Nowa Kia ProCeed w wersji produkcyjnej debiutowała podczas salonu samochodowego w Paryżu we wrześniu ubiegłego roku. Model o pięciodrzwiowym nadwoziu typu shooting brake łączy elegancki design z przestronnością wnętrza i funkcjonalnością kombi.
Auto jest oferowane wyłącznie w Europie i właśnie trafia do sprzedaży w Polsce. Ceny zaczynają się od 94 990 zł za bardzo bogato wyposażoną wersję GT Line ze 120-konnym silnikiem benzynowym.
Zobacz także:
Cennik nowego auta jest wyważony – kosztuje ono tylko 500 zł więcej niż Ceed w wersji kombi z porównywalnymi – jednostką napędową i wyposażeniem. ProCeed napędzany silnikiem 1.4 T-GDI o mocy 140 KM, współpracującym z 6-biegową przekładnią mechaniczną, kosztuje o 4 tys. więcej niż najtańszy.
6 tys. zł wymaga dopłata do 7-biegowej automatycznej przekładni dwusprzęgłowej, w którą można wyposażyć nie tylko ProCeeda 1.4 T-GDI, ale również model napędzany 136-konnym wysokoprężnym silnikiem 1.6 CRDi oraz najmocniejszą, 204-konną odmianę ProCeeda – GT.
Wyposażenie z wysokiej półki
Już podstawowa wersja ProCeeda – GT Line – w standardzie oferuje wiele systemów bezpieczeństwa. Seryjne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje, między innymi, sześć poduszek powietrznych i takie systemy asystujące, jak system autonomicznego hamowania z dwoma trybami pracy – miejskim i pozamiejskim, asystent utrzymania pasa ruchu, asystent automatycznego przełączania świateł mijania na drogowe i odwrotnie oraz system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy.
W wyposażeniu seryjnym znajdują się również systemy – stabilizacji toru jazdy, wspomagania ruszania na wzniesieniu i kontroli ciśnienia powietrza w oponach.
Bardzo bogate jest również wyposażenie ProCeeda wpływające na komfort zarówno obsługi, jak i eksploatacji. Należą do niego takie elementy, jak system otwierania auta i uruchamiania silnika bez użycia kluczyka, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby w drzwiach przednich i tylnych, elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka, tempomat z ogranicznikiem prędkości, automatycznie włączane światła i wycieraczki, kamera cofania oraz 7-calowy kolorowy ekran dotykowy systemu multimedialnego.
Jako najbardziej wyrafinowana wersja nadwoziowa nowej rodziny modeli Ceed, Kia ProCeed jest dostępna wyłącznie w wersji GT Line i jako model GT z silnikiem o mocy 204 KM. Produkcja shooting brake’a o nazwie ProCeed rozpoczęła się w listopadzie 2018 roku. Podobnie jak pozostałe modele, również ProCeed standardowo jest objęty jedyną w swoim rodzaju gwarancją na aż 7 lat lub do przebiegu 150 000 kilometrów.
Design nadwozia
Nowa Kia ProCeed nawiązuje detalami do pro_cee’da drugiej generacji. Nadwozie typu shooting brake stanowi alternatywę dla tradycyjnych trzydrzwiowych hatchbacków i łączy proporcje z kompaktowymi rozmiarami. Niski, szeroki i o opływowej sylwetce – z pięciodrzwiowym modelem Ceeda dzieli jedynie pokrywę silnika i przednie błotniki, pozostałe elementy karoserii są nowe. Grill w postaci tygrysiego nosa, szeroki dolny wlot powietrza, zdecydowane przetłoczenia z boku karoserii – to tylko niektóre z elementów współczesnego designu Kia.
Przód ProCeeda jest opracowany w oparciu o precyzyjnie prowadzone poziome linie, z seryjnymi diodami LED typu „Ice Cube” do jazdy dziennej. Nowy model zachowuje tę samą szerokość nadwozia jak w pięciodrzwiowym hatchbacku, która wynosi 1 800 mm. Z profilu ProCeed nawiązuje do modelu studyjnego Kia Proceed Concept zaprezentowanego w 2017 roku.
Linia dachu płynnie przechodzi w tylne błotniki. Wyraźne przetłoczenia karoserii przebiegają przez całą długość samochodu. Model wyróżnia mocno pochylona tylna szyba wyróżnia – ma nachylenie typowe dla samochodów w stylu coupé: jest odchylona od pionu pod kątem 64,2°.
Wymiary – przy długości nadwozia wynoszącej 4 605 mm ProCeed jest o 5 mm dłuższy od Ceeda kombi i ma dłuższy przedni zwis, który liczy 885 mm długości. Wysokość ProCeeda wynosi 1 422 mm, a rozstaw osi – 2 650 mm. Tylna część nadwozia ProCeeda całkowicie różni się od nadwozi pozostałych modeli w gamie. Sportową sylwetkę podkreślają dwie końcówki układu wydechowego. Światło LED rozciąga się na całą szerokość pokrywy bagażnika.
Nowy ProCeed jest dostępny w 10 kolorach nadwozia do wyboru. Nabywcy ProCeeda w wersji GT Line mają do wyboru 17- lub 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów, a GT standardowo jest wyposażony w koła z oponami w rozmiarze 225/40 R18.
Design wnętrza
Kabina ProCeeda jest ergonomiczna,. We wnętrzu zastosowano wysokiej jakości i miękkie w dotyku tworzywa oraz sporo elementów, które imitują metal. 7-calowy ekran dotykowy znajduje się w centralnym punkcie deski rozdzielczej, poniżej umieszczono intuicyjne w obsłudze elementy sterowania systemami – audio i klimatyzacji. Konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę.
Szarą podsufitkę zastąpiono czarną, na progach pojawiły się metalizowane listwy. Spłaszczona u dołu kierownica należy do wyposażenia standardowego, podobnie jak łopatki ze stopu metali lekkich przy kierownicy w modelach wyposażonych w automatyczną przekładnię dwusprzęgłową. ProCeed jest dostępny z różnymi przednimi siedzeniami do wyboru, w zależności od specyfikacji.
Topowy model GT jest wyposażony w nowe sportowe fotele z mocniejszym bocznym podparciem pleców i ud. Obszyte czarną skórą i zamszem siedzenia wersji mają czerwone szwy. Płyta podłogowa zapewnia dużo miejsca dla pasażerów z przodu i z tyłu. Pojemność bagażnika wynosi 594 litry (wg VDA). Po złożeniu siedzeń podłoga bagażnika jest płaska. W schowku pod podłogą bagażnika można schować mniejsze przedmioty. ProCeeda można wyposażyć w pokrywę bagażnika Smart Power Tailgate, która otwiera się automatycznie po wykryciu kluczyka w pobliżu tylnego zderzaka.
Komfort jazdy
Każda wersja silnikowa jest wyposażona w niezależne zawieszenie wszystkich kół. Zawieszenie zarówno modelu GT Line, jak i GT jest o 10 mm niższe niż Ceeda w wersjach hatchback i kombi. Zastosowano odmienną charakterystykę takich elementów, jak amortyzatory, sprężyny, stabilizatory i układ kierowniczy.
Tuning zawieszenia 204-konnego GT, który oferuje znakomite osiągi, był prowadzony przez zespół inżynierów pod kierownictwem Alberta Biermana, szefa działu badawczo- rozwojowego Hyundai Motor Group. Efekt jest taki, że auto potrafi pokonywać zakręty szybciej niż hot- hatche z mocniejszymi silnikami. ProCeed został wyposażony w układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym.
ProCeed GT standardowo posiada opony Michelin Pilot Sport 4 Seryjne systemy elektronicznej kontroli stabilności (ESC) i zarządzanie stabilnością samochodu (VSM) zostały skalibrowane specjalnie. Podobnie jak układ Torque Vectoring, który wykorzystuje hamulce, aby w czasie jazdy przez zakręty ograniczyć tendencję samochodu do podsterowności poprzez przyhamowanie wewnętrznych kół.
Elektroniczne systemy sprawiają, że ProCeed jest przyjemny w prowadzeniu i bardzo przewidywalny nie tylko podczas jazdy górskimi serpentynami, na których strojono jego zawieszenie.
Jednostki napędowe
Gama jednostek napędowych ProCeeda składa się wyłącznie z silników turbodoładowanych. GT Line jest dostępny z trzema silnikami do wyboru. Benzynowy 1.0 T-GDI generuje maksymalną moc wynoszącą 120 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 172 Nm. Auto wyposażono w 6-biegową przekładnią mechaniczną, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,3 sek. Emisja CO2 wynosi od 127 g/km (w cyklu mieszanym WLTP).
Najmocniejszym silnikiem oferowanym do wersji GT Line jest nowy, 1,4-litrowy silnik T-GDI z rodziny „Kappa”, który osiąga 140 KM. Maksymalny moment obrotowy o wartości 242 Nm, dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej – od 1 500 do 3 200 obr./min. W połączeniu z 6-biegową przekładnią mechaniczną pojazd rozpędza się ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 9,1 sek.
Emisja CO2 wynosi od 135 g/km (w cyklu mieszanym WLTP). W wersji z opcjonalną 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową przyspieszenie 140-konnego ProCeeda do 100 km/h wynosi 9,4 sek, co przekłada się na emisję dwutlenku węgla od 137 g/km.
Wszystkie trzy benzynowe jednostki napędowe (podobnie jak 1,6 l T-GDI do modelu GT) są wyposażone w filtr cząstek stałych i spełniają wymagania normy Euro 6d TEMP.
Do ProCeeda Kia oferuje także nowy silnik wysokoprężny „Smartstream” o pojemności 1,6 l z bezpośrednim wtryskiem typu common- rail. Silnik CRDi jest najczystszym silnikiem Diesla w historii firmy. Osiąga maksymalną moc wynoszącą 136 KM i może współpracować zarówno z przekładnią 6-biegową mechaniczną, jak i z 7-biegową automatyczną dwusprzęgłową. Generuje maksymalny moment obrotowy 280 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 sek. Emisja CO2 wynosi od 125 g/km
Z opcjonalną 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową moment obrotowy wzrasta do 320 Nm, a przyspieszenie do 100 km/h to 10,1 sek. Emisja CO2 wynosi od 133 g/km. Nowa 1,6-litrowa jednostka CRDi jest wyposażona w katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction).
ProCeed GT jest napędzany przez 1,6-litrowy silnik T-GDI. Maksymalna moc to 204 KM, a maksymalny moment obrotowy – 265 Nm.. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje tylko 7,6 sek. i osiąga prędkość maksymalną, która wynosi 230 km/h.
Systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy
System multimedialny jest dostępny z ekranem dotykowym o przekątnej, do wyboru, 7 lub 8 cali. Wyświetlacz 7-calowy jest oferowany w zestawie wyłącznie ze sprzętem audio, 8-calowy – ze sprzętem audio i nawigacją z usługami Kia Connected, dostarczanymi przez TomTom. Jako opcja jest dostępny system audio JBL Premium z technologią odtwarzania muzyki Clari-Fi.
W modelach wyposażonych w siedmiobiegową przekładnię dwusprzęgłową kierowcy mają do dyspozycji system wyboru trybu jazdy Drive Mode Select
Oprócz sześciu poduszek powietrznych do wyposażenia seryjnego z zakresu bezpieczeństwa należą zaawansowane systemy asystujące. Standardowo samochód jest wyposażony w systemy – High Beam Assist (asystent zmiany świateł), Driver Attention Warning (czujnik zmęczenia kierowcy), Lane Keeping Assist z Assisted Collision- Avoidance Assist (systemem utrzymywania auta na pasie ruchu z funkcją awaryjnego hamowania).
ProCeed jest także dostępny z systemem Lane Following Assist (asystentem jazdy w korku), który działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h. Nowa Kia oferuje również systemy Smart Cruise Control z funkcją Stop & Go (aktywny tempomat), Blind Spot Collision Warning (ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek), Rear Cross- Traffic Collision Warning (ostrzegania przed kolizją podczas cofania), Smart Parking Assist (wspomagania parkowania) oraz Forward Collision- Avoidance Assist (system rozpoznawania pieszych).
Każdy ProCeed jest standardowo wyposażony w system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM), który kontroluje zachowanie auta za pośrednictwem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESC), gdy tylko stwierdzi utratę przyczepności jednego z kół.