Klimatyzacja jest latem jednym z najbardziej cenionych elementów wyposażenia samochodu. Ale jak każdy układ w aucie wymaga odpowiedniej obsługi.
Wyjaśniamy, jak korzystać z “klimy”, by funkcjonowała skutecznie i przez lata. By działała niezawodnie.
Zobacz także:
Korzystanie z klimatyzacji to nie tylko kwestia komfortu. Gdy powietrze w środku pojazdu podgrzewa się z 21 do 27 stopni Celsjusza, szybkość reakcji kierowcy spada aż o 20 procent.
– To bardzo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, co zresztą potwierdzają badania wskazujące związek pomiędzy wysoką temperaturą a liczbą wypadków. Problem przegrzania dotyczy również pasażerów, a przede wszystkim małych dzieci i starszych osób, które łatwo mogą ulec bardzo groźnemu odwodnieniu, a nawet udarowi cieplnemu – ostrzega Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu Webasto Petemar.
Istotne jest również odpowiednie skierowanie nawiewów – nie kierujmy silnego strumienia chłodnego powietrza wprost na twarz, bo może to grozić przeziębieniem. Zdecydowanie lepiej ustawić je w stronę przedniej i bocznych szyb, a także nóg. Ponadto układu należy używać z umiarem – ustawienie ekstremalnie niskiej temperatury, gdy na zewnątrz samochodu panuje 30-stopniowy upał nie będzie dobrym pomysłem, szczególnie jeśli zamierzamy często wysiadać i wsiadać do auta.
Optymalna temperatura, która uchroni nas przed szokiem termicznym, wynosi od 19 do 23 stopni Celsjusza i nie powinna różnić się od panującej na zewnątrz auta o więcej niż 10 stopni.
Warto korzystać z tradycyjnych metod
Temperatura w pozostawionym na słońcu samochodzie może przekraczać nawet 60 stopni Celsjusza. Aby przyśpieszyć schładzanie wnętrza i odciążyć klimatyzację, warto przed podróżą otworzyć wszystkie okna w aucie i nieco przewietrzyć wnętrze. Jeśli trasę rozpoczynamy na wewnętrznej, osiedlowej uliczce albo polnej drodze możemy pozostawić uchylone szyby i z małą prędkością przejechać kilkaset metrów, by pęd wiatru dodatkowo wtłoczył do środka więcej świeżego powietrza.
Korzystanie z klimatyzacji z umiarem i wspomaganie jej najprostszymi metodami jest ważne, bo wydłuża jej żywotność. W czasie pracy na najwyższych obrotach sprężarka klimatyzacji jest poddawana bardzo dużym obciążeniom. Dodatkowo w takich warunkach układ nieco zwiększa zużycie paliwa.
Nie oznacza to jednak, że klimatyzację należy oszczędzać. Wręcz przeciwnie – dłuższe przestoje w pracy powodują nierównomierne osadzanie się oleju w układzie, więc po ponownym uruchomieniu elementy ruchome nie mają odpowiedniego smarowania, a to grozi szybką awarią.
Właśnie dlatego eksperci radzą, by z klimatyzacji korzystać nie tylko latem, ale również zimą. Tym bardziej, że świetnie radzi sobie z osuszaniem powietrza we wnętrzu auta, kiedy na zewnątrz deszcz i śnieg.
Odpowiednie serwisowanie
Sprawna klimatyzacja, to regularnie serwisowana klimatyzacja. Jeśli chcemy korzystać z jej pełnych możliwości latem, lepiej jeszcze wiosną zrobić przegląd układu.
– Przynajmniej raz do roku powinnyśmy wymienić filtr kabinowy i przeprowadzić dezynfekcję całego układu klimatyzacji. W środku mogą znajdować się niebezpieczne dla zdrowia drobnoustroje. Warto również sprawdzić szczelność układu i stan czynnika chłodniczego – radzi ekspert Webasto Petemar.