KIEROWCA Z WADĄ WZROKU

Okulary czy soczewki za kierownicą?

Głównym argumentem za używaniem soczewek kontaktowych podczas prowadzenia samochodu może być fakt, że zapewniają lepsze widzenie we wszystkich kierunkach. Okulary, szczególnie w przypadku grubszych oprawek, mogą częściowo blokować widzenie boczne. Badanie wzroku każdy kierowca powinien wykonywać najlepiej raz w roku, aby sprawdzić, czy wada się nie pogłębiła, a w przypadku kierujących, którzy nie mieli problemów ze wzrokiem – dla pewności, że nic się w tej kwestii nie zmieniło.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO


 

Każda, nawet stosunkowo drobna wada wzroku może spowodować, że kierowca nie dostrzeże na czas znaku lub niebezpiecznej sytuacji na drodze. Zbyt późna reakcja może narazić prowadzącego auto i innych uczestników ruchu, więc jeśli kierujący wie, że ma wadę wzroku, powinien zawsze ją odpowiednio korygować, zanim usiądzie za kółkiem – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Soczewki zapewniają bardziej naturalne widzenie niż okulary. Poruszają się wraz z okiem i nic nie blokuje pola widzenia. Dzięki ulepszonemu widzeniu peryferyjnemu łatwiej jest zauważyć obiekty w martwym polu i uzyskać lepszy ogólny widok podczas jazdy po drogach wielopasmowych. Warto pamiętać, że okulary działają jak kolejna bariera między oczami a drogą, podobnie jak przednia szyba – są podatne na smugi, plamy i odblaski, które mogą utrudniać widzenie podczas jazdy. Soczewki kontaktowe zapewniają także elastyczność w zakładaniu i zdejmowaniu okularów przeciwsłonecznych podczas jazdy, eliminując potrzebę zmiany między okularami przeciwsłonecznymi na receptę a zwykłymi okularami korekcyjnymi, gdy intensywne słońce utrudnia jazdę.

Jednocześnie soczewki są bardziej podatne na osadzanie się kurzu, alergenów czy wysychanie na przykład z powodu klimatyzacji i może być konieczne nawilżanie oka podczas jazdy, wymiana soczewek czy ich zdjęcie. To oznacza, że kierowca zawsze powinien mieć ze sobą parę okularów, aby z nich skorzystać w takich właśnie okolicznościach. Jeśli prowadzący pojazd używa okularów na stałe, to na potrzeby jazdy powinien wybierać delikatne oprawki, aby minimalizować ich wpływ na zakres pola widzenia.