Obradująca w Paryżu Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zatwierdziła kalendarze w poszczególnych dyscyplinach na nowy sezon 2018. Sprawa dotyczy także naszego kraju.
W Pucharze Świata FIA w Rajdach Terenowych znalazła się Baja Poland. Natomiast z rywalizacji w mistrzostwach świata FIA WRC wypadł Rajd Polski.
Zobacz także:
Rywalizacja w najważniejszym i najbardziej prestiżowym cyklu w rajdach terenowych zostanie podobnie jak w tym roku przeprowadzona na trasach jedenastu rajdów. Dziewiątą rundą będzie jubileuszowa, dziesiąta edycja Baja Poland.
Marcin Fiejdasz, dyrektor rajdu: Baja Poland to rajd, który cieszy się uznaniem Międzynarodowej Federacji Samochodowej, zawodników, mediów i naturalnie kibiców. W każdym roku wprowadzamy nowe pomysły i rozwiązania, które zapewniają coraz wyższy poziom sportowy i organizacyjny rajdu. W przyszłym roku będziemy mieli miły jubileusz, bowiem zorganizujemy już dziesiątą edycję rajdu, który z kolei po raz siódmy z rzędu znalazł się w kalendarzu Pucharu Świata FIA. Nie planujemy radykalnych zmian w przyszłorocznej edycji. Baza rajdu zostanie zlokalizowana w Szczecinie, którego władze udzielają nam nieocenionej pomocy, podobnie jak włodarze gmin Dobra i Drawsko Pomorskie. Biura rajdu, park serwisowy oraz start i metę planujemy zorganizować na wyspie Łasztownia. To rozwiązanie w tegorocznej konfiguracji zdało bardzo dobrze egzamin. Chcemy natomiast jeszcze bardziej uatrakcyjnić rywalizację i „utrudnić” nieco życie zawodnikom wydłużając odcinki specjalne na poligonie w Drawsku Pomorskim. Niewykluczone, że charakterystyka tych prób sportowych też będzie bardziej wymagająca. Runda Pucharu Świata FIA w Polsce to także impuls dla rozwoju tej dyscypliny w naszym kraju i widać to między innymi w wynikach innych rajdów. Nie przez przypadek mamy również Polaków w czołówce klasyfikacji Pucharu Świata. Nie mam wątpliwości, że trasy 10. Baja Poland 2018 będą dla nich i dla światowej elity miejscem widowiskowej, sportowej rywalizacji.
Wśród 13 rund WRC planowanych w przyszłym roku nie znalazł się Rajd Polski, który w ciągu ostatnich czterech lat był rozgrywany jako zawody rangi mistrzostw świata.
W ocenie Komisji WRC FIA organizacja ostatniej edycji Rajdu Polski nie spełniała standardów bezpieczeństwa z powodu niedostatecznej kontroli służb porządkowych organizatora nad zachowaniem kibiców. Stanowisko to zostało przyjęte na podstawie raportów delegatów FIA obecnych na zawodach, a organizator rajdu otrzymał żółtą kartkę za powyższe uchybienia.
Jarosław Noworól, dyrektor Rajdu Polski: Jako organizatorzy rajdu bierzemy całkowitą odpowiedzialność za sytuacje, które miały miejsce i które doprowadziły do negatywnej oceny kwestii bezpieczeństwa. Sytuacje te były wynikiem przede wszystkim ludzkich błędów i nie wynikały ze świadomych zaniedbań z naszej strony. Warta podkreślenia jest wysoka, ogólna ocena rajdu potwierdzona w stosownych dokumentach delegatów FIA oceniających organizację zawodów. Szczegółowe raporty przedstawicieli FIA potwierdzają, że poza sprawami dotyczącymi bezpieczeństwa nie było innych istotnych zastrzeżeń dotyczących naszego rajdu. Jako, że sprawy bezpieczeństwa kibiców są kluczowe z punktu widzenia FIA to niestety Rajd Polski nie znalazł się w przyszłorocznym kalendarzu mistrzostw świata. Nie zamierzamy rezygnować ze starań aby w kolejnych latach powrócić do elitarnego grona rund WRC. Rozpoczynamy prace zmierzające do opracowania nowej koncepcji zabezpieczenia rajdu korzystając z pomocy jaką oferuje nam Departamentem Bezpieczeństwa FIA. Czynimy także starania, aby Rajd Polski jako zawody rangi mistrzostw świata zyskał jeszcze większe wsparcie władz oraz sponsorów, bez którego nie jest możliwa organizacja tak ogromnego przedsięwzięcia. Mam nadzieję, że pozwoli to nam spełnić finansowe oczekiwania naszych partnerów dotyczące aspektów o charakterze promocyjnym.
Tegoroczny Rajd Polski, oraz jego poprzednie edycje pokazały wielkie zainteresowanie rundą mistrzostw świata organizowaną w Mikołajkach zarówno wśród polskich, jak i zagranicznych kibiców. Goście z zagranicy stanowili blisko 40 procent wśród ponad stu tysięcy fanów sportu rajdowego jacy zgromadzili się w tym roku wokół widowiskowych odcinków specjalnych rozgrywanych podczas trzech dni rajdu. Dane te wskazują na ogromne zainteresowanie naszym rajdem w Polsce ale również pozostałych krajach Europy centralnej. Cieszymy się, że wysiłek jaki wkładamy od 4 lat w organizację Rajdu Polski w ogromnym stopniu przyczynił się do wzrostu popularności rajdów WRC w tej części Europy.
Dane statystyczne dotyczące ilości kibiców oraz zainteresowania mediów potwierdzają opinię Promotora WRC, że pod względem komercyjnym polski rynek i nasz rajd należą do grona najbardziej wartościowych składników cyklu mistrzostw świata. Przyszłoroczny Rajd Polski będzie również imprezą o międzynarodowym statusie rozegraną na mazurskich szutrach. Naszym celem jest organizacja 75. Rajdu Polski zgodnie z najwyższymi standardami FIA dotyczącymi bezpieczeństwa, tak aby możliwy był jak najszybszy powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata FIA.
Kalendarz Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych 2018
* 16-18.02: Baja Russia- Northern Forest;
* 10-11.03: Dubai International Baja;
* 24-29.03 lub 01-06.04: Abu Dhabi Desert Challenge;
* 17-22.04: Qatar Cross Country Rally;
* 27.05-02.06: Rally Kazakhstan;
* 21-24.06: Italian Baja;
* 20-22.07: Baja España Aragόn Teruel;
* 9-12.08: Hungarian Baja;
* 30.08-02.09: Baja Poland;
* 7-13.10: Rallye Oilibya du Maroc;
* 25-27.10: Baja Portalegre 500.
Potwierdzenia wymagają jeszcze terminy rozegrania rajdów: Abu Dhabi Desert Challanege oraz Kataru.
Fot.: Lotos Rally Team