Niro to nowy, hybrydowy, niskoemisyjny crossover – pierwszy samochód marki Kia, skonstruowany na płycie podłogowej zaprojektowanej na potrzeby całej rodziny aut.
Emisja CO2 nowego modelu wynosi jedynie 88 g/km, a zużycie paliwa – tylko 3,8 l/100 km. Kia Motors Polska ogłosiła ceny modelu na polskim rynku.
Zobacz także:
Podobnie jak w wypadku pozostałych modeli Kia sprzedawanych w Europie, także hybrydowa Kia Niro będzie oferowana z 7-letnią gwarancją (do przebiegu 150 000 km). Auto trafi do polskich salonów już na przełomie sierpnia i września a bogato wyposażona wersja M została wyceniona na 86 900 zł.
Od 2010 r. udział samochodów hybrydowych w sprzedaży w Polsce stopniowo rośnie, podczas gdy powoli, ale systematycznie spada popularność aut z silnikiem Diesla. W 2014 r. w Polsce nabywców znalazło niespełna 4 tys. samochodów hybrydowych, a w ubiegłym roku – już ponad 5,5 tysiąca. Wiele wskazuje na to, że w 2016 r. sprzedaż aut hybrydowych w Polsce osiągnie poziom 8 tys. egzemplarzy, a w następnym roku wyniesie nawet 13 tys. sztuk.
Obecnie aż 94 proc. udziału w sprzedaży hybryd w Polsce należy do Toyoty i Lexusa. Blisko połowa sprzedaży przypada na jeden model – Toyotę Auris. Plany dotyczące Niro w Polsce zakładają sprzedaż 150 egzemplarzy w 2016 r., rok później już 500 sztuk (w tym około 100 egzemplarzy hybrydy typu plug-in, której debiut zaplanowano w przyszłym roku) i 600 egzemplarzy w 2018 r. (w tym 200 sztuk Niro plug-in).
Pod względem wymiarów zewnętrznych Niro idealnie odpowiada kompaktowym hatchbackom. Nowy, hybrydowy crossover Kia jest o 2 cm dłuższy od wspomnianej wcześniej Toyoty Auris w wersji hatchback i tylko o 13 cm krótszy od siostrzanej Kia Sportage, od której ma nawet większy rozstaw osi o 3 cm. Przy wymiarach zewnętrznych klasycznego, kompaktowego hatchbacka auto oferuje zalety crossovera – wygodne wsiadanie i wysiadanie, czy podwyższoną pozycję za kierownicą.
Ceny Kia Niro zaczynają się od 86 900 zł. Najbogatsza wersja – XL – wyposażona w między innymi, biksenonowe reflektory, nawigację satelitarną, sprzęt audio marki JBL, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 8 płaszczyznach, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz w system bezkluczykowy kosztuje 107 900 zł.
Bogate wyposażenie w standardzie
Już podstawowa wersja hybrydowej Kia Niro – M – jest wyposażona w, między innymi: 7 poduszek powietrznych, system Kia Lane Keep Assist, pakiet bezpieczeństwa (systemy ABS, BAS, ESS, ESC, HAC, VSM, czujniki ciśnienia, automatyczną i dwustrefową klimatyzację, radioodtwarzacz MP3 z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym, światła do jazdy dziennej i tylne lampy wykonane w technologii LED, kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów pokryte skórą, regulację wysokości fotela kierowcy i pasażera, asymetrycznie dzieloną i składaną tylną kanapę z podłokietnikiem, 16-calowe obręcze kół wykonane z lekkich stopów z oponami Michelin w rozmiarze 205/60, relingi dachowe, dojazdowe koło zapasowe).
Wszystkie wersje Kia Niro mogą być wyposażone w najnowsze systemy asystujące. Pakiet Aktywnego Wspomagania Jazdy obejmuje: Brake Assist (system autonomicznego hamowania z 3 trybami pracy), Smart Cruise Control (aktywny tempomat), czujniki parkowania przodem, Blind Spot Detection (system monitorowania martwego pola – wersja XL), Rear Cross Traffic Alert (system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania – wersja XL).
Nowy hybrydowy crossover
Nowa Kia Niro miała swój europejski debiut podczas 86. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Płyta podłogowa została zaprojektowana wyłącznie na potrzeby hybrydowego zespołu napędowego. Układ, składający się z 1,6-litrowego benzynowego silnika GDI z bezpośrednim wtryskiem, polimerowych akumulatorów litowo- jonowych, silnika elektrycznego o mocy 32 kW i sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami – pozwala uzyskać crossoverowi niską emisję i zużycie benzyny.
Design Niro został opracowany przez ośrodki projektowe Kia mieszczące się w Kalifornii i w Korei. Duży rozstaw kół, stosunkowo długa pokrywa silnika, krótkie zwisy (z przodu – 870 mm, z tyłu – 785 mm), rozstaw osi, wynoszący 2700 mm i wyraźnie wznosząca się boczna linia nadwozia sprawiają, że nawet podczas postoju nowy crossover Kia prezentuje się dynamicznie. Wymiary: długość 4355 mm, szerokość 1805 mm i wysokość 1535 mm lokują Niro między cee’dem w wersji hatchback a nową Kia Sportage.
W Europie Kia Niro będzie oferowana w 10 kolorach do wyboru i z obręczami z lekkich stopów w rozmiarze 16 lub 18 cali.
Kabina nowego crossovera Kia została zaprojektowana tak, aby zapewnić pasażerom maksymalną przestrzeń i wygodę. Zestaw wskaźników i ekran dotykowy systemu multimedialnego znajdują się na jednej wysokości. Na konsoli środkowej zgrupowano przyciski sterowania klimatyzacją i elementy obsługi systemów asystujących.
Akumulator z technologią oszczędzania energii
Ważący zaledwie 33 kg polimerowy akumulator litowo- jonowy o pojemności 1,56 kWh odznacza się wysoką gęstością energii. Wkrótce Kia Niro będzie dostępna z nowym systemem wspomagającym eco-driving (Eco DAS), który łączy dwie technologie, aby oszczędzać i odzyskiwać energię elektryczną w każdych warunkach jazdy. Obydwie są ściśle powiązane z systemem nawigacyjnym i umożliwiają autu przewidywanie profilu trasy.
Dzięki temu w zależności od ukształtowania terenu, które znajduje się na trasie przejazdu i od sytuacji na drodze – auto potrafi ograniczyć zapotrzebowanie na energię elektryczną lub wykorzystać ją w najbardziej efektywny sposób, albo wykorzystać trasę przejazdu do maksymalnego odzysku energii i ładowania akumulatorów.
Od czwartego kwartału br. Niro będzie oferowane z opcjonalnym pakietem do ciągnięcia przyczepy (o masie własnej do 1300 kg).
Standardowo system multimedialny jest wyposażony w 6 głośników. Za dopłatą Niro można wyposażyć w system audio firmy JBL z 8 głośnikami i wzmacniaczem o mocy 320 W, który zapewnia dźwięk doskonałej jakości w technologii Clari-Fi.
Nowa Kia Niro jest produkowana w najnowocześniejszej fabryce w Hwasung w Korei.
CENY
Hybrydowa KIA Niro 1.6 GDi 141 KM 6DCT kosztuje:
– wersja M: 86 900 zł;
– wersja L: 94 900 zł;
– wersja XL: 107 900 zł.
DANE TECHNICZNE (WERSJA EUROPEJSKA)
* Silnik: DOHC, czterocylindrowy, rzędowy
– pojemność skokowa: 1,6 l;
– średnica cylindra x skok tłoka: 72,0 x 97,0 mm;
– stopień sprężania: 13,0:1;
– maksymalna moc: 105 KM (77 kW) przy 5700 obr/min.;
– maksymalny moment obrotowy: 147 Nm przy 4000 obr/min.;
– prędkość maks. (km/h): 162;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 11,5;
– zużycie paliwa (l/100 km): 3,8 – 4,4 w mieście, 3,9 – 4,5 poza miastem;
– emisja CO2 (g/km): 88 – 101.
* Hybrydowy zespół napędowy
– maksymalna moc (silnik elektryczny): 44 KM (32 kW) w przedziale 1798-2500 obr/min.;
– maks. moment obrotowy (silnik elektryczny): 170 Nm w przedziale 0-1798 obr/min.;
– maksymalna moc (łącznie): 141 KM (104 kW) przy 5700 obr/min.;
– maks. moment obrotowy (łącznie): 265 Nm w przedziale 1000-2400 obr/min.;
– akumulator: polimerowy, litowo- jonowy, 240 V.
* Wymiary
– długość całkowita: 4355;
– szerokość całkowita: 1805;
– wysokość całkowita: 1535;
– rozstaw osi: 2700;
– zwis przedni: 870;
– zwis tylny: 785;
– prześwit: 160;
– przestrzeń na głowę: przód – 1018, tył – 993;
– przestrzeń na nogi: przód – 1059, tył – 950;
– szerokość na wysokości ramion: przód – 1423, tył – 1402;
– szerokość na wysokości bioder: przód – 1364, tył – 1228;
– zbiornik paliwa: 45;
– bagażnik (VDA): 427.