Europejska premiera nowej Kia Sorento odbyła się 2 października na salonie samochodowym Mondial de l’Automobile Paryż 2014. W najbliższych tygodniach auto trafi już do polskich salonów.
Elementem strategii produktowej marki w Polsce jest wysoki poziom wyposażenia oferowany w konkurencyjnej cenie. W wersji podstawowej najnowszy samochód kosztuje 144 900 złotych.
Zobacz także:
Również w przypadku nowego modelu poziom wyposażenia standardowego jest bardzo bogaty. Flagowy model Kia w wersji podstawowej napędzany jest 2- litrowym silnikiem diesla o mocy 185 KM, który współpracuje z napędem 4WD oraz automatyczną skrzynią biegów. Na pokładzie wersji bazowej znalazły się takie elementy wyposażenia jak: wspomniana wcześniej konfiguracja 7-miescowa, nawigacja z wyświetlaczem 7” z kamerą cofania oraz 7 letnim darmowym planem aktualizacji map, 18” felgi aluminiowe, czujniki cofania przód/tył, przyciemniane szyby tył, elektryczny hamulec postojowy z funkcją „Auto-Hold”, automatyczna klimatyzacja, elektryka szyb lusterek, skórzane wykończenie kierownicy oraz drążka zmiany biegów a także ISG.
Nowy SUV marki Kia jest kombinacją stylu, funkcjonalności i technologii. Projektanci trzeciej generacji Sorento inspirację nowego samochodu nazwali „Streetwolf” (Miejski Wilk). Przód nowej Kia Sorento otrzymał wydłużone, zachodzące na boki reflektory i bardziej wydatne lampy przeciwmgielne – oraz większy i rozbudowany w pionie, trójwymiarowy grille w znanym stylu „Tygrysiego Nosa”, zaprezentowany już wcześniej w samochodzie koncepcyjnym Kia Cross GT 2013.
W części tylnej uwagę zwraca wydatny zarys tylnych nadkoli oraz głęboko tłoczona wnęka na tablicę rejestracyjną. W tym przypadku zastosowano nową technikę zgrzewania laserowego (po raz pierwszy w pojeździe Kia). Wrażenie wysmuklenia pojazdu podnosi również zwiększenie jego wymiarów: długości o 95 mm (do 4780 mm)* i szerokości o 5 mm (do 1890 mm) oraz 15-milimetrowe obniżenie wysokości (do 1685 mm).
Stylizacja nadwozia jest dziełem studia projektowego Kia w Namyang w Korei, wspomaganego przez designerów firmowych atelier we Frankfurcie oraz Irvine (Kalifornia).
Komfort, wygoda i nowe technologie
W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, powiększenie wymiarów zewnętrznych oraz wydłużenie rozstawu osi o 80 mm (do 2780 mm), pozwoliło wygospodarować w nowej Kia Sorento dodatkową przestrzeń w kabinie. Pomimo obniżenia linii dachu o 15 mm – dzięki odpowiedniej konfiguracji siedzisk siedzeń i foteli, uzyskano wzrost przestrzeni na głowę oraz nogi pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń. Powiększyła się również przestrzeń ładunkowa pod względem długości (+87 mm) oraz pojemności po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń: z 515 do 605 litrów wg VDA (+17,5 proc.).
Dostępna w wersji 7-miejscowej nowa Kia Sorento wyposażona jest w dzieloną i składaną 40/20/40 kanapę tylną z podwyższonym, funkcjonalnie składanym podłokietnikiem środkowym. Siedzenia drugiego rzędu odchylane są do przodu przy pomocy dwóch poręcznych dźwigienek na skraju przedziału ładunkowego (remote folding function) i można je ponadto odsunąć dla ułatwienia dostępu do rzędu trzeciego.
Nowa Kia Sorento oferowana będzie do wyboru z dwoma turbodieslami o pojemności 2,0 (185 KM) i 2,2 (200 KM) litra.
W pełni niezależne zawieszenie kół zachowuje zasadniczy układ modelu poprzedniego (kolumny MacPherson z przodu i wielowahaczowe multi-link Kia z tyłu) – lecz z pewnymi modyfikacjami. Nieco ‘twardsze’ amortyzatory ustawiono pionowo tuż za linią osi tylnej tak, aby ograniczyć zjawisko pochylania nadwozia podczas dynamicznej jazdy. Standardowy na rynkach Europy nowy, elektromechaniczny system wspomagania kierownicy (R-MDPS), zamontowany jest bezpośrednio na zębatce przekładni kierowniczej zamiast na kolumnie kierownicy.
Nowa Kia Sorento uzyskała maksymalną, pięciogwiazdkową klasyfikację bezpieczeństwa zderzeniowego Euro NCAP we wszystkich czterech kategoriach: (90 % ochrona pasażerów dorosłych, 83 % ochrona przewożonych dzieci, 67 % ochrona osób pieszych oraz 71 % za posiadane systemy wspomagające bezpieczeństwo). Jest to wynikiem dalszego wzmocnienia struktury nadwozia oraz wzbogacenia gamy elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego.
Podczas ostatnich testów zderzeniowych Euro NCAP nowe Sorento uzyskało wysoką ocenę w kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo. Do wyposażenia standardowego należy obecnie system Vehicle Stability Management, który zapewnia stabilizację pojazdu na nawierzchniach o niskiej przyczepności w warunkach jednoczesnego hamowania i skręcania – z wykorzystaniem systemu stabilizacji ruchu pojazdu (ESC) oraz elektrycznego wspomagania przekładni kierowniczej. Aktywacja obu systemów następuje w momencie wykrycia utraty przyczepności, ułatwiając kierowcy zachowanie bezpiecznego panowania nad pojazdem.
Oferta technologii bezpieczeństwa czynnego obejmować może dostępne opcjonalnie lub seryjnie systemy: ASCC (‘inteligentny’ aktywny tempomat), LDWS (monitorowania zmiany pasa ruchu), BSD (monitorowania martwego pola w lusterkach) z wizualną sygnalizacją obecności pojazdu poza polem widzenia kierowcy w lusterku bocznym, RCTA (detekcji ruchu innych pojazdów z tyłu Sorento w miejscach parkowania) oraz SLIF (umieszczony w zestawie wskaźników wyświetlacz limitów prędkości w oparciu o odczyt video znaków drogowych).
Tak, jak każdy samochód marki Kia oferowany w Europie, nowa Kia Sorento objęta jest 7-letnią lub 150 000-kilometrową gwarancją fabryczną producenta.