antysmogowej pozwalającej samorządowi gminnemu na tworzenie zakazów i ograniczeń w ruchu pojazdów ze względu na zdrowie ludzi i stan środowiska;
– zarządzanie szlakami komunikacyjnymi w warunkach zmian klimatu.

Ważnym sposobem na redukcje emisji są nowe standardy dla ciężarówek (lekkich i ciężkich) . Mają one w bliskiej przyszłości doprowadzić do ograniczenia na poziomie 95 g CO2/km. Takie standardy wdrażane są już w Ameryce Północnej, w Europie znajduje się to na razie w sferze rozważań.

Emisja gazów cieplarnianych z transportu ciągle rośnie, a dominującą rolę odgrywa tu transport drogowy. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że konieczne jest chronienie środowiska naturalnego. Jednocześnie jednak opór rządzących i społeczny w tej kwestii jest znaczny. Zmiana systemu myślenia w tej kwestii jest konieczna, choć wymaga wyjaśnienia: wymienienia priorytetów i podjęcia działań edukacyjnych. Właśnie temu celowi służyła konferencja Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego i Fundacji H. Bölla.

ANDRZEJ KARACZUN
Źródło: referat Andrzeja Kassenberga z Instytutu na rzecz Ekorozwoju

/*1 https://www.mir.gov.pl/media/10252/Krajowa_Polityka_Miejska_20-10-2015.pdf
/*2 https://www.mir.gov.pl/media/3511/Strategia_Rozwoju_Transportu_do_2020_roku.pdf
/*3 Wykorzystano materiały dr Andrzeja Brzezińskiego i Pawła Mzyka wypracowane w ramach projektu prowadzonego przez Instytut na rzecz Ekorozwoju p.t. Środy z Boellem, a także Krajową politykę miejską 2023 oraz Alternatywną politykę transportowa według zasad ekorozwoju. Instytut na rzecz Ekorozwoju. Warszawa 1999 r.