W Earl’s Court w Londynie zaprezentowany został nowy Jaguar XE. Na światowej premierze, transmitowanej przez internet nie zabrakło gwiazd estrady.
Napędzany na tylną oś sedan o zaawansowanej, lekkiej konstrukcji, opływowej sylwetce, luksusowym wnętrzu wejdzie do sprzedaży w 2015 roku, a na szczycie oferty znajdzie się usportowiona wersja S.
Zobacz także:
NISSAN: NOWY 370Z NISMO Z ROZWIĄZANIAMI Z GT-R NISMO
XE S wyposażony jest w doładowany motor V6 o pojemności 3.0 litrów. Osiągający 340 KM i 450 Nm wysokoobrotowy silnik jest połączony z 8-biegową przekładnią automatyczną sterowaną łopatkami przy kierownicy. Przyspieszenie 0-100 km/h wersji EX S wynosi zaledwie 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Aluminiowy samochód jest pierwszym modelem opracowanym na bazie nowej modułowej architektury pojazdu firmy Jaguar Land Rover. Duży rozstaw osi i niska pozycja za kierownicą pozwoliły uzyskać doskonałe proporcje oraz opływową sylwetkę przypominającą Coupé. Duże przednie wloty powietrza, chromowane wloty boczne, dyskretny tylny spojler i opcjonalne 20-calowe, kute obręcze z lekkich stopów wersji S zdradzają sportowy potencjał.
Wnętrze oferuje najwyższy poziom komfortu i przestronności.
Do XE S dołączą inne modele napędzane wysokowydajnymi, 4-cylindowymi, benzynowymi i wysokoprężnymi silnikami 2.0, połączonymi z płynnie pracującymi przekładniami: 6-biegową ręczną i 8-biegową automatyczną. Silniki wysokoprężne – należące do całkowicie nowej rodziny Ingenium Jaguara – zapewniają zużycie paliwa od 3,8 l / 100 km i emisję CO2 od 99 g/km.
Model XE jest także najlżejszym, najsztywniejszym i najbardziej aerodynamicznym sedanem Jaguara w historii. To również pierwszy Jaguar wyposażony w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.
Produkowany jest w całkowicie w nowej, specjalnie zbudowanej fabryce firmy Jaguar Land Rover w Solihull. Ten powstały w ramach wartej 1,5 mld GBP inwestycji zakład produkcyjny pozwoli utworzyć 1700 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii.
XE uzupełnia ofertę sedanów Jaguara, plasując się poniżej modeli XF i XJ. Szczegółowe informacje na temat całej serii XE zostaną przedstawione w październiku na targach motoryzacyjnych w Paryżu.
DESIGN
Jaguar XE został skonstruowany zgodnie z nową architekturą modułową. Krótki zwis przedni, dłuższy zwis tylny oraz dynamiczną sylwetkę z kabiną skierowaną ku tyłowi oferuje zarówno niską, sportową pozycję za kierownicą, jak i smukłą sylwetkę przypominającą coupe. Wznosząca się linia boczna sprawia wrażenie ruchu, zaś inspiracją dla formy tylnej części nadwozia był model F-TYPE Coupé. Innym natychmiast rozpoznawalnym elementem wzorniczym Jaguara są charakterystyczne światła pozycyjne w kształcie litery J. W tylnych lampach pozioma linia przecinająca znaczek stanowi istotny element stylizacji, odziedziczony po kultowym modelu E-Type.
Nowy XE ma najniższy współczynnik oporu powietrza spośród wszystkich dotychczasowych modeli Jaguara – zaledwie 0,26. To osiągnięcie jest efektem 1200 komputerowych symulacji dynamiki płynów oraz ponad osiem milionów godzin symulacji.
Przestronna kabina z głęboką centralną konsolą otula kierowcę i pasażera, którzy mogą poczuć się jak w kokpicie samolotu. Zegary w stylu modelu F-TYPE i wskazówki, które po uruchomieniu silnika, wykonują ruch do końca skali, dodatkowo podkreślają atrybuty sportowego sedana. Osoby zajmujące miejsca z przodu i z tyłu cieszą się dużą ilością miejsca na głowę i na nogi. Wysoka jakość tkanin, drobnoziarnista skóra oraz detale, takie jak kontrastujące podwójne przeszycia nadają wnętrzu indywidualny charakter.
Wrażenie luksusu i rękodzieła jest potęgowane przez możliwość wyboru wykończenia w połyskliwej czerni, z ozdobnego aluminium lub współczesnego drewna. Dopełnieniem jest oświetlenie wnętrza w jednym z 10 różnych kolorów.
PODWOZIE
W przednim zawieszeniu zamiast kolumny MacPhersona zastosowano podwójne wahacze. Przednie aluminiowe zwrotnice są równie lekkie, co sztywne. Wykuwa się je z odlewanych półfabrykatów w chronionym patentem procesie produkcyjnym.
Konwencjonalne wielowahaczowe zawieszenie tylne nie pozwoliłoby uzyskać pożądanego poziomu dynamiki. Rozwiązaniem okazało się zawieszenie Integral Link: układ spotykany zwykle tylko w większych i droższych pojazdach, który zapewnia doskonałe parametry sztywności poprzecznej i wzdłużnej\. Aluminium zostało wykorzystane w szerokim zakresie w celu ograniczenia masy.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPAS) oferuje możliwości dostrojenia i wydajność paliwa w porównaniu z układami hydraulicznymi. Rozwój prototypów przy użyciu większych pojazdów przekonał zespół inżynierów, że najlepsza technologia EPAS może dziś zapewnić korzyści z ograniczenia zużycia paliwa, bez utraty informacji zwrotnej z układu kierowniczego.
BEZPIECZEŃSTWO
To pierwszy model Jaguara wykorzystujący aluminiowy szkielet monocoque. W większości jest to wysokowytrzymały stop aluminium serii 6000. Skomplikowane wytłoczki są formowane w jednym kawałku, a zamiast blachy 1,5-milimetrowej zastosowano blachę o grubości 1,1 mm – bez utraty sztywności. Nowy XE został opracowany pod kątem spełnienia najsurowszych norm zderzeniowych na świecie takich jak US i Euro NCAP. Specjalna konstrukcja aluminiowej pokrywy silnika zapewnia wysoki poziom ochrony pieszych.
Nowy XE jest pierwszym samochodem na świecie, w którym zastosowano RC 5754 – stop aluminium wykonany głównie z odzyskanego materiału. Przyszłe modele również będą wykorzystywały RC 5754, co pomoże Jaguarowi osiągnąć cel w postaci uzyskania 75 proc. udziału materiałów z odzysku do 2020 roku.
Poziom ochrony jest uzupełniany przez pakiet zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. XE to pierwszy samochód osobowy na świecie, który zostanie wyposażony w układ ASPC (ang. All Surface Progress Control). Całkowicie nowy system działa jak tempomat do powolnej jazdy. ASPC jest aktywny w przedziale od 3,6 km/h do 30 km/h: poprzez precyzyjną kontrolę układu hamulcowego i napędowego zapewnia optymalną trakcję w warunkach najniższej przyczepności bez wpadania w poślizg oraz bez udziału kierowcy.
Laserowa technologia HUD (ang. head-up display) wyświetla na przedniej szybie kolorowe obrazy o wysokim kontraście, dostarczając kierowcy informacje, takie jak prędkość czy instrukcje nawigacji. Laserowy wyświetlacz HUD oferuje mniejsze rozmiary i o niemal jedną trzecią niższą masę niż obecne systemy.
Jaguar wykorzystał też technologię kamery stereoskopowej. Czujnik jest „oczami” niezależnego systemu hamowania awaryjnego modelu XE, zapewniając bardzo dokładny pomiar prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu i potrafiąc zainicjować hamowanie z pełną siłą w celu uniknięcia kolizji lub ograniczenia jej skutków. Kamera rozpoznaje także znaki drogowe i ostrzega przed opuszczeniem pasa ruchu.
XE jest wyposażony również w takie systemy jak adaptacyjny tempomat, ostrzeganie przed zbliżaniem się do innego pojazdu, monitorowanie martwego pola, półautomatyczne parkowanie równoległe i prostopadłe oraz wykrywanie ruchu podczas cofania.
SYSTEM MULTIMEDIALNY
Zupełnie nowy system multimedialny InControl oferuje w modelu XE najnowocześniejsze technologie łączące samochód, kierowcę i świat zewnętrzny. Sercem systemu jest 8-calowy ekran dotykowy z przejrzystym, intuicyjnym interfejsem graficznym oraz krótkim czasem reakcji. Sterowanie głosem przy użyciu prostych słów pozwala uzyskać dostęp do wszystkich poziomów systemu bez nawigowania po menu. Instalacja map nawigacji InControl na karcie SD umożliwia ich łatwą aktualizację. System obsługuje także technologie Bluetooth, strumieniowego przesyłania dźwięku i USB.
Samochód działa jak hotspot Wi-Fi, pozwalając na podłączenie wielu urządzeń do Internetu – antena pojazdu zapewnia najsilniejszy możliwy sygnał. Funkcja Jaguar InControl Remote umożliwia użytkownikom smartfonów z systemami iOS i Android połączenie z samochodem z każdego miejsca i sterowanie wieloma funkcjami pojazdu. Są to np. zaprogramowanie klimatyzacji z 7-dniowym wyprzedzeniem, zablokowanie lub odblokowanie zamków w drzwiach lub uruchomienie silnika. Funkcja Jaguar InControl Apps pozwala użytkownikom na bezproblemowy dostęp do aplikacji zainstalowanych w smartfonie poprzez dotykowy ekran pojazdu. Auto oferuje również system audio Meridian.
SILNIKI
Nowy XE jest napędzany cztero- i sześciocylindrowymi, całkowicie aluminiowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Wersja XE S doładowaną jednostkę 3.0 V6 z cieszącym się uznaniem modelem F-TYPE.
Pierwsze silniki Ingenium, które zjadą z taśmy produkcyjnej to 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne o pojemności 2.0 litrów. Czyste spalanie, zmienne fazy rozrządu zaworów wydechowych i zaawansowany układ oczyszczania spalin zapewniają spełnienie normy Euro 6 i redukują emisję CO2 do poziomu 99 g/km w przypadku wersji 163 PS/380 Nm. Dostępne będą także mocniejsze wersje, łączące wyjątkowo niskie zużycie paliwa z jeszcze lepszą reakcją na dodanie gazu.
2.0-litrowe turbodoładowane benzynowe silniki z bezpośrednim wtryskiem są mocne i generują wysoki moment obrotowy już od niskich obrotów, zapewniając przyspieszenie od startu oraz reakcję w średnim zakresie obrotów. W modelu XE dostępne będą dwa warianty, oba oferowane z lżejszą wersją automatycznej skrzyni biegów ZF. Wysokoprężne silniki Ingenium będą także dostępne z wysokowydajną 6-biegową skrzynią manualną. Oferują 30 000 km lub dwa lata pomiędzy przeglądami.
DANE TECHNICZNE
* Silnik
– pojemność (ccm): 2,995;
– cylindry: 6;
– zaworów na cylinder: 4;
– zasilanie: wtrysk bezpośredni o ciśnieniu150 barów;
– doładowanie: kompresor Twin-Vortex;
– skrzynia biegów: 8-biegowa ZF 8HP45;
– przyspieszenie 0-100km/h (sek.): 5.1;
– prędkość maksymalna (km/h): 250;
– moc KM (kW): 340 (250) przy 6,500 rpm;
– moment obrotowy Nm (lb ft): 450 (332) przy 4,500 rpm;
– zużycie paliwa litr/100 km: 8.3 cykl mieszany.
* Wymiary
– długość (mm): 4,672;
– szerokość (mm): 1,850;
– wysokość (mm): 1,416;
– rozstaw kół (mm): 2,835;
– masa własna (kg): od 1,474.