JAK SPISYWAĆ OŚWIADCZENIE O ZDARZENIU DROGOWYM?

B-MAX 12

Stłuczka, kolizja czy też wypadek to zawsze stresująca sytuacja dla kierowcy, bez względu na to czy jest się sprawcą czy poszkodowanym podczas zdarzenia drogowego.

Z danych statystycznych Policji wynika, że w okresie od stycznia do marca br. w Polsce odnotowano ponad 6 tysięcy zgłoszonych wypadków. Poniżej przedstawiamy kilka cennych porad w jaki sposób przygotować potrzebne dokumenty i prawidłowo spisać oświadczenie o wystąpieniu szkody.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI


Pamiętajmy, że w sytuacji gdy w zdarzeniu ucierpiały osoby lub mamy podejrzenie o dokonaniu przestępstwa, należy bezwzględnie powiadomić Policję. Gdy wystąpią drobne stłuczki, w których nikt nie odniósł obrażeń, a ustalenie okoliczności wystąpienia szkody i osoby sprawcy nie pozostawia żadnych wątpliwości, nie ma takiej konieczności. Kwestię odszkodowania możemy rozwiązać spisując wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym.

Właściwie spisane oświadczenie na miejscu zdarzenia jest bardzo przydatne w późniejszym procesie likwidacji szkody. Szczególnie, że zawiera najczęściej kluczowe informacje dla ubezpieczyciela, mówiące o tym kto jest sprawcą szkody, jak doszło do zdarzenia i jakie szkody powstały na pojazdach. Najlepszym rozwiązaniem jest spisanie oświadczenia na specjalnym druku, który widnieje na stronie ubezpieczyciela lub jest przekazywany klientowi podczas zawierania umowy ubezpieczenia. Taki dokument dostępny jest na stronie AXA DIRECT (axadirect.pl/wazne-dokumenty.html).

Druk wyposażony jest w czytelne ramki i pytania, które wystarczy wypełnić, a następnie umieścić pod nimi podpisy wszystkich uczestników zdarzenia.

Niestety nie zawsze mamy dostęp do tego typu dokumentów i dysponujemy jedynie czystą kartką papieru. Od czego zacząć? Co jest ważne?

– w pierwszej kolejności należy spisać dane personalne kierującego pojazdem. Jeżeli kierujący nie jest właścicielem pojazdu, musimy również zebrać dane osoby do której należy samochód, m.in.: imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail, serie i numer dowodu osobistego, numer PESEL oraz numer prawa jazdy;
– informacje dotyczące pojazdów, które brały dział w kolizji m.in.: marka i model, numer rejestracyjny;
– opis uszkodzeń obu pojazdów – jeśli któryś z pojazdów miał wcześniejsze uszkodzenia, co często można od razu stwierdzić (np. w innym obszarze niż obecnie uszkodzony), należy to opisać;
– adres lub miejsce zdarzenia;
– precyzyjny opis okoliczności zdarzenia;
– szkic sytuacyjny miejsca zdarzenia pokazujący ustawienie pojazdów przed i po kolizji;
– spisanie danych personalnych ewentualnych świadków zdarzenia, a sytuacją idealną jest jeżeli uda się uzyskać ich podpis na oświadczeniu;
– w dobie telefonów komórkowych, tabletów i laptopów bardzo pomocne mogą być zdjęcia wykonane bezpośrednio po wypadku, zarówno pod kątem ustawienia pojazdów jak i ujawnionych uszkodzeń.

Po tak przygotowanym oświadczeniu pozostaje nam zgłoszenie szkody u ubezpieczyciela. Spokojnie można to zrobić po powrocie do domu, a proces likwidacji szkody z prawidłowo spisanymi dokumentami będzie dużo łatwiejszy i szybszy do przejścia.