W głównym Centrum Badawczo- Rozwojowym Kia Motors w Namyang w Korei Południowej zadebiutował nowy system tworzenia i oceny projektów samochodów.
Jest w nim wykorzystywana wirtualna rzeczywistość. Dzięki niemu czas opracowania nowych modeli będzie krótszy, a jego koszt – niższy.
Zobacz relacje:
Na przykładzie tworzenia nowego modelu – K5 – Kia zaprezentowała w ilu procesach będzie wykorzystywać wirtualną rzeczywistość podczas opracowywania samochodów w przyszłości. Dzięki specjalnym aplikacjom technologia VR pozwala zintegrować kilka pracochłonnych i czasochłonnych procesów oraz umożliwia stylistom i inżynierom przeprowadzenie oceny jakości projektu pod względem zarówno designu, jak i rozwiązań technicznych.
Uruchomienie systemu technologii VR stanowi jedynie część inwestycji w Centrum Badawczo- Rozwojowe. Ich łączna wartość jest szacowana na blisko 13 mln dolarów. Po pełnym wdrożeniu wirtualnych procesów we wszystkich etapach tworzenia nowych modeli, czas ich opracowywania skróci się o nawet 20 proc. Dzięki temu roczne wydatki na cele badawczo- rozwojowe będą niższe o 15 proc.
– Wykorzystanie możliwości jakie daje wirtualna rzeczywistość w procesie rozwoju i doskonalenia projektu jest niezbędne do szybkiego wprowadzania w życie nowych pomysłów – powiedział Albert Biermann, dyrektor działu badań i rozwoju w Hyundai Motor Group.
Okulary VR pozwalają stylistom i inżynierom na bieżąco prowadzić symulacje i sprawdzać efekt wprowadzonych zmian, a 36 czujników, które śledzą ich ruchy każdemu z nich umożliwiają udział w procesie wprowadzania zmian w czasie rzeczywistym. Dzięki technologii VR w procesie oceny projektu jednocześnie może brać udział nawet 20 osób, co znacząco ułatwia współpracę między zespołami różnych specjalistów, którzy mogą znajdować się w centrach projektowych mieszczących się w Europie, Ameryce, Chinach i Indiach.
Za sprawą technologii rozszerzonej rzeczywistości AR (Augmented Reality) wirtualna praca nad projektem przebiega znacznie szybciej niż dotychczas. Wirtualne procesy Kia wprowadza również do planowania przebiegu produkcji przyszłych modeli.
W przeszłości proces weryfikacji jakości wykonania samochodu rozpoczynał się dopiero po wyprodukowaniu egzemplarzy przedprodukcyjnych. Od teraz będzie on możliwy na znacznie wcześniejszym etapie tworzenia nowego modelu. Dalsze zastosowanie technologii VR i AR przewiduje się na potrzeby testowania jazdy autonomicznej na najwyższym, piątym poziomie.
Wirtualne procesy weryfikacji powinny zdecydowanie przyspieszyć zarówno prace rozwojowe nad samochodami autonomicznymi, jak również wdrożenie ich do produkcji.