Nowy Ceed zaczyna rynkową karierę od zdobywania nagród. Model jest oferowany w Europie w trzech różnych wersjach nadwoziowych. I wszystkie trzy otrzymały nagrodę iF Award za design.
Po raz trzeci z rzędu aż trzy samochody marki Kia zdobywają wyróżnienie za najlepszą stylizację w prestiżowym konkursie.
Zobacz także:
Od 2010 roku auta koreańskiej marki otrzymały w sumie aż 18 nagród iF Award za design. Ten wynik świadczy o klasie designu, za który od ponad dziesięciu lat odpowiada Peter Schreyer, szef designu w Kia Motors. Pierwszą nagrodę w tym plebiscycie samochód producenta zdobył w 2010 roku. Od tego czasu co roku ukazywał się przynajmniej jeden nowy model, który triumfował w tym konkursie.
Najnowsze wyróżnienia przyznano każdej z trzech wersji nadwoziowych nowego Ceeda: pięciodrzwiowemu hatchbackowi i kombi wprowadzonym na rynek w połowie 2018 roku oraz shooting brake’owi o nazwie ProCeed, który do sprzedaży w Polsce trafił w styczniu 2019 roku.
Model trzeciej generacji otrzymał zmodyfikowaną pisownię nazwy (dotychczasową cee’d zastąpił Ceed), ale jej znaczenie nie zmieniło się i wciąż pochodzi od hasła „Community of Europe, with European Design”. Podobnie jak modele poprzednich generacji, także Ceed numer 3 został zaprojektowany i skonstruowany we Frankfurcie w europejskim ośrodku marki Kia.
Za projekt odpowiadali Gregory Guillaume, szef designu na Europę oraz Peter Schreyer, szef designu marki Kia na świecie. Centrum R&D zlokalizowane w Niemczech odpowiadało nie tylko za design auta, ale również za jego konstrukcję i jej dopracowanie. Wszystkie wersje nowego Ceeda są produkowane w zakładzie w Żylinie na Słowacji.
W wypadku nowego Ceeda celem stylistów było przeniesienie do modelu o mniejszych rozmiarach i o innym rodzaju nadwozia proporcji sportowego Stingera, którego design jest pełen emocji. Stinger triumfował w konkursie iF Award w 2018 roku. Sylwetka nowego Ceeda w wersji hatchback – niższego i szerszego niż poprzedni model, i z dłuższym tylnym zwisem – z kabiną przesuniętą ku tyłowi nadwozia odznacza się innymi proporcjami niż w modelach dwóch poprzednich generacji. Zaokrąglone linie karoserii w wypadku poprzedników w nowym Ceedzie zastąpiono liniami prostymi.
Nowy Ceed kombi wniósł do samochodów klasy kompaktowej więcej przestrzeni – model trzeciej generacji urósł na długość i oferuje większy bagażnik (o pojemności aż 625 litrów). Dzięki dynamicznym proporcjom nadwozia i jego nowej dynamicznej stylizacji, kombi jest bardziej sportowy niż jego poprzednicy.
Nowa Kia ProCeed o pięciodrzwiowym nadwoziu typu shooting brake łączy elegancki i smukły design samochodu typu coupé z przestronnością wnętrza i funkcjonalnością kombi. Pod względem wysokości shooting brake jest o 43 mm niższy od kombi. Przy wysokości nadwozia wynoszącej tylko 1 422 mm nowe auto należy do najniższych samochodów w segmencie C.
Z profilu ProCeed nawiązuje do modelu studyjnego Kia Proceed Concept zaprezentowanego w 2017 roku i ma niemal identyczną linię dachu, która bardzo płynnie i elegancko przechodzi w tylne błotniki. Wyraźne przetłoczenia karoserii przebiegają przez całą długość samochodu, ciągnąc się od reflektorów aż do pokrywy bagażnika, aby wizualnie wydłużyć nadwozie jeszcze bardziej.
Mocno pochylona tylna szyba wyróżnia model, którego nazwa – ProCeed – napisana wielkimi literami znajduje się na środku tylnej klapy, pod światłem LED, które rozciąga się na całą szerokość pokrywy bagażnika (co nadaje autu charakterystyczny wygląd również w nocy). Zarówno ProCeed, jaki i Ceed są oferowane w wersji GT napędzanej 1,6-litrowym turbodoładowanym silnikiem T-GDI o mocy 204 KM.
W sumie nabywcy mają do wyboru aż sześć niskoemisyjnych silników benzynowych i wysokoprężnych, z których każdy spełnia normę emisji spalin Euro 6d-TEMP.
iF Design Award 2019: 6400 zgłoszeń z 50 krajów
Nagroda iF Design Award, ustanowiona w 1953 roku, jest jedną z najbardziej prestiżowych nagród na świecie w dziedzinie designu. Organizatorem konkursu jest iF International Forum Design GmbH z siedzibą w Hanowerze – najstarsza niezależna instytucja na świecie zajmująca się designem.
W 2019 roku w konkursie iF Design Award wzięły udział firmy z 50 krajów, które zgłosiły 6400 produktów. Oceniało je międzynarodowe jury składające się z 67 ekspertów. Nagrody iF Design są przyznawane w siedmiu kategoriach: produkt, opakowanie, komunikacja, usługi projektowania, architektura, architektura wnętrz i koncepcja designu. Nowe modele marki Kia zostały uhonorowane w kategorii „produkt”.
Wszystkie nagrodzone produkty można zobaczyć w katalogu „iF World Design” na stronie internetowej: www.ifdesign.de, a także dzięki aplikacji „iF design”. Zwycięzców można podziwiać na wystawie „iF Design” w HafenCity w Hamburgu.