Mamy za sobą rekordowe letnie temperatury. Niektórzy kierowcy już odczuli skutki jazdy w takich warunkach. A przecież wakacje dopiero się zaczęły.
Umiejętność bezpiecznej jazdy po suchej, piaszczystej nawierzchni przydaje się obecnie nie tylko rajdowcom na pustynnych bezdrożach, ale również każdemu wyjeżdżającemu za miasto.
Zobacz także:
Niektóre polne i leśne trasy w czasie suszy zamieniają się w pyliste i grząskie drogi, a ich pokonanie wymaga dobrego przygotowania zarówno kierującego, jak i jego samochodu. Stefan Ilijevic, Specjalista ds. rozwoju, patentów i innowacji SEAT-a, podpowiada, jak przygotować się do podróży po wymagającym gruncie.
1. Zmniejsz ciśnienie, a zwiększysz przyczepność
– Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać przed wyruszeniem w piaszczystą trasę, jest obniżenie ciśnienia w oponach o około 1,5 bara niż rekomendowane. W ten sposób zwiększa się powierzchnię styku opon z nawierzchnią, co zapobiega zapadaniu się kół na sypkiej powierzchni – podpowiada Stefan Iljevic.
2. Przygotuj asystentów do sytuacji
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP) nie sprzyja jeździe po piaszczystej nawierzchni. Ten system, montowany obowiązkowo we wszystkich samochodach wyprodukowanych po 2010 roku, może powodować blokowanie się kół na piasku. Przed wyjechaniem w trasę najlepiej dezaktywować ESP (jeśli oczywiście można), dzięki czemu będziemy mieli większą kontrolę nad przyczepnością pojazdu.
3. Rozdziel siłę na 4
Napęd na cztery koła to konieczność, jeśli planujemy zjechać z utwardzonej drogi.
– Stały napęd 4×4 możemy znaleźć w wielu nowoczesnych SUV-ach, ale w niektórych starszych modelach samochodów, nawet terenowych, wymagane jest ręczne przełączenie napędu. Warto poznać wszystkie warianty napędu dostępne w pojeździe, by wybrać ten najbardziej odpowiadający warunkom drogowym. Podczas jazdy po piachu najlepiej sprawdza się opcja off-road – doradza Inżynier SEAT-a.
4. Bez pośpiechu
Jeśli musimy pokonać samochodem wzniesienie pokryte piaskiem, najlepiej wjechać na nią z niewielką, stałą prędkością ok. 20-30 km/godz. Przy wyższej prędkości istnieje zagrożenie, że koła zaczną buksować, zakopując się w piasku. Jako że do pokonania górki potrzebujemy całej mocy silnika, musimy na nią wjechać na pierwszym lub drugim biegu i nie zmieniać biegu podczas podróży.
5. Bez hamulców
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że podczas jazdy po grząskim terenie nie należy zatrzymywać pojazdu. W przypadku zahamowania na piasku samochód może zacząć zapadać się pod własnym ciężarem, co utrudni lub wręcz uniemożliwi ponowne ruszenie. Dlatego gdy na naszej trasie pojawi się odcinek piaszczystej drogi, powinniśmy przejechać go na raz.