JATO DYNAMICS: FIAT LIDEREM W EKOLOGII

Zgodnie z najnowszymi analizami JATO Dynamics, wiodącego dostawcy informacji o światowej branży motoryzacyjnej, średni poziom emisji CO2 dla samochodów fabrycznie nowych w Europie spadł z 140,9 g/km w roku 2010 – do 136,1 g/km w roku ubiegłym.

Z analiz tych również wynika, iż niemal 30 proc. sprzedawanych w Europie samochodów nowych kwalifikuje się do kategorii „niskiej emisji CO2″ (101-120 g/km).

Informacje te ukazują się wraz najnowszym raportem JATO zatytułowanego „Sytuacja w zakresie emisji CO2 przez samochody nowe w Europie 2011“, który obejmuje 21 rynków europejskich i pokazuje, że wartości docelowe 130 g/km wyznaczone na rok 2015 osiągnęło już osiem marek (producentów) samochodów osobowych.

Stała poprawa w sektorze marek wielkoseryjnych

Ze średnią emisją CO2 na poziomie 118,2 g/km liderem wśród marek wielkoseryjnych w Europie pozostaje Fiat, na drugie zaś miejsce wysunęła się w roku 2011 marka Seat, osiągając średni poziom 125,2 g/km. Wykazując od roku 2010 tylko nieznaczną redukcję emisji CO2 z drugiego miejsca na czwarte spadła natomiast Toyota.

Pomimo pewnej poprawy, w przypadku marek niemieckich klasy Premium (Audi, BMW i Mercedes) utrzymuje się wciąż wysoka średnia emisji dwutlenku węgla, wynosząca odpowiednio 146,2 g/km, 149,3 g/km oraz 162,4 g/km.

– Producenci są świadomi konieczności osiągnięcia wartości docelowych emisji CO2 przy jednoczesnym utrzymaniu sprzedaży samochodów większych, a więc bardziej rentownych. Wyważenie tych czynników będzie więc dla nich poważnym wyzwaniem, albowiem na spełnienie limitów 2015 pozostaje okres zaledwie trzech lat – powiedział Gareth Hession, wiceprezes ds. badań w JATO.

Klasyfikacja najważniejszych 20 marek według średniej emisji CO2 (z uwzględnieniem wolumenu sprzedaży) wygląda następująco (kolejno: marka, Średnia CO2 g/km 2010 – Średnia CO2 g/km 2011, różnica):

– FIAT: 123,1 – 118,2; – 4,9
– SEAT: 131,3 – 125,2; – 6,1
– CITROEN: 131,8 – 125,3; – 6,5
– TOYOTA: 128,2 – 126,5; – 1,7
– ALFA ROMEO: 137,0 – 127,8; – 9,2
– MINI: 126,4 – 128,3; +1,9
– PEUGEOT: 131,4 – 128,5; – 2,9
– RENAULT: 134,0 – 129,0; – 5,0
– SUZUKI: 137,3 – 132,6; – 4,7
– FORD: 136,9 – 132,7; – 4,2
– HYUNDAI: 137,4 – 133,5; – 3,9
– OPEL/VAUXHALL: 139,2 – 133,8; – 5,4
– KIA: 139,9 134,9; – 5,0
– SKODA: 139,9 – 135,1 – 4,8
– VOLKSWAGEN: 140,9 – 135,5; – 5,4
– CHEVROLET: 140,2 – 141,0; +0,8
– NISSAN: 147,1 – 141,9; – 5,2
– DACIA: 147,6 – 143,8; – 3,8
– HONDA: 147,1 – 144,1 – 3,0
– AUDI: 153,0 – 146,2 – 6,8

Największy postęp w zakresie ograniczenia emisji CO2 jest jednak udziałem marek spoza powyższej listy. I tak na przykład, największy, bo 28-procentowy spadek emisji CO2 – ze 166,7 g/km do 120 g/km – osiągnął Lexus, choć w znacznej mierze jest to zasługa wprowadzenia do sprzedaży mniejszego modelu o napędzie hybrydowym.

Wyniki w segmentach rynkowych

Oba segmenty – B i C, które łącznie odpowiedzialne są za niemal 50 proc. sprzedaży samochodów nowych w Europie wykazały obniżenie emisji CO2: w segmencie B (samochody małe) do średniego poziomu 120,9 g/km, a w segmencie C – do poziomu 130,2 g/km.

Dobre wyniki zanotowały też marki segmentu luksusowego i sportowego, m.in. Aston Martin, w którego przypadku emisja CO2 spadła w ciągu ubiegłego roku o 10,2 procent.

– Producenci, których działalność koncentruje się w segmentach samochodów pełnowymiarowych i sportowych są wciąż pod stałym naciskiem, aby skuteczniej niż dotąd ograniczać emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Nie możemy jednak lekceważyć już dokonanych postępów, choćby na przykładzie Ferrari, które od roku 2007 zdołało zredukować średnią emisję CO2 o ponad 25 procent – dodaje Gareth Hession.

Rynki europejskie – zwycięzcy i przegrani

Pozycję kraju o najmniejszym skażaniu powietrza w Europie utrzymuje Portugalia; jedynym krajem europejskim, w którym średnia emisja CO2 przekracza 150 g/km pozostaje wciąż Szwajcaria.

Spośród rynków „Wielkiej Piątki” redukcja średniej emisji poniżej 130 g/km powiodła się we Francji i Włoszech. Wciąż w tyle za większością krajów europejskich plasują się Niemcy, pomimo obniżenia emisji CO2 ze 151,5 g/km w roku 2010 do 145,6 g/km w 2011.

Wyraźnych postępów dokonało także kilka innych krajów Europy, szczególnie Holandia, która z siódmego miejsca w roku 2010 przeskoczyła na drugie już w rok później. Tak wyraźna zmiana jest zasługą lokalnej polityki podatkowej, faworyzującej sprzedaż pojazdów o niskiej emisji CO2.

Ogromny sukces osiągnięto także w Szwecji i Norwegii, gdzie spadek średniej emisji krajowej CO2 w roku 2011 wyniósł odpowiednio – 8,3 g/km oraz 7,2 g/km.

W Grecji, gdzie dominują samochody z silnikami benzynowymi, poziom emisji CO2 obniżył się w roku 2011 prawie o 10 g/km. Stanowi to dowód na fakt, iż nakłady na rozwój silników paliwo-oszczędnych przynoszą konkretnie przeliczalne efekty.

– Region Europy scharakteryzować można zróżnicowanym tempem spadku emisji CO2, w czym udział swój mają zarówno uwarunkowania ekonomiczne jak i motywacyjne kroki rządowe. Bardzo interesujące może okazać się porównanie, jak dalece wysiłki producentów motoryzacyjnych dla osiągnięcia wyznaczonych przez Unię Europejską celów w 2015 wpłyną na krajowe poziomy emisji CO2 – podsumował Gareth Hession.

– Portugalia: 127,3 122,7 – 4,6
– Holandia: 135,6 126,2 – 9,4
– Dania: 131,7 126,7 – 5,0
– Belgia: 134,0 – 127,5; – 6,5
– Francja: 130,8 – 127,6; – 3,2
– Irlandia: 133,0 – 128,2; – 4,8
– Włochy: 132,7 – 129,7; – 3,0
– Grecja: 142,5 – 132,6; – 9,9
– Hiszpania: 138,6 – 134,3; – 4,3
– Norwegia: 141,6 – 134,4; – 7,2
– W. Brytania: 143,8 – 138,0; – 5,9
– Austria: 143,2 – 138,2; – 5,0
– Słowenia: 143,7 – 139,2; – 4,6
– Polska: 147,8 – 141,6; – 6,2
– Węgry: 147,6 – 142,0; 5,6
– Szwecja: 151,8 – 143,5; – 8,3
– Rep. Czeska: 149,6 – 143,8; – 5,8
– Finlandia: 149,5 – 144,1; – 5,4
– Słowacja: 149,5 – 144,7; – 4,8
– Niemcy: 151,5 – 145,6; – 6,0
– Szwajcaria: 161,8 – 154,9; – 6,9
– Średnia europejska: 140,9 – 136,1; – 4,7