Pokazany po raz pierwszy podczas ostatniego salonu samochodowego we Frankfurcie nowy SUV klasy kompaktowej Kia Soul wchodzi właśnie do sprzedaży w Polsce.
Auto dostępne będzie w 3 wersjach wyposażenia (M, L, XL) oraz z dwoma silnikami do wyboru: benzynowym 1.6 GDI (132KM) lub wysokoprężnym 1.6 CRDi (128KM). Inspiracją dla nowego „wygładzonego” wyglądu nadwozia był koncept Kia Track’ster 2012.
Zobacz także:
PREMIERY
Choć jest to nowa Kia, to jednak nie otrzymała ona ‘w spadku’ żadnego z paneli karoseryjnych poprzednika. Zmieniony jest także wystrój wnętrza. Soul 2014 prezentuje nieco wyniosłą sylwetkę, zdecydowane krawędzie nadkoli, „panoramiczny” pas okien otaczających kabinę pasażerską i wysoko zabudowane światła tylne oraz budzącą zaufanie wysokość zawieszenia – a więc klasyczne elementy designu, stanowiące o jego rozpoznawalności.
Zewnętrzne podobieństwa pomiędzy nowym Soulem a Track’sterem nie pozostawiają wątpliwości. Wielki trapezoidalny wlot powietrza z przodu w otoczeniu nisko zabudowanych lamp przeciwmgielnych to ewidentne zapożyczenie z koncepcji 2012. Powyżej widnieje markowy grill Kia, nieco tylko zmodyfikowany zgodnie z zasadami symboliki modelowej.
Podwozie i zespół napędowy
Podstawową zmianą konstrukcyjną w nowym Soulu jest zastosowanie platformy opartej na płycie podłogowej najnowszej Kii cee’d. Nowa skorupa nadwozia, wykonana w 66 proc. ze stali o dużej wytrzymałości lub nadwytrzymałej, otrzymała wzmocnienia połączeń przegrody czołowej, pomiędzy słupkami C oraz mocowań słupków B. W porównaniu z modelem schodzącym sztywność skrętna karoserii wzrosła o 29 proc., a dzięki zastosowaniu stali nadwytrzymałej słupki przednie A są węższe o 20 proc., polepszając tym samym widoczność do przodu.
Przednie zawieszenie na kolumnach MacPherson montowane jest teraz do ramy pomocniczej z czterema tulejami (w Soulu I generacji tulei nie było), co pozwala lepiej izolować kabinę od drgań mechanicznych i minimalizować wpływ wstrząsów drogowych. Przesunięta w przód przekładnia kierownicza daje lepsze wyczucie położenia kół i ogranicza drgania odczuwalne na kierownicy. Z tyłu zastosowano dłuższe, ustawione pionowo amortyzatory, co pozwala zwiększyć skok zawieszenia i tłumienie wstrząsów pod kątem wyższego komfortu jazdy.
Większa sztywność karoserii w parze z modyfikacją zawieszenia to sposób na wyższą dynamikę i dalsze wyrafinowanie komfortu jazdy. Nabywca nowej Kia Soul będzie miał do wyboru silniki: benzynowy 1.6 GDI o mocy 132KM oraz wysokoprężny 1.6 CRDi o mocy 128KM w najnowszych wersjach rozwojowych, skojarzone z sześciostopniowymi manualnymi lub automatycznymi skrzyniami przekładniowymi.
Kia Soul 2014 ma nieznacznie większe wymiary od swego poprzednika. Długość całkowita wzrosła o 20 mm (do 4140 mm), podobnie jak rozstaw osi, który zwiększył się do 2570 mm. Nowy Soul jest ponadto szerszy o 15 mm (1800 mm) i niższy o 17 mm (1593mm), co pozwala poszerzyć walory praktyczne samochodu. Otwór klapy tylnej powiększył się o 60 mm, łatwiejszy jest więc dostęp do bagażnika, którego pojemność wzrosła o 4 proc.
Wyższy standard wnętrza
Kierowca i pasażerowie nowego Soula docenią jeszcze wyższy komfort podróżowania, jeszcze wyższej jakości materiały wykończeniowe wnętrza i znacząco lepsze wyciszenie; w stosunku do modelu poprzedniego, poziom głośności w kabinie pasażerskiej spadł o rząd trzech decybeli.
Przestrzeń pasażerska jest teraz obszerniejsza, za sprawą wzrostu przestrzeni na nogi (o 20 mm), przestrzeni na głowę (o 5 mm) i szerokości na poziomie ramion (o 7,5 mm). Aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie, wysokość progów została zmniejszona o 5 mm, także niżej o 12 mm zamontowane są przednie i tylne biodrowe punkty mocowania pasów bezpieczeństwa. Wybór kolorystyki wnętrza obejmuje jednolite lub dwutonowe kombinacje kolorystyczne czarnej, brązowej lub szarej tapicerki materiałowej albo skórzanej.
Specyfikacja i wyposażenie klasy Premium
Z myślą o podniesieniu satysfakcji z użytkowania, Kia Soul 2014 dostępna będzie w Europie z szeregiem nowych elementów wyposażenia klasy Premium (w zależności od wersji modelowej). Są to m.in.: przednie światła LED do jazdy dziennej (DRL) i tylne „aureolowe” światła LED, system bezkluczykowej aktywacji pojazdu i przycisk start/stop silnika na desce rozdzielczej, klimatyzacja automatyczna, skórzana tapicerka siedzeń, elektrycznie podgrzewane i wentylowane fotele przednie, panoramiczne okno dachowe, radio z kamerą cofania oraz elektrycznie składane lusterka zewnętrzne. Dostępne są także zaawansowane systemy łączności bezprzewodowej oraz w opcji wyposażenia – nagłośnienie marki Infinity, zaprojektowane specjalnie pod kątem własności akustycznych kabiny Kia Soul.
Wypór opcji indywidualizujących
Nowa Kia Soul 2014 w całej pełni utrzymuje sławę swej poprzedniczki pod względem możliwości indywidualizacji. Nabywca tego samochodu ma wybór spośród 11 kolorów nadwozia z czego 3 z nich można dodatkowo połączyć z dwoma do wyboru kolorami dachu: czarnym i białym.
Nowa Kia Soul może być wyposażona także w pakiet SUV Styling Pack, obejmujący dodatkowe spojlery zderzaków w „fortepianowej” błyszczącej czerni, listwy progowe, czarne listwy ochronne nadkoli oraz także czarny panel dachowy.
CENY
Cennik zamieszczamy poniżej w galerii.
DANE TECHNICZNE
Silniki
* Benzynowy 1.6 GDI, 4-cylindrowy, rzędowy DOHC, system zmiennych faz rozrządu CVVL:
– pojemność: 1591 cm3;
– moc maksymalna: 132 KM (97 kW) przy 6300 obr./min.;
– moment maksymalny: 161 Nm przy 4850 obr./min.;
– zasilanie: wtrysk bezpośredni;
– prędkość maks. (km/h): 185;
– przyspieszenie 0 do100 km/h (sek.): 11,0;
– użycie paliwa / 100 km: 6,8-7,3.
* Diesla 1.6 CRDI, 4-cylindrowy, rzędowy DOHC:
– pojemność: 1582 cm3;
– moc maksymalna: 128 KM (94 kW) przy 4000 obr./min.;
– moment maksymalny: 260 Nm przy 1900-2750 obr./min.;
– zasilanie: common-rail, wtrysk bezpośredni;
– prędkość maks. (km/h): 180;
– przyspieszenie 0 do100 km/h (sek.): 11,2;
– zużycie paliwa / 100 km: 6,8-7,3.
Przekładnie
– manualna: 6-stopniowa;
– automatyczna: 6-stopniowa.
Zawieszenie i hamulce
– przednie: niezależne, kolumny MacPherson, sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów (śr. 22 mm);
– tylne: pół-zależne, zespolona belka skrętna CTBA, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe;
– hamulce przód: 280 x 26 mm lub 300 x 28 mm (wersje z 18” kołami), tarcze wentylowane;
– hamulce tył: 262 x 10 mm, tarcze lite;
– droga hamowania 100 do 0km/h: 35,5 m.
Koła i ogumienie
– 16 inch x 6.5 , 205/60 R16;
– opcjonalnie, aluminiowe: 16 inch x 6.5, 205/60 R16 lub 18 inch x 7.5, 235/45 R18.
Wymiary (mm)
– długość całkowita: 4140
– szerokość całkowita: 1800 (bez lusterek zewnętrznych);
– wysokość całkowita: 1593 (16” bez relingów dachowych) 1618 (18” z relingami);
– rozstaw osi: 2570;
– prześwit: 143.