4 kwietnia to Jeep 4×4 Day, coroczne święto kultowej marki oraz wolności jazdy w terenie. W tym roku przypadła piąta edycja imprezy obchodzonej na całym świecie.
Event jest wyrazem uznania dla „wynalazku” jakim jest SUV marki oraz 80 lat ewolucji i innowacji producenta, synonimem off- roadowych przygód i prawdziwej wolności, ducha przygody i zdolności do pokonywania każdego rodzaju przeszkody.
Zobacz także:
Kiedy pragnienie przygody jest ograniczone trudną sytuacją, w której przyszło nam żyć, marka świętowała, dając okazję do zacieśnienia relacji ze społecznością i podzielenia się pozytywnym nastawieniem z innymi użytkownikami. W kanałach społecznościowych stworzone zostały fanom możliwości podjęcia szeregu wirtualnych wyzwań do wykonania w domu.
Od Argentyny po Zambię i w każdym innym miejscu certyfikat „Trail Rated” Jeepa to znacznie więcej niż tylko znaczek. To metodologia i rozpoznawalny standard możliwości terenowych. Samochody z oznakowaniem poddawane są serii szczegółowych testów stworzonych specjalnie po to, aby udowodnić możliwości terenowe na najbardziej wymagających szlakach świata.
Proces testowania rozpoczyna się w dziale badawczo- rozwojowym, kontynuowany jest w lodowatych temperaturach w północnym Michigan, a kończy się wśród głazów Rubicon Trail – najtrudniejszym terenie testowym na świecie. Znaczek potwierdza, że samochód został tak zaprojektowany, aby skutecznie przejść testy w pięciu kategoriach, aby spełnić najwyższy poziom wymagań przewidzianych dla samochodów terenowych.
Metodologia opracowana przez Nevada Automotive Test Center (NATC) oraz Jeep R&D Team, mierzy możliwości terenowe wszystkich samochodów marki. Zapewnia ona powtarzalny, spójny i wiarygodny pomiar sprawności danego pojazdu, dzięki połączeniu testów w naturalnych i kontrolowanych warunkach terenowych oraz ocenie bazującej na symulacji komputerowej.
Dzisiaj, dział badawczo- rozwojowy Jeepa stale ulepsza funkcjonalności i osiągi swoich pojazdów z napędem na cztery koła. Nawet nowe modele Jeepa z napędem hybrydowym typu plug-in – Renegade i Compass 4xe, które wkrótce zostaną wprowadzone na rynek – zostały opracowane zgodnie z tą metodologią. Już w chwili premiery, zarówno wersja Off-Road serii specjalnej First Edition, jak i wersje Trailhawk obydwu modeli 4xe będą posiadać emblemat Trail Rated.
Obecnie odznakę posiadają: wersja Trailhawk Jeepa Renegade, Compassa, Cherokee i Grand Cherokee, a także wszystkie modele Wranglera.
Emblemat Trail Rated potwierdza wyniki testów w pięciu kategoriach:
NAPĘD Samochody Jeep 4×4 z emblematem Trail Rated wyposażone są w różne układy napędu na cztery koła. Trakcja oznacza utrzymanie pod kontrolą ruchu samochodu na śniegu, piasku czy w błocie. Testy przyczepności przeprowadza się w „dzikich terenach”, na śliskich drogach oraz stromych podjazdach. Wskaźnik przełożenia pełzającego (crawl ratio) jest wyznacznikiem wyróżniającym przyczepność i możliwości aut.
GŁĘBOKOŚĆ BRODZENIA. Samochody wyposażone są w dodatkowe uszczelnienie układów elektrycznych i nadwozia oraz wysoko umieszczony wlot powietrza, aby pomóc w przeprawie przez potoki oraz zalane tunele, których inni nie są w stanie pokonać.
ZWROTNOŚĆ. Jeepy 4×4 umożliwiają przejechanie przez ciasne zakręty, uniknięcie sytuacji awaryjnych i uszkodzeń nadwozia dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu oraz zoptymalizowanemu rozstawowi osi, które pozwalają na precyzyjne i pewne prowadzenie w każdych warunkach. Im mniejszy promień skrętu, tym większy potencjał samochodu do pokonywania ciasnych luk.
ZAWIESZENIE. Utrzymanie kół na powierzchni drogi pozwala na ciągłą jazdę. Gdy jedno lub więcej z nich unosi się, elastyczne zawieszenie pozwala na dłuższe utrzymanie kontaktu pozostałych kół z nawierzchnią, zapewniając za każdym razem maksymalną możliwą przyczepność. Zawieszenia poprawiają możliwości terenowe poprzez zwiększanie elastyczności, wykrzyżowania osi oraz skoku zawieszenia, zapewniając przyczepność opon do podłoża, nawet na stromych powierzchniach.
PRZEŚWIT. Jeepy 4×4 są testowane pod kątem możliwości pokonywania przeszkód na podstawie kryteriów takich jak: prześwit, kąt natarcia, kąt rampowy i kąt zejścia, aby zagwarantować możliwość pokonywania kłód, skał i nierównego terenu.