Według producentów, wycieraczki samochodowe najlepiej sprawują się przez około pół roku od momentu ich zamontowania, zależnie od ilości wykonanych cykli oraz intensywności zabrudzeń mechanicznych.
Jeżeli wycieraczki rysują szybę, zostawiają smugi lub skrzypią to znak, że należy zakupić nowe, a przed ich założeniem dokładnie oczyścić i odtłuścić szybę. Czym kierować się przy wyborze nowych wycieraczek?
Zobacz także:
Długość piór i rodzaj mocowania to dwie kluczowe kwestie przy wyborze odpowiednich wycieraczek samochodowych. Pierwszą z informacji możemy znaleźć w instrukcji użytkowania pojazdu, natomiast, jeśli nie dysponujemy tego rodzaju dokumentem, możemy zmierzyć ich długość własnoręcznie, pamiętając o tym, że poszczególne długości obu wycieraczek mogą być różne.
Jeśli chodzi o mocowanie, czyli sposób, w jaki wycieraczka łączy się w piórem, należy zwrócić uwagę na miesiąc i rok oraz kraj produkcji, a także model pojazdu, bo to właśnie od nich uzależniony będzie rodzaj pasującego zaczepu. W ostatnim czasie coraz większa liczba producentów wycieraczek dołącza do zestawu adaptery, pasujące do różnego rodzaju mocowań – warto zwrócić uwagę na to, że przy metalowym adapterze mocowanie jest znacznie bardziej wytrzymałe niż w przypadku powszechnie stosowanych plastikowych zamienników.
– Decydując się na zakup nowych wycieraczek samochodowych, powinniśmy wziąć pod uwagę nie tylko długość pióra, ale także tworzywo, z którego zostało wykonane. Guma tańszych modeli wykonana jest z kauczuku syntetycznego, natomiast, w przypadku lepszej jakości piór – z kauczuku naturalnego. Na polskim rynku w ostatnim czasie pojawiła się nowość – pióra wykonane z mieszanki silikonowo – kauczukowej. Taki rodzaj piór jest bardziej odporny na warunki atmosferyczne, co bezpośrednio przekłada się na ich żywotność – mówi Maciej Nowopolski z Oximo, polskiego producenta wycieraczek.
Na rynku występują dwa rodzaje wycieraczek samochodowych: szkieletowe oraz bezszkieletowe. Pierwsze z nich charakteryzują się solidnym, metalowym stelażem, który za pomocą równo rozmieszczonych punktów docisku, dopasowuje część roboczą wycieraczki do szyby, czyli gumę odpowiedzialną za zbieranie wody z szyby.
Jest to jednak rozwiązanie stosowane w starszych samochodach – nowe pojazdy są seryjnie wyposażane w wycieraczki bezszkieletowe (płaskie), czyli takie, które charakteryzują się brakiem metalowej konstrukcji. W środku wycieraczki płaskiej jest sprężysta metalowa szyna zatopiona w obudowie gumowej. Ich stelaż zintegrowany są z częścią roboczą, dzięki sprężystości materiału, z którego zostały zbudowane.
– Klienci często pytają, czym różnią się wycieraczki szkieletowe od bezszkieletowych? Pierwsze z nich są tańsze, jednak, jeśli ktoś preferuje szybką jazdę, nie obędzie się bez spojlera, który odpowiednio dociśnie wycieraczkę do szyby przy dużych prędkościach jazdy, a to generuje dodatkowe koszty. Wycieraczki bezszkieletowe, dzięki swojej aerodynamicznej konstrukcji, znacznie lepiej przylegają do szyby, generując jednocześnie mniejsze opory powietrza podczas szybkiej jazdy. Kolejną zaletą wycieraczek bezszkieletowych, jest to, że nie rdzewieją i nie przymarzają do szyby zimą – mówi Maciej Nowopolski, współtwórca marki wycieraczek Oximo.
Warto jednak pamiętać, że rodzaj wycieraczek uzależniony jest od modelu samochodu, który posiadamy. Jeżeli nasz pojazd został fabrycznie wyposażony w wycieraczki bezszkieletowe, oznacza to, że w przyszłości powinniśmy kupować właśnie takie. W innym wypadku, wycieraczki szkieletowe mogą nie zmieścić się w szczelinie nowego auta, znajdującej się pomiędzy maską a szybą.