Firma Jenox Akumulatory uruchomiła nową linię technologiczną służącą do elektroformacji, czyli pierwszego ładowania akumulatora. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym udoskonalone baterie z Chodzieży będą jeszcze trwalsze i bardziej wydajne energetycznie.
Nowo wprowadzony proces technologiczny opiera się na wynikach prac badawczych Wydziału Technologii Chemicznej Politechniki Poznańskiej. Samo rozwiązanie jest na tyle innowacyjne, że na świecie stosowane jest zaledwie od kilku lat. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł przeszło 2,8 mln zł.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
JENOX – AKUMULATORY
Proces ten można porównać do pierwszego ładowanie telefonu komórkowego. Jeszcze nie tak dawno aby uzyskać maksymalną wydajność baterii, należało ją sformatować przy pierwszym użyciu. W przypadku akumulatora samochodowego to pierwsze ładowanie jest nieco bardziej złożone. To w jakich warunkach i pod jaką kontrolą odbywa się cały proces, wpływa na późniejszą żywotność samochodowej baterii. Innowacja, którą w procesie produkcji akumulatorów zaczęła stosować chodzieska firma, umożliwia zdalne i precyzyjne sterowanie całym procesem ładowania nowych ogniw.
– Uruchomiona w firmie Jenox Akumulatory nowoczesna linia technologiczna umożliwia prowadzenie formacji akumulatorów w najbardziej optymalnych warunkach i pod ścisłą kontrolą temperatury oraz gęstości elektrolitu. W pełni zautomatyzowany proces obejmuje takie funkcje jak przygotowanie kwasu, napełnianie akumulatorów, chłodzenie elektrolitu oraz zmiany jego gęstości, a także ładowanie akumulatora dużym prądem. W efekcie finalnym otrzymujemy oczekiwane parametry samochodowej baterii, a sam proces pierwszego ładowania jest jednolity i powtarzalny. Wszystko to gwarantuje, że nowe produkty są trwalsze i bardziej wydajne energetycznie – mówi Marek Przystałowski, Dyrektor Techniczny Jenox Akumulatory.
Jak to wygląda w praktyce?
Nowoczesny sposób elektroformacji w przyjętym przez firmę Jenox procesie technologicznym umożliwia trzykrotne skrócenie czasu ładowania (do 9 h) akumulatorów do samochodów ciężarowych. Przy zastosowaniu tradycyjnych rozwiązań ten sam proces trwałby 26-28 godzin. Dzięki temu rozwiązaniu ilość uruchamianych akumulatorów wzrośnie nawet o 30 proc. Proces technologiczny sprowadza się do napełnienia elektrolitem wszystkich akumulatorów w tym samym czasie i ładowania bardzo dużymi prądami, przy ciągłej cyrkulacji elektrolitu w każdym ogniwie akumulatora. Przebieg ładowanie jest stale monitorowany, a dzięki efektywnemu układowi chłodzenia, kontroli i weryfikacji, formacja odbywa się w optymalnych warunkach.
Co zyskają użytkownicy?
Z punktu widzenia użytkowników aut kluczowym efektem dobrze przeprowadzonego formowania jest bardziej żywotny akumulator, którego parametry w pełni odpowiadają deklarowanym pojemnościom znamionowym. Tak naładowany akumulator ma również wysoki prąd rozruchowy, a to istotne, gdyż ta cecha samochodowej baterii odpowiada za uruchomienie pojazdu.
– Jednym z powodów, dla których zdecydowaliśmy się na wprowadzenie nowej technologii jest fakt, iż akumulator po poprawnej elektorformacji staje się nawet o 20 proc. trwalszy, niż formowany tradycyjnie. Wpływa to znacząco na poprawę już i tak wysokiej jakości naszych produktów i zwiększenie ich konkurencyjności względem światowych marek – mówi Mariusz Dymek, Dyrektor Handlowy Jenox Akumulatory.
Wszystkich, którzy na uwadze mają dobro środowiska naturalnego zainteresuje z pewnością fakt, że dzięki nowej technologii akumulatory Jenox są znacznie bardziej przyjazne środowisku. Nowe rozwiązania umożliwiły zracjonalizowanie procesu ładowania poprzez mniejsze zużycie energii oraz wyeliminowanie emisji oparów kwasu.
Firma Jenox Akumulatory zatrudnia blisko 160 osób. Linie jej produktów stanowią trzy serie akumulatorów: Gold, Classic i Hobby o zróżnicowanych parametrach technicznych. W swojej ofercie producent posiada również specjalistyczne akumulatory SHD, przeznaczone do samochodów ciężarowych. Produkty firmy dostępne są w blisko 900 punktach na terenie całego kraju.