Dwa lata po europejskiej premierze model z segmentu D – Kia Optima został poddany zmianom stylistycznym. Optima FL dostępna jest w trzech wersjach wyposażenia i z dwoma silnikami.
Ceny rozpoczynają się od 84 900 złotych. Stworzony pod nadzorem Głównego Stylisty Kia Motors, Petera Schreyera, model po liftingu otrzymał zmodyfikowane światła do jazdy dziennej LED, które wzorem innych modeli Kia zostały przeniesione w obrys reflektorów głównych.
Zobacz także:
PREMIERY
Dostępne w opcji wyposażenia, zapożyczone z nowej Kii pro_ceed GT, cztero- diodowe lampy przeciwmgielne LED nadają autu szczególnej wyrazistości. Kolejnym wyróżnikiem nowej Optimy jest „wyostrzona” krawędź pokrywy bagażnika oraz trzy nowe wzory 17- i 18-calowych felg z lekkiego stopu. Lampy tylne dostępne są opcjonalne w wersji „aureolowej” LED, a podwójne czerwone odblaski zlokalizowano nieco wyżej w pozycji horyzontalnej.
Klienci mogą dokupić opcjonalny pakiet stylistyczny „Touring”, w skład którego wchodzi nowy wzór atrapy chłodnicy, chromowana listwa dolnego wlotu powietrza, dedykowane 18-calowe 2×5-ramienne felgi ze stopu lekkiego, dyfuzor pod tylnym zderzakiem w matowej czerni oraz sportowa, spłaszczona od dołu kierownica.
Ergonomiczny układ kokpitu „zorientowany na kierowcę” z Optimy 2011 pozostaje bez zmian, choć dodano szereg akcentów dekoracyjnych w zestawie wskaźników, na kole kierownicy, konsoli środkowej, selektorze skrzyni biegów, boczkach drzwi oraz siedzeniach – aby odświeżyć wygląd wnętrza i nadać mu nieco więcej elegancji.
Do wyboru jest dwutonowa beżowa lub jednolita czarna kolorystyka wystroju wnętrza. Oferta pokryć siedzeń obejmuje tapicerkę materiałową (poziom M) lub kombinację materiału ze skórą (poziom L). Tapicerka w całości skórzana dostępna jest w poziomie wyposażenia XL.
W nowym zestawie wskaźników dominuje wyświetlacz TFT LCD (powiększony z 3,5 do 4,3 cala) podający więcej informacji w czytelniejszej grafice. Nowa kierownica, spłaszczona od dołu w wersji z przekładnią automatyczną wyposażona jest w przyciski sterowania audio i inne funkcje systemowe.
Mieszcząca 7-calowy ekran dotykowy konsola centralna wykończona jest w „fortepianowej” błyszczącej czerni. Przyciski w podłokietnikach drzwi oznaczone są – zależnie od wersji modelowej – akcentami satynowanymi lub w „fortepianowej” czerni. Wewnętrzne klamki są także satynowane, a nie chromowane jak poprzednio. Fotele przednie zostały głębiej wyprofilowane, a ich siedziska przedłużone pod kątem zwiększenia komfortu. W opcji wyposażenia dostępna jest elektryczna wentylacja foteli oraz elektryczne podgrzewanie tylnej kanapy.
Aby obniżyć poziom hałasów drogowych zastosowano system dynamicznego tłumienia drgań wsporników tylnego zawieszenia w komplecie z aluminiowymi felgami o wzmocnionej strukturze, osłony wnęk kół natomiast – zastąpiono dźwiękochłonnymi wykładzinami BCF (rodzaj spęczonego włókna).
Efektem tych zmian jest obniżenie odczuwalnej głośności hałasów drogowych o rząd 3,3 dB. Dodatkowe wytłumienie hałasów zapewniają ulepszone masy głuszące przegrody centralnej oraz pogrubione wykładziny podłogowe w kabinie modeli napędzanych silnikiem wysokoprężnym.
Kia Optima posiada bogate wyposażenie seryjne wzbogacone o nowe elementy opcjonalne, typowe dla pojazdów klasy Premium. Kierowca auta z przekładnią automatyczną ma wybór trzech trybów jazdy: domyślny Normal, oszczędnościowy Active ECO oraz Sport, w którym silnik nabiera żywiołowej mocy, a układ kierowniczy ulega „utwardzeniu”.
W ramach opcji wyposażenia dodatkowego oferowane są także systemy wspomagające bezpieczną jazdę: wykrywanie obiektów w martwych polach widzenia, monitorowe sytuacji dookoła pojazdu i alarmowanie kierowcę o zagrożeniach przy niezamierzonym zmianie pasa ruchu oraz ostrzeganie sygnałem akustycznym o zbliżających się pojazdach w zakresie kątowym 90 stopni po obu stronach samochodu (aktywowany na biegu wstecznym).
Oferta dla klientów europejskich obejmuje dwie jednostki napędowe, stosowane już w modelach poprzednich – benzynową 2.0 o mocy 165 KM i wysokoprężną 1.7 o mocy 136 KM. Wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VGT), 1,7-litrowa wersja popularnego diesla ‘U2’ wytwarza moc 136 KM i moment 325 Nm (począwszy od 2000 obr./min.), zapewniając dynamikę jazdy i najlepsze w swej klasie pojemnościowej osiągi (80 KM z litra pojemności skokowej).
Silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów typu ‘Nu’ wykonany jest z lekkiego stopu i wytwarza moc 165 KM oraz moment 196 Nm przy 4800 obr./min. i konkurencyjnym zużyciu paliwa na poziomie 7,0 l/100 km. Paliwowej oszczędności sprzyjają takie rozwiązania jak dwustopniowy układ dolotowy o zmiennej długości przewodów ssących, elektronicznie sterowana przepustnica, odsadzenie wykorbień wału korbowego oraz system zmiennych faz rozrządu CVVL.
Na rynkach europejskich zarówno silniki benzynowy i Diesla dostępne będą w parze z sześciostopniową przekładnią manualną lub automatyczną. Tak jak wszystkie inne modele Kia oferowane w Europie, nowa Optima objęta jest unikalną 7-letnią lub 150 000-kilometrową gwarancją producenta. Dostawy Optimy na rynki światowe pochodzić będą z koreańskiej fabryki Hwa-Sung.
Dealerzy w całej Polsce już przyjmują zamówienia a pierwsze egzemplarzy trafią do klientów w kwietniu 2014 roku.
CENY
Ceny ( w złotych) nowego modelu kształtują się następująco:
– M 2,0 DOHC: 84 900;
– L 2,0 DOHC: 89 900 (95 400 automat);
– XL 2,0 DOHC: 106 900 (112 400 zutomat).
– M 1,7 CRDi: 89 900;
– L 1,7 CRDi: 94 900 (100 400 automat);
– XL 1,7 CRDi: 111 900 (117 400 automat).
DANE TECHNICZNE
Nadwozie i podwozie
Czterodrzwiowe, pięciomiejscowe typu sedan, konstrukcja stalowa, samonośna. Czterocylindrowy silnik benzynowy lub wysokoprężny zabudowany poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie za pośrednictwem sześciostopniowej manualnej lub automatycznej skrzyni przekładniowej.
Silniki
– Diesel 1,7 l: 4-cylindrowy, rzędowy DOHC, turbosprężarka VGT; pojemność – 1685 cm3; moc – 136 KM (100 kW) przy 4000 obr./min.; momnet obr. – 325 Nm przy 2000-2500 obr./min.
– Benzynowy 2,0 l: ‘Nu’, 4-cylindrowy, rzędowy DOHC, system zmiennych faz rozrządu CVVL; pojemność – 1999 cm3; moc – 165 KM (121 kW) przy 6500 obr./min.; moment obr. – 196 Nm przy 4800 obr./min.
Osiągi (1,7 – 2,0)
– prędkość maksymalna w km/h: 202 – 210;
– przyspieszenie 0-100 km/h, sek.: 10,3 – 9,5;
– zużycie paliwa (tryb mieszany): 5,1 – 7,0;
– emisja CO2 (g/km): 133 – 162.
Skrzynie przekładniowe
– manualna (MT): 6-stopniowa;
– automatyczna (AT): 6-stopniowa.
Zawieszenie
– przednie: niezależne, kolumny MacPherson, sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów – 22 mm;
– tylne: niezależne typu multi-link, sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów – 18 mm.
Układ kierowniczy
– przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne; 2,94 obrotu kierownicy; średnica zawracania 10,9 m.
Hamulce
– przednie: tarcze wentylowane 300 x 28 mm (320 x 28 mm dla felg 18”);
– tylne: tarcze 284 x 10 mm.
Kola i ogumienie
– felgi standardowe i aluminiowe: 16 – 18 cali; opony 205/65 R16 – 225/45 R18.
Wymiary (mm)
– długość: 4845;
– szerokość: 1830 (bez lusterek bocznych);
– wysokość: 1455;
– rozstaw osi: 2795;
– zwis przedni: 965;
– zwis tylny: 1085;
– prześwit: 135.
– przestrzeń na głowę: 1028 (przód) – 955 (tył);
– przestrzeń na nogi: 1155 – 880;
– szerokość na poziomie ramion: 1455 – 1415;
– szerokość na poziomie bioder: 1388 – 1384.
– zbiornik paliwa (l): 70,0
– pojemność bagażnika (l): 505 litrów