Kia Motors Corporation potwierdziła, iż elektryczna wersja modelu Kia Soul wejdzie do sprzedaży na rynkach zagranicznych w drugiej połowie 2014 roku.
Soul EV to pierwszy zero- emisyjny samochód o napędzie elektrycznym tej marki, który oferowany będzie nabywcom spoza obszaru Republiki Korei. Podobnie jak nowa Kia Soul 2014, Soul EV wyróżnia się przyciągającą uwagę stylizacją i detalami nadwozia podkreślającymi awangardowy image oraz ‘elektryczną duszę’. Ten „new-look” inspirowany jest koncepcją Track’stera 2012.
Zobacz także:
ECO
– Wchodząca do sprzedaży już w przyszłym roku Kia Soul EV otwiera nowy program „Clean Mobility” (Eko-mobilności) marki Kia, którego celem w skali światowej jest udostępnienie i popularyzacja środków transportu przyjaznych dla środowiska naturalnego. I chociaż jest to pierwszy pojazd elektryczny Kia oferowany globalnie, Soul EV reprezentuje drugą już generację akumulatorowego napędu elektrycznego, czerpiąc z doświadczeń projektowych samochodu Kia Ray EV oraz praktycznej eksploatacji floty tych pojazdów w okresie ostatnich trzech lat – mówi Thomas Oh, wiceprezes i dyrektor operacyjny (COO) Kia Motors Corporation.
Epatujący stylem projektowym niedawno zaprezentowanej Kii Soul drugiej generacji, Soul EV jest praktycznym na co dzień pojazdem elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym. Dzięki wysokowydajnej baterii polimerowych akumulatorów litowo- jonowych o pojemności 27 kWh, Soul EV potrafi przejechać ponad 200 km z jednego ładowania.
Prototypowe samochody testowe Soul EV oparte są na konstrukcji samochodu Kia Soul 2014 i napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 81,4 kW rozwijającym imponujący moment obrotowy 285 Nm, który przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem jednostopniowego reduktora o stałym przełożeniu. Za sprawą dostępnego bezzwłocznie momentu obrotowego, elektryczny zespół napędowy zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej 12 sekund oraz prędkość maksymalną w granicach 145 km/h. Aby zwiększyć efektywność napędu i zasięg jazdy, Soul EV wyposażony jest w system odzysku energii (regenerative braking) umożliwiający doładowywanie akumulatorów energią generowaną w czasie swobodnej jazdy (siłą rozpędu) i hamowania.
Ładowanie akumulatorów Kii Soul EV odbywa się ze zwykłej sieci domowej 230/240 V i trwa pięć godzin (w przypadku pełnego rozładowania) lub 25 minut z gniazda ‘szybkiego ładowania’ o mocy 100 kW. Soul EV będzie pojazdem wyjątkowo cichym w odczuciu pasażerów. Pod kątem bezpieczeństwa pieszych, ze względu na niemal ‘bezszelestną’ jazdę – produkcyjna wersja Kii Soul EV wyposażona będzie w akustyczny system ostrzegawczy VESS (wirtualnej symulacji odgłosu napędu) działający przy prędkości poniżej 20 km/h oraz podczas cofania.
Flota ‘zamaskowanych’ prototypów Soul EV przechodzi obecnie intensywny program testowy w koreańskim ośrodku R&D Namyang oraz poddawana jest próbom eksploatacyjnym na drogach Europy i Ameryki Północnej – przed rozpoczęciem produkcji seryjnej tych pojazdów w roku 2014.
Kia Soul EV oparta jest na konstrukcji Kii Soul 2014, wnoszącej szereg istotnych zmian do samochodu pierwszej generacji. Wprowadzone modyfikacje obejmują m.in. zastosowanie nowej, ‘zapożyczonej’ z najnowszej Kii cee’d płyty podłogowej, która wydłuża do 2750 mm rozstaw osi oraz podwyższenie sztywności skrętnej nadwozia o 29 procent. Efektem modernizacji zawieszenia jest wzrost wyrafinowania i komfortu jazdy oraz zwiększona precyzja prowadzenia i lepsze wyczucie podłoża.
Blasku elektrycznej Kii Soul EV dodają projektorowe reflektory, światła pozycyjne i zespolone lampy tylne w technologii LED oraz aerodynamicznie „skrojone” felgi o średnicy 16 cali z lekkiego stopu. W kabinie Soul EV uwagę zwraca panel wskaźników SuperVision przed kierowcą oraz ośmiocalowy wyświetlacz w konsoli centralnej. Stosownie do ‘misji’ pojazdu ekologicznego wystrój wnętrza skomponowany został w większości z materiałów odzyskiwalnych w rodzaju Bio Plastic, Bio Foam, Bio Fabric czy Bio PET Felt oraz nisko-lotnych substancji organicznych, najnowszej generacji materiałów antybakteryjnych i lakierów wodnych.
Kia Motors Corporation wprowadziła samochody elektryczne Ray EV do sprzedaży na rynku koreańskim pod koniec roku 2011, a praktyczne doświadczenia z ich codziennej eksploatacji zgromadziła dostarczając flotę Ray EV do użytkowania przez agendy rządowe oraz instytucje użyteczności publicznej.