Kia Motors obchodzi dziesiąta rocznicę rozpoczęcia produkcji w Europie. Od 7 grudnia 2006, dnia oficjalnego początku, z linii montażowych Kia Motors Slovakia w mieście Żylina zjechało już ponad 2,5 mln pojazdów oraz 3,8 mln jednostek napędowych.
Od czasu swego przybycia na Słowację, firma Kia Motors zainwestowała już ponad 1,7 mld Euro, tworząc co najmniej 20 000 nowych miejsc pracy w samym zakładzie i wśród 40 najważniejszych dostawców.
Zobacz także:
Działająca na co dzień w systemie trzyzmianowym Kia Motors Slovakia zatrudnia bezpośrednio ok. 3800 osób wytwarzających gamę modelową Kia cee’d, Sportage i Venga z przeznaczeniem na eksport do 95 krajów całego świata – obok rynku lokalnego. Samochody z kierownicą po prawej stronie (RHD) stanowią 14 proc. produkcji zakładu Żylina – a na drogach Słowacji porusza się już niemal 40 000 pojazdów pochodzących z jedynej europejskiej fabryki samochodów marki.
– W ciągu ostatniej dekady nasza firma stała się jednym z największych pracodawców, producentów, eksporterów oraz płatników podatkowych na Słowacji. Naszym wszystkim pracownikom należą się szczególne podziękowania za ich wysiłki i zaangażowanie we wspólną sprawę. To właśnie oni stanowili niezwykle istotny czynnik dla osiągnięcia naszych efektów produkcyjnych i biznesowych w ubiegłym 10-leciu oraz uzyskania statusu jednej z najbardziej efektywnych produkcyjnie fabryk w Hyundai Group – mówi Eek-Hee Lee, prezydent i dyrektor naczelny (CEO) Kia Motors Slovakia.
Początkowa kwota nakładów na budowę fabryki Żylina wyniosła 700 mln euro. Tym niemniej Kia nie przestała inwestować w rozwój produkcji nowych modeli oraz wdrażanie nowatorskich technologii, czego efektem jest obecny poziom inwestycji na poziomie 1,7 mld €euro. Kolejne inwestycje Kia w Żylinie na innowacje bieżącego portfolio modelowego sięgnęły w roku 2016 kwoty 60 mln euro, a kolejne 170 mln euro na ten cel przewidziane jest w roku 2017.
W tym okresie Kia Motors Slovakia odprowadziła na rzecz władz Słowacji ok. 320 mln euro w formie podatku korporacyjnego (czyli CIT). Licząc łącznie wszelkie podatki, opłaty celne oraz opłaty akcyzowe Kia przekazała do budżetu państwowego i samorządowego regionu Żylina czterokrotnie więcej niż uzyskane poprzednio subsydia oraz ulgi podatkowe.
Zakład Kia Żylina zatrudnia obecnie ok. 3800 osób w średnim wieku 35 lat, przy czym najdłuższy stażem pracownik firmy związany jest z tą firmą od ponad 12 lat. Ponad 800 osób pracuje w Kia Motors Slovakia od dziesięciu lat i ponad 2800 osób od lat co najmniej pięciu – potwierdzając tym samym status Kia Motors jako jednego z najważniejszych pracodawców w kraju. Kia zwraca ogromną uwagę na rozwój zawodowy swoich pracowników, czego wyrazem jest organizacja 8900 kursów szkoleniowych dla załogi od roku 2006. Od momentu rozpoczęcia produkcji seryjnej pojazdów, Kia Motors Slovakia dofinansowała ponad 2 160 000 obiadów dla swych pracowników w zakładowej restauracji.
W ciągu ostatnich 10 lat najpopularniejszą gamą modelową fabryki Kia w Żylinie był cee’d z 45-procentowym udziałem w produkcji ogólnej – przed modelem Sportage. Czarny, biały i srebrny to najczęściej wybierane przez klientów europejskich kolory lakieru nadwozia.
Z fabryki w Żylinie wyjeżdżają codziennie dwa pełne pociągi oraz 90 naczep samochodowych z 1400 samochodami z przeznaczeniem w 95 proc. na rynki międzynarodowe. Począwszy od roku 2006 najwięcej pojazdów trafiało do Rosji (18%), Wielkiej Brytanii (21%), Niemiec (9%), Hiszpanii (6%) oraz Włoch (6%). Zakład Żylina wyprodukował ponadto całą serię unikalnych pojazdów flotowych dla Polskiej i Słowackiej Policji Państwowej, Poczty Republiki Czeskiej, słowackich wypożyczalni samochodów oraz – największej firmy farmaceutycznej i prowidera usług mobilnych w Polsce.
W fabryce Żylina działają równolegle dwa zakłady produkujące jednostki napędowe. Chociaż silniki Diesla o pojemności 1,6 litra należą do najczęściej produkowanych na Słowacji (stanowią 20% liczby silników zmontowanych na dzień dzisiejszy) – to jednak z 3,8 mln jednostek napędowych (wytworzonych do dnia dzisiejszego) aż 53 proc. stanowią silniki benzynowe. Niemal połowa tej produkcji eksportowana jest do fabryki Hyundai Motor Manufacturing w czeskim mieście Nošovice.
Do najchętniej wykorzystywanych benefitów pracowniczych należy możliwość dojazdu do pracy flotą 32 autobusów zastępujących komunikację miejską, których dzienny przebieg pomiędzy punktami zbiorczymi a fabryką i z powrotem – sięga w rejonie Żyliny 10 275 km – czyli niemal 2,5 mln km w skali roku (62-krotny obwód równika).