Nowa Optima GT, najmocniejszy samochód marki Kia kiedykolwiek oferowany w Europie, trafia właśnie do salonów sprzedaży i jest dostępny zarówno jako przestronny sedan, jak i funkcjonalne kombi.
Stylizowany w sportowym stylu nie tylko z zewnątrz, ale również wewnątrz, z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 245 KM i ze świetnymi właściwościami jezdnymi samochód ma spełnić oczekiwania miłośników szybkich i mocnych aut.
Zobacz także:
Pojazd jest wynikiem współpracy inżynierów i entuzjastów z centrum R&D Kia w Rüsselsheim w Niemczech i głównego ośrodka R&D Kia w Namyang w Korei. Optima GT, opracowana na bazie standardowego modelu, została zaprojektowana na wzór samochodów sportowych.
Na zewnątrz Optima GT otrzymała nowe zderzaki z przodu i z tyłu oraz na nowo zaprojektowany i większy wlot powietrza w kolorze satynowanego chromu. Charakterystyczny dla wszystkich nowych modeli marki Kia wlot powietrza w kształcie tygrysiego nosa również otrzymał chromowane, formowane na gorąco wykończenie. Nowe są także reflektory wykonane w technologii LED z nowym „autografem” świateł do jazdy dziennej.
Z profilu Optimę GT wyróżniają nowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz potężne, wentylowane tarcze hamulcowe z przodu o średnicy aż 330 mm i zaciski lakierowane w kolorze czerwonym. Dodatkowo, nadwozie wersji GT wyróżnia się klamkami w kolorze satynowego chromu, czarnymi, lakierowanymi na wysoki połysk listwami na progach, a także czarnym, błyszczącym tłem w emblemacie z oznaczeniem GT. Z tyłu rzucają się w oczy dwie końcówki układu wydechowego i zderzak uformowany na kształt dyfuzora.
Podobnie jak pozostałe odmiany Optimy, wersja GT jest oferowana w 9 kolorach nadwozia. Wymiary wersji GT: długość – 4855 mm, szerokość – 1860 mm, wysokość – 1455, rozstaw osi – 2805. Optima GT kombi jest wyższa – liczy 1460 mm.
Wnętrze Optimy GT zostało wykonane z materiałów tak samo dobrej jakości i jest równie precyzyjnie zmontowane, jak w wypadku bardziej popularnych wersji silnikowych i wyposażenia tego modelu. Sportowe fotele zapewniają pewne trzymanie w zakrętach. Kierowca Optimy GT opiera stopy o aluminiowe pedały i trzyma w rękach grubą, tylko delikatnie spłaszczoną u dołu kierownicę obszytą skórą i wykończoną czerwonym szwem. Pomiędzy klasycznymi, okrągłymi, dużymi zegarami umieszczono sporych rozmiarów wyświetlacz.
Dwulitrowy silnik T-GDI
Optima GT jest napędzana nowym dwulitrowym silnikiem T-GDI, czyli benzynowym, turbodoładowanym i z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka osiąga maksymalną moc o wartości 245 KM przy 6000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy , wynoszący 350 Nm w przedziale od 1350 do 4000 obr./min.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 7,4 sek. (w wypadku Optimy GT w wersji kombi – 7,6 sek.). Rozpędzanie auta z 60 do 100 km/h trwa tylko 3,7 sek. (3,8 sek. kombi). Maksymalna prędkość, wynosząca 240 km/h (232 km/h kombi), zużycie paliwa to 8,2 l paliwa na 100 km (wg NEDC), a emisja CO2 – 191 g/km. Silnik napędza przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów.
Właściwości jezdne
Zawieszenie Optimy GT zmodyfikowano. Prześwit został zmniejszony o 10 mm w porównaniu z prześwitem pozostałych wersji i wynosi 125 mm. Zwiększono za to siłę tłumienia z przodu i z tyłu, która w sprężynach przedniego zawieszenia wzrosła o 11 proc. (z 2,7 do 3,0 kg-f), natomiast tylnego – o 10 proc. (z 4,0 do 4,4 kg-f). Sztywniejszy stabilizator przechyłów z przodu i sztywniejsze łożyska z tyłu przyczyniają się do dalszej poprawy precyzji prowadzenia.
Elektronicznie regulowane zawieszenie (ECS), które należy do wyposażenia standardowego, dało inżynierom możliwość opracowania zupełnie nowych ustawień. Za zmianę siły tłumienia, dostępnej w szerokim zakresie niezależnie dla każdego koła, odpowiadają zawory. Amortyzatory mogą pracować w trybie Sport, Normal lub Eco. Auto jest seryjnie wyposażone w układ kierowniczy z przekładnią zębatkową i wspomaganiem elektromechanicznym, z silnikiem wspomagania umieszczonym bezpośrednio na listwie zębatkowej (R-MDPS).
Optima GT jest wyposażona w hamulce o większych rozmiarach. Średnica przednich wentylowanych tarcz hamulcowych zwiększyła się o 30 mm i w wersji GT wynosi 330 mm. O tyle samo zwiększono również średnicę tylnych tarcz hamulcowych, które liczą 314 mm średnicy.
Nowe auto jest wyposażone w system elektronicznej kontroli stabilności (ESC), który został zmodyfikowany i jest częścią seryjnego systemu o nazwie Vehicle Stability Management, który zapewnia stabilność samochodu zarówno podczas hamowania, jaki i w trakcie pokonywania zakrętów.
Aby podczas jazdy kierowca mógł nie tylko poczuć wysoką moc silnika Optimy GT, ale również usłyszeć jego brzmienie w najlepszej postaci, inżynierowie opracowali aktywny system dźwięku
Zaawansowana, funkcjonalna i bezpieczna
Nabywcy Optimy GT będą mogli korzystać z najnowszego systemu multimedialnego, przystosowanego do współpracy z aplikacjami Android Auto i Apple CarPlay. Obsługę rozbudowanego systemu zapewnia łatwy w użyciu 8,0-calowy ekran dotykowy HMI. Multimedialny system z ekranem dotykowym seryjnie współpracuje z mocnym, 590-watowym sprzętem audio Harman Kardon Premium Sound wyposażonym w 10 głośników w Optimie GT w wersji sedan i 490-watową wersją tego systemu z 8 głośnikami w Optimie GT kombi.
Pojemność bagażnika sedana to 510 l, a wersji GT kombi – 552 l (do 1686 l po złożeniu tylnej kanapy). W tej drugiej, oprócz przestronnego przedziału bagażowego, na uwagę zasługuje również tylna kanapa dzielona w proporcji 40:20:40.
Za sprawą 7 poduszek powietrznych oferowanych jako wyposażenie seryjne, Optima zasłużyła na najwyższą, 5-gwiazdkową ocenę w crash-teście Euro NCAP. Jak do wszystkich odmiany Optimy, także do GT są dostępne liczne systemy asystujące kierowcy, które pomagają zminimalizować skutki wypadku lub wręcz uniknąć kolizji. Należą do nich, między innymi, Advanced Smart Cruise Control, Automatyczny system hamowania awaryjnego, Lane Keeping Assist System, High Beam Assist, Speed Limit Information Function, Blind Spot Detection (BSD) i Rear Cross Traffic Alert.
Podobnie jak pozostałe modele Kia, także Optima GT jest objęta 7-letnią gwarancją producenta (lub do przebiegu 150 tys. km). Obydwie wersje nadwoziowe Optimy GT są produkowane w koreańskiej fabryce Kia w Hwasung.
CENY
Cena najtańszej wersji GT to m89 900 zł, natomiast wewrsji kombi – 93 900 zł. Cennik zamieszczamy poniżej.