JAKA MOŻE BYĆ MAKSYMALNA MASA CIĄGNIĘTEJ PRZYCZEPY?

przyczepa1

Hak holowniczy daje możliwość możliwość podłączenia do niego przyczepy. Nawet najlepiej wykonane haki mają jednak swoje ograniczenia konstrukcyjne, które jasno określa ich producent.

Podobnie wygląda kwestia prawa – najpopularniejsza kategoria prawa jazdy „B” nakłada na nas pod tym względem pewne ograniczenia.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Od czego zależy zatem wielkość masy, jaką możemy ciągnąć przy pomocy haka holowniczego?

O tym jaką przyczepę można ciągnąć danym autem, decyduje przede wszystkim producent pojazdu. Przed wdrożeniem auta do produkcji wykonuje on wiele specjalistycznych testów, które pomagają określić wytyczne w tym zakresie. Istotne z punktu widzenia kierowcy parametry zawarte są w dowodzie rejestracyjnym samochodu.

Są to:
* F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu (MMC) wyrażona w kg;
* Q.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (wyrażona w kg);
* Q.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (wyrażona w kg).

– Oprócz danych z dowodu rejestracyjnego powinniśmy pamiętać, że według przepisów kierowcy z kategorią B mogą kierować zespołem pojazdów złożonych z samochodu osobowego oraz przyczepy lekkiej – do 750 kg. Mogą holować także przyczepę inną niż lekka, o ile dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Oznacza to, że w tym konkretnym przypadku możliwe jest przekroczenie granicy 3,5 tony. Należy jednak pamiętać, że zgonie z przepisami musimy mieć wtedy prawo jazdy kat. B z kodem 96, który umożliwia kierowanie zespołem pojazdów o masie większej niż 3,5 t, ale nie większej niż wspomniane 4250 kg. Jest to standard honorowany w całej Unii Europejskiej – tłumaczy Mariusz Fornal z firmy Steinhof.

przyczepa2

Gdy masa zespołu pojazdów (z wyłączeniem przyczepy lekkiej) przekroczy 3500 kg, wtedy zobowiązani jesteśmy do wniesienia opłaty za korzystanie z dróg płatnych (Viatoll) i nasz samochód traktowany jest jak ciężarowy.

Jeśli zestaw samochód plus przyczepa przekroczy masę 3,5 tony, należy zaopatrzyć się w tzw. Viabox, który obsługuje bramownice Viatoll. Za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, na właściciela pojazdu może zostać nałożona kara – mandat w wysokości 500 zł.

Zaraz obok prawa o ruchu drogowym i wytycznych producenta pojazdu, są jeszcze te od producenta haków holowniczych. W takim przypadku mówimy przede wszystkim o uciągu haka. Maksymalny uciąg (a dokładniej „wytrzymałość”) powinien być podany w instrukcji obsługi urządzenia oraz na tabliczce znamionowej.

Wyróżniamy dwa parametry, które charakteryzują wytrzymałość haka: D oraz S.
– D [kN] – teoretyczna siła odniesienia działająca na hak;
– S [kg] – maksymalne dopuszczalne obciążenie pionowe kuli haka.

Siłę D oblicza się ze wzoru, który podany jest w każdej instrukcji haka podstawiając dwie masy: T i R.

wzor

* T – maksymalna dopuszczalna masa pojazdu [kg];
* R – maksymalna dopuszczalna masa przyczepy [kg].

Parametry T i R określa producent pojazdu, można je odczytać z dowodu rejestracyjnego. Nie mogą być one przekroczone przez użytkownika. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia haka, a tym samym rozłączenia zespołu pojazdów np. podczas jazdy.

– Widzimy zatem, że istnieje wiele czynników, jakie musimy wziąć pod uwagę decydując się na holowanie przyczepy o masie takiej, a nie innej. Są to wymagania producenta pojazdu, haka oraz ograniczenia prawne, wynikające z posiadanej przez nas kategorii prawa jazdy. W przypadku Steinhof służymy kompleksową pomocą w zakresie doboru haka oraz jego dalszej eksploatacji. Współpraca z producentami pojazdów daje nam unikalne doświadczenie, dzięki którym montaż naszych haków jest szybki i bezpieczny, a klienci wiedzą, że mogą mieć do nas pełne zaufanie – podsumowuje Mariusz Fornal ze Steinhof.