Kia pokazała dwa nowe modele w wersji hybrydowej typu plug-in. Są nimi XCeed i Ceed kombi. Samochody odznaczające się niską emisją CO2.
Do sprzedaży w Europie zostaną wprowadzone na początku 2020 roku. To pierwsze hybrydy marki w segmencie pojazdów kompaktowych.
Zobacz także:
Kia XCeed i Kia Ceed kombi w wersji hybrydowej typu plug-in będą produkowane w zakładzie w Żylinie na Słowacji i będą pierwszymi autami tego typu wytwarzanymi przez Kia Motors w Europie. Standardowo, obydwa modele będą objęte siedmioletnią gwarancją do przebiegu 150 000 km, która chroni także akumulator i silnik elektryczny.
Hybrydowy układ napędowy składa się z akumulatora litowo- jonowego o pojemności 8,9 kWh, silnika elektrycznego o mocy 44,5 kW oraz czterocylindrowego silnika GDI o pojemności 1,6 litra z rodziny „Kappa”, wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa. Łączna moc i moment obrotowy układu napędowego wynoszą, odpowiednio, 141 KM i 265 Nm.
Zapewnia to przyspieszenie Ceeda kombi od 0 do 100 km/h w 10,8 sekundy, a XCeeda w 11,0 sekund.
Układ napędowy współpracuje z sześciobiegową automatyczną przekładnią o dwóch sprzęgłach, która umożliwia kierowcom ręczną zmianę biegów, co zapewnia przyjemniejszą jazdę niż wieloma innymi autami hybrydowymi wyposażonymi w bezstopniową skrzynię biegów – nie powoduje straty mocy w wyniku konwersji energii.
Zaawansowany system odzysku energii podczas hamowania pozwala modelom hybrydowym typu plug-in odzyskiwać energię kinetyczną i ładować akumulator zarówno podczas hamowania, jaki w trakcie jazdy bez obciążenia silnika, co dodatkowo poprawia wydajność hybrydowego układu napędowego.
Zasięg na energii elektrycznej w przypadku obydwu modeli ma wynosić około 60 kilometrów. Nowe wersje
Auta są wyposażone w nowy system Virtual Engine Sound System, który podczas jazdy w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach lub podczas cofania generuje dźwięk o natężeniu do 59 dBA, aby ostrzec pieszych o obecności pojazdu w ich pobliżu.
Nowe detale stylistyczne i funkcje
Z zewnątrz nowe wersje XCeeda i Ceeda kombi łatwo rozpoznać po zabudowanej osłonie chłodnicy, co poprawia ich wydajność aerodynamiczną oraz po emblematach „eco plug-in”. Gniazdo ładowania znajduje się na lewym przednim błotniku. Standardowo każdy z modeli jest wyposażony w 16-calowe obręcze kół ze stopu aluminium o nowym wzorze, dostosowanym do wyglądu.
Jako opcja do Ceeda kombi są dostępne 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, a do XCeeda – 18-calowe. Ceed kombi jest wyposażony w zderzaki z modelu GT-Line, które wspomagają przepływ powietrza i zapewniają bardziej sportowy wygląd.
Podobnie jak we wszystkich odmianach nadwoziowych Ceeda nowej generacji, również za kierownicą XCeeda i Ceeda kombi w wersji hybrydowej typu plug-in można usiąść nisko i wygodnie, konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy. Nowe hybrydowe modele oferują szereg funkcji, które pozwalają lepiej wykorzystać możliwości hybrydowego układu napędowego.
Auta posiadają centralnie umieszczony na desce rozdzielczej wskaźnik ładowania, który informuje, czy akumulator jest ładowany lub w pełni naładowany. Jego wskazania są dobrze widoczne z zewnątrz, co przydaje się wówczas, gdy samochód jest zaparkowany – na przykład – na podjeździe przed domem.
XCeed i Ceed kombi są seryjnie wyposażone w system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym. Za dopłatą jest oferowany system multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala z funkcją Kia UVO Connect. Umożliwia ona zlokalizowanie punktów ładowania w pobliżu auta lub wzdłuż trasy wprowadzonej w nawigacji. Na ekranach mogą być wyświetlane informacje dotyczące układu napędowego – pozostały poziom naładowania akumulatora, zużycia energii itp.
Nowe wersje napędowe czekają na homologację. Wartości emisji CO2 zostaną podane do wiadomości w późniejszym terminie.
Ponadto, korzystając z ekranu dotykowego, można zaprogramować godzinę, od której ma się rozpocząć ładowanie po podłączeniu akumulatora do prądu w garażu, co umożliwia korzystanie z tańszych taryf energii elektrycznej. Obydwa systemy multimedialne seryjnie posiadają wbudowany interfejs umożliwiający korzystanie z usług Apple CarPlay i Android Auto. Do opcjonalnego systemu z nawigacją i ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala można poprzez Bluetooth podłączyć wiele urządzeń mobilnych, w tym dwa jednocześnie.
Zestaw wskaźników wyświetla dane typowe dla hybrydowego układu napędowego typu plug-in, takie jak pozostały poziomy naładowania akumulatora, przewidywany zasięg na energii elektrycznej czy przepływ energii między akumulatorem, jednostką napędową i silnikiem elektrycznym. Dostępny jako opcja, nowy, cyfrowy, 12,3-calowy zestaw wskaźników odznacza się dobrym kontrastem. Rozdzielczość wynosi 1920 x 720 pikseli.
Klimatyzacja może pracować w trybie „tylko dla kierowcy”, aby zminimalizować zużycie energii elektrycznej. Wówczas dopływ powietrza do pozostałych otworów w kabinie zostaje odcięty. W przeciwieństwie do konwencjonalnych systemów wentylacji, system marki nie zamyka jedynie przepływu powietrza do tych otworów, ale wyłącza zbędne wentylatory, co znacząco zmniejsza zużycie energii.
Inteligentne opakowanie układu napędowego
Linia modeli Ceed została zaprojektowana od samego początku, aby pomieścić nowe hybrydowe układy napędowe. Akumulator o pojemności 8,9 kWh znajduje się pod tylną kanapą, obok 37-litrowego zbiornika paliwa. Ceed kombi oferuje bagażnik o pojemności 437 litrów, który łatwo powiększyć do aż 1506 litrów.
Oparcia tylnej kanapy są dzielone w proporcji 40:20:40. Pojemność bagażnika w XCeed Plug-in Hybrid wynosi 291 litrów i można ją powiększyć do 1243 litrów. Pod podłogą bagażnika wygospodarowano miejsce na przechowywania kabla do ładowania.
Opcjonalny jest pakiet holowniczy do ciągnięcia przyczep wyposażonych w hamulce, co jest rzadko spotykane wśród aut hybrydowych.