KARTING: KAROL LUBAS POWRACA DO ROTAX MAX CHALLENGE

Karol Lu_1

Karol Lubas, reprezentant Automobilklubu Polski powraca w sezonie 2015 na kartingowe tory. Ubiegłoroczny Wicemistrz Polski KIA Lotos Race będzie się ścigał w serii Rotax Max Challenge Poland.

Kierowca wspomagany przez CRG, Rotax, somfy oraz otoMoto jeździć będzie w klasie DD2 na podwoziu CRG. Przed nim duże wyzwanie, ponieważ planowane starty są połączone z edukacją młodych “przyszłych” kierowców.


Zobacz relacje:

SPORT


 

A oto co mówi Karol Lubas:

Karting to nie tylko sport i przygotowanie do dalszego etapu kariery. To również szkoła życia, jak i sport zespołowy, ponieważ praca z mechanikami i poznawanie motoryzacji “od środka”, to klucz do sukcesu. Przechodzimy razem przez smak zwycięstwa i gorycz porażki. Co może umieć 18-letni kierowca po 30 godzinach jazdy na “L-ce”? Szczerze mówiąc, od kiedy posiadam prawo jazdy kat B1 zdałem sobie sprawę, że po tych 30 godzinach nie umiałbym tak naprawdę nic. Można próbować zmieniać przepisy na ograniczenia prędkości, większe mandaty, ale czy to pomoże? Moim zdaniem 90 proc. wypadków, które pojawiają się na naszych drogach – nie tylko polskich, ale i na świecie wcale nie musiała się zdarzyć.

Często nie zwracamy uwagi na to, że na drodze trzeba też myśleć za innych, starać się przewidzieć ruchy innych kierowców. Przyczyną jest to, że nie potrafimy zachować się odpowiednio w sytuacjach nagłych i niebezpiecznych, kiedy na przykład inny uczestnik ruchu wykonuje niespodziewany manewr. Większość kierowców w trakcie takiego zdarzenia, albo puszcza kierownicę i zamyka oczy, czyli w ogóle nie reaguje, albo reaguje źle! Wówczas nie ma czasu na myślenie. To musi być nasz odruch.

Karol Lu_2

Musimy przede wszystkim uruchomić wyobraźnię, która powie nam jaka prędkość będzie bezpieczna w tym miejscu i w danej sytuacji. Tego wszystkiego uczy właśnie karting! I najważniejszy jest fakt, że naukę mogą rozpocząć nawet pięcioletnie dzieci. Obranie takiej drogi kształcenia pod okiem profesjonalistów, spowoduje, że świadomość młodych kierowców będzie zdecydowanie lepsza niż dotychczas. Karting to dla mnie sposób na życie i sportową rywalizację, ale przede wszystkim wspaniała szkoła bezpiecznej jazdy dla każdego!

Czas na kilka słów o sporcie, ponieważ patrzę głównie przez ten pryzmat. Karting to najlepsza forma treningu kierowcy wyścigowego, niezależnie od klasy, w której się ściga – czy to w klasie samochodów turystycznych WTCC, klasie GT, różnych bolidach formuły, z F1 włącznie. Każdy topowy kierowca tych serii podkreśla, że bez kartingu nie byłby w tym miejscu, bo nie miałby tyle umiejętności. Każdy dobry kierowca wyścigowy widoczny w wyższych seriach zaczynał właśnie od kartingu. I… jest w nim do dzisiaj, ścigając się w klasach najszybszych, seniorskich jak i biegowych.

Obecnie wróciłem z zespołem do serii Rotax Max Challenge Poland, gdzie będę się ścigał w klasie DD2 na sprzęcie CRG obsługiwanym przez JR Racing. Obecnie ta seria jest najprężniej rozwijającą się w Polsce. Podział na 7 kategorii jest dopasowany do wieku zawodników. Startuję w najszybszej DD2, która dysponuje prawie 40 KM mocy traktując to jako nowe wyzwanie i naukę. To mój debiut w tak szybkiej klasie. Nauka jazdy DD2 jest świetnym przygotowaniem na przyszłość, aby jeździć w mocnych tylnonapędowych samochodach klasy GT czy bolidach formuły.

Seria Rotax Max Challenge rozwija się na całym świecie do tego stopnia, że w pucharze Euro Challenge frekwencja już przekracza 160 zawodników z trzydziestu krajów! Organizator w Polsce postawił sobie podobny cel i jestem pewien, że tego dokona. Dlatego tym bardziej cieszę się, że mogę być tego częścią i ścigać się właśnie tutaj.

Karol Lu_3

Co może być trudnego fizycznie w kręceniu kółkiem? Maksymalny skręt kierownicy to ok. 100 stopni. Nie ma żadnych przekładni, wspomagania, które ułatwia utrzymanie kierownicy w rękach. Środek ciężkości jest niebywale nisko, ponieważ siedzi się ok. 2 cm nad ziemią. Waga wraz z kierowcą w zależności od kategorii to 100 – 170 kg, a opony na których się ścigamy to bardzo miękka mieszanką typu slick. Podwozie to rama wykonana ze stopów materiałów, które są dobrze strzeżone i utajnione. To wszystko daje przyczepność, którą ciężko sobie wyobrazić. Przeciążenia sięgają nawet do 3G! Walczymy o tysięczne części sekundy. Dla mnie to najdynamiczniejsza forma motorsportu.

Razem z partnerami CRG, Rotax, Somfy, otoMoto wracam do kartingu po prawie dwóch latach spędzonych w pucharze KIA Lotos Race. To było wielkie ściganie na europejskich torach, ale w kartingu w Polsce mamy jeszcze wiele do zrobienia. Mam możliwość na rozwój siebie od strony sportowej oraz na motywowanie młodych ludzi do nauki, jak też bycia lepszym kierowcą w przyszłości. Moim celem jest dawanie przykładu młodszym i rówieśnikom, pokazanie że karting jest dla każdego i wygranie kategorii DD2 w tym roku. Kocham wyzwania!

Kalendarz Rotax Max Challenge Poland 2015:
11-12 kwietnia: I i II Rotax Max Challenge Poland (Stary Kisielin);
1-2 maja: III i IV Rotax Max Challenge Poland + I i II International Rotax Poland Trophy (Bydgoszcz);
13-14 czerwca: V i VI Rotax Max Challenge Poland (Stary Kisielin);
1-2 sierpnia: VII i VIII Rotax Max Challenge Poland + III i IV International Rotax Poland Trophy (Poznań);
26-27 września: IX i X Rotax Max Challenge Poland (Radom).

Fot.: KIA i media4you.pl