Spośród wszystkich fantastycznych samochodów agenta 007 ulubionym modelem Daniela Craiga nie jest wcale Aston Martin, lecz… Toyota.
Aktor, który przez ostatnie lata wcielał się w postać Jamesa Bonda, przyznał, że jest wielkim fanem samochodu, którym Sean Connery jeździł w filmie „Żyje się tylko dwa razy”.
Zobacz także:
Uwielbia go za wydłużoną sylwetkę w kształcie butelki Coca-Coli. Craig uważa, że wersja bez dachu, przygotowana specjalnie dla Connery’ego na potrzeby filmu, prezentuje się doskonale.
Dobra inwestycja
Kolekcjonerzy zabytkowych samochodów cenią 2000GT za design, niezawodność i dynamiczny styl jazdy.
– Toyota 2000GT to ucieleśnienie japońskiego supersamochodu. Model ten był przez wiele lat niedoceniany. Jednak od około 5 lat kolekcjonerzy zwracają na japońskie superauto coraz baczniejszą uwagę. Elegancki 2000GT stanowi dziś świetną inwestycję – powiedział Jonathan Klinger, rzecznik prasowy firmy Hagerty, zajmującej się obrotem samochodami klasycznymi i kolekcjonerskimi.
Kolekcjonerzy są gotowi zapłacić za 2000GT od prawie 700 tys. dolarów do ponad miliona dolarów. W swoich czasach, w 1965 roku, cena samochodu była zdecydowanie niższa – kosztował on 6 800 $, czyli 51 550 $ w przeliczeniu na obecną wartość amerykańskiej waluty.
Japońska rewelacja
Toyota prowadziła na rynek model 2000GT jako konkurencję dla takich europejskich samochodów jak Jaguar e-Type, Aston Martin GTs czy wyścigowe modele Ferrari, które uważano wówczas za ucieleśnienie piękna. Supersamochód z Azji był wtedy na rynku czymś nieznanym. Toyota zbudowała tylko 351 egzemplarzy modelu (w tym 9 z silnikiem 2,3 l). Niewielka liczba aut miała podkreślić ekskluzywność modelu. Toyota wzięła pod tym względem przykład z producentów europejskich samochodów marzeń.
Toyota 2000GT różniła się pod względem technicznym od europejskich konkurentów. Miała rzadko spotykaną pięciobiegową manualną skrzynię biegów i sześciocylindrowy silnik o mocy 150 KM, bazujący na jednostce z flagowego modelu Toyoty, sedana Crown. Osiągi samochodu były znakomite – rozpędzał się do 217 km/h.
Projektantem 2000GT był Albrecht Goertz, który później zaprojektował także Nissana Fairlady (Datsuna 240Z). Aluminiowe nadwozie, otwierane światła i dach typu hardtop były produkowane ręcznie przez techników Yamahy. W gamie kolorów dominowały czerwony lub kość słoniowa. Około 60 egzemplarzy otrzymało kierownicę po lewej stronie na potrzeby globalnego rynku. W pozostałych, przeznaczonych na japoński rynek, miejsce kierowcy jest po prawej stronie.
Kiedy Toyota po raz pierwszy zaprezentowała 2000GT na targach motoryzacyjnych Tokyo Motor Show w 1965 roku, został uznany za punkt zwrotny w japońskim designie. Dom aukcyjny Sotheby określa go jako „najcenniejszy i najbardziej pożądany przez kolekcjonerów japoński samochód w historii”.
Fot.: 1967 Toyota 2000GT (Credit_Patrick Ernzen), 2015 (Courtesy_RM Sotheby’s)