Zmodernizowana Kia cee’d MY 2016 trafiła do polskich salonów w lipcu. We wrześniu do oferty dołączą wersje cee’da GT i GT Line.
Samochody objęte będą oczywiście 7-letnią/ 150 000-kilometrową, seryjną gwarancją fabryczną producenta. Zaprojektowana w Europie i obecna na tym obszarze od grudnia 2006 roku, gama samochodów Kia cee’d produkowana jest w fabryce Kia Żylina na Słowacji.
Zobacz także:
Europejscy styliści Kia nadali nadwoziu i wnętrzu obecnego cee’da nowego, ekscytującego wyglądu, a dziełem teamu ds. zespołów napędowych jest bogatszy wybór silników i skrzyń biegów. Oprócz licznych ulepszeń w dziedzinie bezpieczeństwa, komfortu i wygody, lista nowości obejmuje także trzycylindrową, turbodoładowaną jednostkę benzynową 1.0 T-GDI. Zmiany te dotyczą całej gamy modelowej cee’da, składającej się obecnie z pięciodrzwiowego hatchbacka, kombi oraz trzydrzwiowego pro-cee’da.
Modyfikacje wizualne i poprawa dynamiki jazdy nie ominęły usportowionych modeli cee’d GT i pro_cee’d GT. Obecna gama modelowa modelu cee’d zostaje poszerzona o linię GT Line, oferującą nabywcy sportowy wygląd i dynamikę modeli GT – w połączeniu z funkcjonalnością ‘konwencjonalnego’ samochodu rodzinnego. Specyfikacja GT Line dostępna będzie dla wszystkich wersji nadwoziowych.
W maju 2015 – po dziewięciu latach od premiery na rynkach w Europie, Kia Motors Slovakia wyprodukowała cee’da Nr 1 000 000. Milionowy samochód to pięciodrzwiowy hatchback GT w kolorze ‘White Pearl’ napędzany 204-konnym silnikiem benzynowym T-GDI 1.6 (turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa), który wyprodukowany został dla klienta w Holandii.
Nowa Kia cee’d zachowuje wyrazisty i elegancki styl aktualnego modelu. Zmiany przedniego pasa obejmują mocniej zarysowany i szerszy zderzak z chromowanymi obwódkami wokół lamp przeciwmgielnych oraz nowy owalno- oczkowy wzór maskownicy grilla. Zmianę dopełniają lampy tylne wykonane w technologii LED. Dla całej gamy modelowej dostępne są stylowe felgi z lekkiego stopu o średnicy 16 lub 17 cali.
Asymetryczna, zorientowana na kierowcę tablica przyrządów ożywiona została chromowanym wykończeniem górnej krawędzi, nawiewów powietrza (kierowcy i środkowych) oraz panelu wskaźników. Znacznie efektowniej gatunkowo prezentuje się konsola centralna. Zależnie od poziomu wyposażenia, chromowane akcenty zdobią także ramkę mieszka dźwigni zmiany biegów, klamki wewnętrzne oraz ‘pokrętła’ klimatyzacji.
W wersjach cee’da napędzanych silnikiem wysokoprężnym modyfikacje wnętrza mają na celu wyższą skuteczność tłumienia hałasów, drgań i wibracji. Oferta restylizowanej Kia cee’d obejmuje szerszą niż poprzednio gamę jednostek napędowych. Marka wprowadziła nowy trzycylindrowy silnik 1.0 T-GDI. Jednostka T-GDI jest dziełem koreańskiego centrum R&D Kia w Namyang, a na jej wyposażenie wchodzi wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa, zaawansowany system chłodzenia oraz zintegrowany kolektor wydechowy.
Z debiutującej w Europie serii downsizingowych silników Kia na rynku polskim dostępna będzie wzmocniona 120 konna wersja, wytwarzająca moment obrotowy 171 Nm. Napędzany silnikiem Diesla cee’d pozostaje wciąż częstym wyborem klienta europejskiego, stąd też modernizacji poddany został również oferowany w tym modelu 1,6-litrowy CRDi. W wersji 110-konnej emisja CO2 spada do 102g/km.
Dostępny zarówno w nowej gamie cee’da jak i GT Line wzmocniony silnik 1.6 CRDi rozwija moc 136 KM i moment 280 Nm od zaledwie 1500 obr./mi.n w zestawie z manualną skrzynią biegów. Oferta obejmuje w dalszym ciągu benzynowy 136-konny GDI o pojemności 1,6 litra i przekonstruowany 100-konny 1.4 MPI (wtrysk wielopunktowy) oraz popularny Diesel 1.4 CRDi.
Zmodernizowana Kia cee’d pochwalić się może kolejną nową technologią użytkową w postaci siedmiostopniowej, dwusprzęgłowej przekładni DCT. Będzie ona dostępna wyłącznie w tandemie ze 136-konnym silnikiem 1.6 CRDi. Dla gamy modelowej dostępna będzie wciąż sześciostopniowa ‘zwykła’ przekładnia manualna, lecz także sześciostopniowa DCT – w parze z silnikiem 1.6 GDI.
Wprowadzono szereg modyfikacji zespołów podwozia i zawieszenia. Do nowych ważnych rozwiązań zaliczyć należy układ ESC wzbogacony o nową logikę Torque Vectoring System (czyli kierunkowania momentu obrotowego), pozwalający ograniczać efekt nadsterowności pojazdu. Przewidywalnej charakterystyce układu kierowniczego sprzyja system wspomagania elektro- mechanicznego. Dzięki nowym odbojom kolumn tylnego zawieszenia i kulowym łącznikom drążka stabilizatora udało się zminimalizować drgania przenoszone przez zawieszenie.
cee’d dostępny będzie z opcją BSD (detekcji martwych pół widzenia po bokach i z tyłu samochodu) oraz RCTA (detekcji ruchu innych pojazdów w miejscach parkowania), a także ulepszonym systemem SPAS, system nawigacji KiaNaviSystem z 7 calowym ekranem.
Modyfikacje usportowionych modeli GT
Główne modyfikacje modeli wyczynowych Kia cee’d GT i pro_cee’d GT dotyczą układu napędowego w celu podwyższenia dynamiki jazdy. Dostępne są teraz 18-calowe felgi o nowym wzorze.
Zaglądając do wnętrza, zauważyć można nową, spłaszczoną od dołu kierownicę z niewielkim logo GT oraz wklęsłą piastą i aluminiowym przyciskiem Start/Stop uruchamiającym silnik oraz fotele RECARO. Modele GT wyposażone są w generator dźwięku. Syntezując brzmienie 1,6-litrowego silnika T-GDI generator wzmaga akustyczne doznania.
Silnik 1.6 T-GDI otrzymał nową turbosprężarkę. Efektem jest skrócenie przyspieszenia 0-100 km/h do 7,6 sekundy oraz korzystniejsze wartości przyspieszenia na poszczególnych biegach. Silnik 1.6 T-GDI rozwija moc 204 KM i moment obrotowy 265 Nm.
Konstruktorzy Kia nie poprzestali na uzupełnieniu wyposażenia o Torque Vectoring System (kierunkowania momentu obrotowego) – dostępne w opcji są powiększone z 300 do 320 mm przednie tarcze hamulcowe.
Ceny KIA cee’d obejmują przedział od 56 990 zł (1.4 DOHC – 100 KM – 6MT) do 91 040 zł (1.6 CRDi – 136 KM – 7DCT), a cena pro_cee’d zaczyna się od 61 540 zł (1.4 DOHC – 100 KM – 6MT). Wersja GT to koszt od 94 990 zł (1.6 T-GDI – 204 KM -265 Nm 6MT).