Każdy model Škody posiada dedykowany, specjalnie zaprojektowany zestaw obręczy kół samochodowych. Ich projektowaniem zajmuje się dział designu zewnętrznego.
Dba on o to, aby stanowiły one nieodłączny element całkowitej koncepcji pojazdu.
Zobacz także:
Ważna jest zarówno estetyka, jak i funkcjonalność obręczy, gwarantujące bezpieczną, komfortową i ekonomiczną jazdę. Producent przybliża proces ich powstawania, pokazując, na jakie elementy zwraca uwagę zespół designerów oraz co odgrywa kluczową rolę w procesie tworzenia.
Pracownia działu Škoda Design zajmującego się między innymi projektowaniem obręczy kół samochodowych zlokalizowana jest w Mladá Boleslav. Pracownicy działu, który nadzoruje koordynator designu zewnętrznego Jiří Hadaščok, opracowują dla każdego modelu zupełnie nową, unikalna gamę felg.
Chociaż niektóre z nich mogą wyglądać podobnie, to każdy projekt został opracowany na nowo dla danego modelu. Tym samym każdy model jest oferowany z własnym asortymentem obręczy. Tylko dla Octavii, zaprojektowanych jest 20 różnych wzorów.
Podczas projektowania obręczy kół samochodowych należy wziąć pod uwagę wiele kryteriów. Muszą być one solidne i odporne na wstrząsy. Innym ważnym czynnikiem jest potrzeba zaprojektowania samochodu idealnego pod względem oporu aerodynamicznego i charakteryzującego się niskim zużyciem paliwa czy energii elektrycznej. Istotna jest również ekonomia produkcji.
– Wyzwaniem dla projektantów jest stworzenie pojazdu, który spełnia najwyższe standardy pod względem estetyki i funkcjonalności. Dlatego zespół współpracuje bezpośrednio z działem rozwoju technicznego. Zamiast otwartych, wytłoczonych, głębokich kół projektujemy je lżejsze, pełniejsze, bardziej zamknięte i płaskie, tak aby zwiększały aerodynamikę pojazdu – komentuje Antti Mikael Savio, członek zespołu Škoda Design.
Etapy projektowania
Na wygląd i estetykę kół samochodowych wpływa zastosowanie krystalicznych elementów, które stanowią centralny element nowego języka designu marki.
– Obecnie projektanci pracują ze wszystkimi rodzajami technologii, w tym z wirtualną rzeczywistością, dzięki czemu mogą obejrzeć samochód z różnych perspektyw i projektować go w ruchu. To ważne, aby widzieć jak poszczególne elementy kół wyglądają zarówno podczas obrotu, jak i w momencie postoju – dodaje Jiří Hadaščok, koordynator ds. designu zewnętrznego pojazdu.
Szkic projektowy obręczy kół nowego samochodu przenoszony jest na model 3D. W kolejnych etapach tworzony jest prototyp za pomocą techniki frezowania lub druku 3D. Zatwierdzone modele projektowe przesyłane są do działu Klasy A, który odpowiada za prawidłowe i bezbłędne renderowanie modeli wszystkich powierzchni widocznych na samochodzie.
Dział montażu uzupełnia wymagania technologiczne specyficzne dla każdego projektu. Następnie są one dopasowywane i integrowane, tak aby odpowiadały zatwierdzonemu szkicowi. Na tym etapie wymagana jest przede wszystkim umiejętność współpracy wszystkich projektantów, działu Klasy A i działu montażu, których wspólnym zadaniem jest uzyskanie perfekcyjnego końcowego efektu.