Nowa Kia Rio, której światowy debiut miał miejsce podczas zeszłorocznego salonu samochodowego w Paryżu, już jest oferowana w Europie, w tym w Polsce.
Zaliczany do segmentu B samochód to drugi najlepiej sprzedający się na świecie model marki Kia. Tylko w 2016 roku do klientów trafiło blisko 450 000 egzemplarzy tego auta, co stanowiło 15 proc. całkowitej sprzedaży.
Zobacz także:
KIA: POZNALIŚMY CENY I SPECYFIKACJĘ NOWEGO RIO
W Polsce Kia Rio również cieszy się ogromnym powodzeniem. W 2012 roku, pierwszym pełnym roku sprzedaży modelu poprzedniej generacji, nabywców znalazło blisko 1600 samochodów. Dwa lata później wynik było już o 1000 egzemplarzy lepszy. Rekordowe pod względem sprzedaży okazały się lata 2015- 2016. Dwa lata temu z salonów wyjechało 3398 egzemplarzy Rio. Ubiegły rok zakończył się wynikiem o 4 sztuki lepszym.
Plan na 2017 rok zakłada, że z salonów wyjedzie 3700 egzemplarzy nowego Rio. Model ma on aż 16-procentowy udział w ogólnej sprzedaży Kia w Polsce i zaraz za Sportage i cee’dem zajmuje trzecie miejsce w rankingu najchętniej kupowanych samochodów aut marki.
Wśród licznych wersji Rio poprzedniej generacji największą popularnością w Polsce cieszyła się odmiana 5-drzwiowa, napędzana 1,2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 84 KM, w specyfikacji wyposażenia „M”. Właśnie od Rio w takiej wersji silnikowej i wyposażenia zaczyna się cennik modelu nowej generacji: taka wersja kosztuje 47 990 zł.
Seryjne wyposażenie Rio czwartej generacji jest zdecydowanie bogatsze niż poprzedniej i obejmuje między innymi:
• 6 poduszek powietrznych;
• pakiet systemów bezpieczeństwa z ESC, systemem kontroli hamowania w zakrętach oraz systemem stabilizacji toru jazdy podczas hamowania;
• manualną klimatyzację;
• radio CD/MP3 z 4 głośnikami i zestawem głośnomówiącym Bluetooth do telefonu oraz złączami USB i AUX;
• elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich;
• elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka;
• centralny zamek z alarmem.
Nowa KIA otrzymała nowe wymiany: jest od poprzednika o 15 mm dłuższa (4065 mm) i o 5 mm niższa (1450 mm) przy szerokości 1725 mm. W Europie, w chwili rozpoczęcia sprzedaży, nowe Rio będzie dostępne jako pięciodrzwiowy hatchback i oferowane w dziewięciu kolorach nadwozia, z trzema wzorami obręczy kół z lekkich stopów do wyboru (o średnicy od 15 do 17 cali).
Wewnątrz konsola środkowa jest teraz delikatnie zwrócona w stronę kierowcy. W centralnym punkcie deski rozdzielczej znajdują się elementy sterowania nowym systemem multimedialnym, dostępnym z ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Poniżej znajduje się zaledwie kilka przycisków oraz pokręteł do obsługi systemu ogrzewania i wentylacji – łatwo dostępnych i wygodnych w obsłudze. Auto jest dostępne, do wyboru, z czarną lub szarą tapicerką foteli wykonaną z wysokiej jakości tkaniny lub z tapicerką skórzaną dostępną również w dwóch kolorach.
Model nowej generacji jest oferowany z systemem bezkluczykowego dostępu do auta oraz uruchamiania silnika, podgrzewanymi – kierownicą i przednimi fotelami, wycieraczkami z czujnikiem deszczu i światłami z czujnikiem zmierzchu, aktywnym tempomatem, ogranicznikiem prędkości, czujnikiem parkowania z kamerą cofania. Pojemność bagażnika to 325 l (po złożeniu kanapy 980 l). Miejsce na nogi zwiększyło się do 1070 mm z przodu i do 850 mm z tyłu. Szerokość kabiny na wysokości ramion należy do największych w klasie aut miejskich i wynosi 1375 mm z przodu oraz 1355 mm z tyłu.
Zbiornik paliwa ma pojemność 45 litrów
Wszystkie modele z mechaniczną skrzynią biegów seryjnie są wyposażone w system Idle Stop&Go. Do napędu Rio na rynku polskim będą oferowane wolnossące, benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1,25 l i 1,4 l. Silnik 1.25 MPI osiąga moc 84 KM przy 6000 obr/min. i maksymalny moment obrotowy 122 Nm przy 4000 obr/min. Średnie – zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla wynosi 4,8 l/100 km i 109 g/km.
1,4-litrowy silnik MPI generuje moc 100 KM przy 6000 obr/min. i maksymalny moment obrotowy 133 Nm przy 4000 obr/min. (spalanie – 5,0 l/100 km, emisja CO2 – 114 g/km). Silnik Diesla o pojemności 1,4 litra dostępny jest w wariancie 90 KM (przy 4000 obr./min. (moment 240 Nm w przedziale 1500- 2500 obr./min.; emisja 96 g/km). Napęd na przednie koła przenoszony za pośrednictwem pięciobiegowej (w wersji 1,25 l) lub sześciobiegowej przekładni mechanicznej (dla silników 1,4 l).
Dostępny jest Pakiet Aktywnego Wspomagania Jazdy (AEB), układ automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych czy Lane Departure Warning (LDWS). W konstrukcji nadwozia nowego Rio w znacznej części wykorzystano zaawansowaną stal o wysokiej wytrzymałości (AHSS).
Nowe jest zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i z belką skrętną z tyłu oraz wyczucie układu kierowniczego. W standardzie zastosowano Vehicle Stability Management (VSM) z systemem elektronicznej kontroli stabilności (ESC).
Nowe Rio będzie oferować kupującym dostęp do Kia Connected Services, do których danych dostarcza TomTom (bezpłatnie przez 7 lat od daty zakupu samochodu). Streaming muzyki jest możliwy dzięki systemom Android Auto i Apple CarPlay. Porty USB są dostepne zarówno w przedniej, jak i w tylnej części kabiny.
Nowa Kia Rio trafi do polskich salonów jeszcze w pierwszym kwartale 2017 roku i będzie oferowana z 7-letnią gwarancją (lub 150 000 km). Auto jest produkowane w fabryce w Sohari w Korei.