Zainteresowanie dynamicznie rozwijającym się segmentem samochodów elektrycznych rośnie. Rozwiązania stosowane w hybrydach i samochodach w pełni elektrycznych różnią się od tych, znanych z pojazdów z silnikami spalinowymi.
Wyjaśniamy, czym charakteryzują się akumulatory montowane w pojazdach elektrycznych.
Zobacz także:
Na rynku motoryzacyjnym funkcjonują dwa popularne typu napędów. Określa się je skrótami PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), czyli hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in, oraz BEV (Battery Electric Vehicle), czyli pojazd napędzany silnikiem elektrycznym. PHEV to określenie stosowane dla nazwania samochodów wyposażonych w silnik elektryczny, jak i spalinowy. Określenie BEV odnosi się do aut w pełni elektrycznych.
W samochodach hybrydowych akumulatory zwykle umieszczone są w tylnej części pojazdu, pod siedzeniami. Mają zarówno mniejszy rozmiar, jak i samą pojemność (wydajność), ponieważ samochód korzysta także z silnika spalinowego. W samochodach stricte BEV, baterie mają zdecydowanie większą moc i pojemność, ale też rozmiar. Rozmieszczone są jednak płasko w podwoziu, dzięki czemu samochód staje się bardziej przestronny, a także zyskuje dodatkową przestrzeń bagażową pod maską.
Akumulator dla pojazdów typu BEV i PHEV zbudowany jest z ogniw umieszczonych w połączonych ze sobą modułach. Škoda stawia nie tylko na innowacyjne rozwiązania, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo, dlatego akumulatory posiadają trójstopniowe zabezpieczenie przed uszkodzeniem czy awarią.
Jaki dystans na jednym ładowaniu?
Obecnie samochody hybrydowe korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego mogą pokonać odległości do 50 km. Akumulatory w samochodach typu BEV, umożliwiają przejechanie do ok. 300 km. Koncepcyjny model Vision E, który do 2020 roku ma doczekać się wersji produkcyjnej, ma mieć zasięg wynoszący do 500 km na pełnym ładowaniu.
Akumulatory w samochodach typu PHEV i BEV ładuje się w ten sam sposób – podłączając pojazd do źródła prądu. Można to zrobić w punktach szybkiego ładowania, które dysponują energią o wysokim napięciu i pozwalają naładować akumulator już w kilkadziesiąt minut. Punkty te są specjalnie oznaczone i znajdują się najczęściej na dużych parkingach, przy centrach handlowych czy stacjach benzynowych. Akumulatory te można też ładować podłączając je do standardowego gniazdka elektrycznego o napięciu 230V.
E-akcesoria i komponenty
„Strategia 2025” Škody obejmuje nie tylko wprowadzenie na rynek modeli elektrycznych, ale także skupia się na produkcji komponentów i akumulatorów, które będą wykorzystywane przez całą Grupę VW.