KIA: PRODUKCJA W EUROPIE PRZEKROCZYŁA TRZY MILIONY

kia_jubil1

Od rozpoczęcia produkcji w Żylinie na Słowacji w 2006 r. Kia Motors wyprodukowała w Europie już trzy miliony samochodów. Jubileuszowe auto, które zjechało z linii produkcyjnej, to Kia cee’d hatchback w wersji GT Line.

Auto powstało na zamówienie klienta z Islandii i jest wyposażone w jednolitrowy silnik T-GDi z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

W 2017 r. Kia Motors Słowacja wyprodukowała 335 600 aut i 539 987 silników. Z Żyliny zostały one wyeksportowane do ponad 80 krajów na świecie. Najpopularniejszą jednostką napędową w ubiegłym roku był 1,7-litrowy turbodiesel CRDi z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail.

W słowackich zakładach produkowane są 3 modele Kia, które stanowią trzon europejskiej oferty marki – cee’d (w wersjach trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi), Sportage (bestseller marki) i Venga (kompaktowych rozmiarów van).

W maju 2013 r. w Kia Motors Słowacja ruszyła produkcja, skonstruowanych z myślą o wymaganiach i oczekiwaniach europejskich nabywców, usportowionych modeli cee’d GT i pro_cee’d GT, które są oferowane wyłącznie z turbodoładowanym silnikiem 1.6 T-GDi o mocy ponad 200 KM. Samochody produkowane w Europie stanowią obecnie blisko połowę sprzedaży Kia Motors na Starym Kontynencie.

Fabryka w Żylinie zyskała miano producenta samochodów wysokiej jakości i odgrywa ważną rolę w polityce jakości Kia Motors. To tu powstają auta, które są objęte wyjątkową na skalę światową gwarancją na 7 lat lub na 150.000 kilometrów. Najdłuższa gwarancja producenta na rynku standardowo obejmuje wszystkie modele marki Kia oferowane w Europie.

Dwa najlepiej sprzedające się modele

Od rozpoczęcia produkcji rodzina modeli o nazwie cee’d – zaprojektowana, skonstruowana i na europejski rynek produkowana wyłącznie w Europie – stanowi blisko połowę całkowitej produkcji zakładu w Żylinie. Do tej pory Kia wyprodukowała blisko 1,3 miliona egzemplarzy cee’da.

Od rynkowego debiutu w 2006 r. do rozpoczęcia produkcji cee’da drugiej generacji na Słowacji powstało 646 300 cee’dów generacji numer 1. Od 2012 r. do teraz wyprodukowano 647 700 egzemplarzy cee’da drugiej generacji. Produkcja Ceeda generacji numer 3 ma rozpocząć się w drugim kwartale 2018 roku. Podobnie jak w wypadku poprzedników, także nowy model na potrzeby klientów w Europie będzie produkowany wyłącznie w Żylinie.

Fabryka na Słowacji, począwszy od Sportage drugiej generacji, od 2007 r. odpowiada również za produkcję trzech generacji kompaktowego SUV-a. W ciągu 11 lat na Słowacji wyprodukowano niemal 1,4 miliona egzemplarzy tego modelu (104.500 aut drugiej generacji, 779 500 sztuk Sportage trzeciej generacji i 492 000 egzemplarzy obecnego modelu, który wszedł do produkcji pod koniec 2015 roku).

Cztery miliony silników

Oprócz produkcji najpopularniejszych modeli oferowanych przez Kia w Europie, fabryka w Żylinie odpowiada również za produkcję silników. Od 2006 roku w dwóch zakładach wyprodukowano w sumie ponad 4 miliony jednostek napędowych.

W Kia Motors Słowacja są produkowane silniki zarówno benzynowe (1,4-litrowy MPI, 1,6-litrowy GDI oraz – dla modeli GT – 1,6-litrowy T-GDI o mocy 204 KM), jak i wysokoprężne (1,4-, 1,6- i 1,7-litrowe CRDi i 2,0-litrowy „R”). Już niedługo zakład w Żylinie rozpocznie wytwarzanie nowego 1,6-litrowego silnika Diesla o oznaczeniu „U3”, który będzie napędzał różne modele debiutujące w najbliższym czasie, w tym Ceeda trzeciej generacji.

Społeczno- ekonomiczne korzyści

Z raportu z 2017 roku, zatytułowanego „Korzyści gospodarcze i społeczne płynące z obecności Kia Motors w Europie” – przygotowanego przez London Economics, wiodącą europejską firmę specjalizującą się w doradztwie gospodarczym – można dowiedzieć się o ważnej roli, którą na europejską gospodarkę odgrywa obecność Kia Motors na Starym Kontynencie.

Tylko w 2016 roku z tytułu podatku dochodowego, cła i opłat od sprzedaży samochodów w poszczególnych krajach Kia odprowadziła do europejskiej kasy 1,2 miliarda euro. Kia Motors Słowacja, wraz z ciągłym wzrostem produkcji w zakładzie w Żylinie, aż 73 procent podzespołów o wartości 3,8 miliarda euro kupuje od europejskich dostawców.

W raporcie można również przeczytać, że aż 184.386 osób zawdzięcza pracę obecności Kia Motors w Europie. W tej grupie są osoby zatrudnione bezpośrednio przez Kia Motors oraz pracownicy u dostawców, w sieci sprzedaży i w serwisie. Sama fabryka w Żylinie stworzyła w regionie około 15 000 miejsc pracy.